Sujuvaa sisältömarkkinointia – 8 tehokasta kanavaa ja sisältöformaattia
Sisältöjen tuottaminen on perusolemukseltaan hyvin suoraviivainen ja yksinkertainen prosessi. Kynä sauhuaa, kamera laulaa ja näppäimistö saa kyytiä. Tadaa, meillä on edessämme sisältöä!
Asiakaslähtöinen sisältömarkkinointi sen sijaan on kaikkea muuta kuin yksinkertaista. Sen päätavoitteet ovat kuitenkin hyvin simppelit: houkuttelu, sitouttaminen ja palveleminen kiinnostavien ja asiakkaalle merkityksellisten sisältöjen avulla.
Olen törmännyt markkinointiviestinnän yrittäjänä useamman kerran tilanteeseen, jossa yritys pohtii sisältömarkkinoinnista keskusteltaessa esimerkiksi sitä…
Johdonmukaista sisältömarkkinointia pohtivan yrityksen tulee aina etsiä vastaus kysymyksiin miksi, kenelle ja mitä – eli käytännössä selvittää, mitkä ovat sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja kohderyhmät. Minusta on kuitenkin ymmärrettävää, että erityisesti pienissä ja keskisuurissa yrityksissä houkutus lähestyä ongelmaa käytännön ratkaisu edellä on suuri. Vastaus kysymyksiin miten, milloin ja missä voi olla hetkellisesti kiinnostavampi.
Niin kauan kun tavoitteita, kohderyhmiä, ostopolkujen rakentumista ja strategisia linjauksia sisältömarkkinoinnin taustalla ei unohdeta, olisiko yritysten mahdollista lähestyä sisältömarkkinointiaan myös lopputuloksen kautta? Onko väärin, jos tavoitteelliseen sisältömarkkinointiin saadaan kipinä kanavapäätöksen tai sisältölajien muodossa? Minä sanon, että ei ole.
Vaan mistä löytää oikeat kanavat ja formaatit sisällöille? Vaihtoehtoja riittää! Tässä artikkelissa esittelen kahdeksan kanavaa ja sisältöformaattia, joita yritykset voivat hyödyntää tuloksellisen sisältömarkkinoinnin välineinä.
Blogit
Säännöllisesti tuotetut ja hakukoneoptimoidut blogisisällöt ovat olleet jo pitkään yksi sisältömarkkinoinnin peruspilareista. Blogit tarjoavatkin sisältömarkkinointiin liki rajattomasti vaihtoehtoja, joita hyödyntää niin B2B-sisältömarkkinoinnissa kuin B2C-yleisöjen tavoittamiseen. Parhaimmillaan yrityksen blogi on monipuolinen – mutta samalla johdonmukainen – kokonaisuus teksti-, kuva- ja videomuotoisia sisältöjä, jotka houkuttelevat yrityksen sivuille uusia potentiaalisia ostajia ja sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita.
Blogin kirjoittaminen hakukoneystävällisesti on hyvä alku sisältömarkkinoinnille. Relevantti, etukäteen määritelty haku- ja avainsana tulisi sisällyttää artikkelin pää- ja väliotsikoihin, blogiartikkelin URL-osoitteeseen ja metatietoihin. Väliotsikot, ristilinkitykset, listat, sisällysluettelo ja muut lukukokemusta parantavat elementit ovat hakukoneille merkki siitä, että blogikirjoitus tarjoaa hyödyllistä tietoa hakukoneiden käyttäjille.
Hakukoneoptimointi, blogit ja sisältömarkkinointi ovat perinteisesti olleet menestyksekäs yhdistelmä, jolla yritys on voinut parantaa sijoitustaan hakutuloksissa ja houkutella sivustolleen uusia lukijoita. Edellä mainittu kikkalista ei ole – onneksi – ainoa hakukonenäkyvyyttä tarjoava mittaristo. Hakukoneet arvostavat myös lukukokemusta – eli laadukkaita sisältöjä.
Tekoälysovellukset, kuten ChatGPT, ovat tehneet kirjallisesta sisällöntuotannosta aiempaa helpompaa. Sisältömarkkinoinnille uudet teknologiat ovat samanaikaisesti uhka sekä mahdollisuus, mikä näkyy erityisesti tuotetun sisällön määrässä. Sisältöjen määrän kasvaessa räjähdysmäisesti, on laadukkaan ja kohderyhmää ymmärtävän sisällön tarve korostunut entisestään. Persoonalliset, asiantuntijuutta korostavat yritysblogit ovatkin tähän mitä mainioin väline.

Asiakasreferenssit ja -tarinat
Oli kyse käytännössä minkä tahansa tuotteen tai palvelun hankinnasta, haluamme usein kuulla muiden asiakkaiden kokemuksia ennen omaa ostopäätöstämme. Tavoitteenamme on varmistua siitä, että valitsemamme ratkaisu sopii taatusti tarpeisiimme. Kuka olisi parempi kertomaan tästä kuin tyytyväinen asiakas?
Asiakascaset ovat erittäin tehokas sisältömarkkinoinnin keino. Ne tarjoavat käytännön esimerkkejä siitä, miten yrityksen tuotteet ja palvelut ovat hyödyttäneet asiakkaita. Samalla ne havainnollistavat tehokkaasti, miten yrityksen tarjoamat ratkaisut voivat auttaa myös muita asiakkaita.
Asiakkaan ostopäätökseen tuskin vaikuttaa se, jos autokorjaamo kirjoittaa itse blogissaan, että heillä on Suomen paras ja asiantuntevin Honda-huolto. Ostopäätöksen kannalta on huomattavasti vakuuttavampaa, jos samassa blogissa julkaistaan artikkeli, jossa Suomen Honda-järjestö ry kertoo luottavansa kyseisen autokorjaamon palveluihin.
Etsitkö sisältömarkkinoinnin kumppania?
Ladattavat oppaat ja white paperit
Toisinaan voi olla järkevää pohtia myös vaihtoehtoa, jossa osa sisällöistä jaetaan lukijoille vastikkeellisesti – esimerkiksi yhteystietoja vastaan.
Ladattavia oppaita (white papereita) voidaan soveltaa lähes minkä tahansa yrityksen asiantuntijuuden sanoittamiseen. Parhaimmillaan oppaat syventyvät perusteellisesti yksittäiseen aiheeseen, rakentavat luottamusta oppaan luoneeseen yritykseen ja vahvistavat sen asiantuntijabrändiä.
Erityisen tehokkaasti oppailla voidaan tavoittaa potentiaalisia, ostopolun alkuvaiheessa olevia ostajia. Kun ihanneostaja, hänen toimialansa tai muut ostokäyttäytymiseen vaikuttavat taustatiedot ovat tiedossa, voidaan oppaita markkinoida esimerkiksi kohdennetulla digimainonnalla.
Ladattavat oppaat eivät ole ainoastaan erinomainen tapa asiantuntijuuden korostamiseksi, vaan ne ovat samalla myös hyvä väline brändin jalkauttamiseksi. Sisältöjen lisäksi oppaissa kannattaa siis panostaa myös huoliteltuun ja viimeisteltyyn ulkoasuun.

Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
Yhteystiedot ja suostumukset on kerätty ladattavalla oppaalla – vaan mitä seuraavaksi? Kerättyjä yhteystietoja voidaan hyödyntää esimerkiksi sähköpostimarkkinointiin. Kuten aiemmin blogissani kirjoitin, ovat kerätyt suostumukset turvallinen ja suositeltava tapa uutiskirjeen tilaajalistan kasvattamiseksi.
Sisältömarkkinoinnin hyötyjä perustellaan usein sillä, että sisältöjä voidaan kuluttaa sekä löytää missä ja milloin tahansa. Yrityksen oma aktiivisuus sisältöjen jakajana kuitenkin korostuu, kun potentiaalinen ostaja siirtyy ostopolulla tiedonhakijasta harkitsijaksi.
Uutiskirjeet ovat kätevä tapa jakaa yrityksen blogikirjoituksia, asiakastarinoita ja muita sisältöjä suoraan vastaanottajien postilaatikkoihin. Uutiskirjeiden sisällöt ja niihin upotetut toiminnalliset kehotukset ovat tehokas yhdistelmä, kun lukijoita halutaan ohjata ostopolullaan kohti lopullista ostopäätöstä.
Mikä parasta, moni uutiskirje- ja sähköpostimarkkinoinnin työkalu mahdollistaa viestinnän räätälöinnin vastaanottajan taustatietojen mukaan. Tämä tekee uutiskirjeistä erinomaisen työkalun personoituun sisältömarkkinointiin. Mikä olisikaan tehokkaampi keino kohdennettuun sisältömarkkinointiin kuin suora yhteydenotto asiakkaaseen, jossa näkökulma ja viesti puhuttelevat juuri häntä?
Sisältömarkkinoinnin kannalta on olennaista ymmärtää, keitä uutiskirjeen tilaajat ovat. Jos uutiskirjeen tilaajat koostuvat pääosin yrityksen senhetkisistä asiakkaista, ovat he todennäköisesti sitoutuneempia uutiskirjeitä lähettävään yritykseen kuin tilaajat, jotka ovat liittyneet postituslistalle oma-aloitteisesti esimerkiksi oppaan lataamalla. Tämän tulisi näkyä myös uutiskirjeiden sisällöissä: yrityksen asiakkaana jo kymmenen vuoden ajan ollut lukija kaipaa sisällöiltään todennäköisesti enemmän syvyyttä kuin hiljattain postituslistalle liittynyt tilaaja.
Sosiaalinen media
Sosiaalisesta mediasta on tullut yhä keskeisempi osa asiakkaiden ostopolkua. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, X – ja viimeisimpänä myös Threads – tarjoavat laajat mahdollisuudet sisältömarkkinoinnille sekä eri julkaisutyypeille.
Kanavat ja niiden käyttötavat vaihtelevat, mutta nyrkkisääntönä voidaan todeta, että ihmiset käyttävät sosiaalista mediaa ennen kaikkea yhteydenpitoon ja viihtymiseen. Lähtökohtaisesti somealustat tarjoavat siis tilaa kevyemmälle sisällölle kuin moni muu viestintäkanava. Lisäksi sosiaalisen median palveluita voidaan hyödyntää, kun käyttäjiä ja liikennettä halutaan ohjata yrityksen muihin kanaviin, kuten verkkokauppaan tai blogialustalle.
Sosiaalisen median palveluiden määrä kasvaa jatkuvasti. Samalla kanavien käyttötavat ja -tottumukset eroavat yhä enemmän toisistaan. Sosiaalista mediaa käyttävän yrityksen kannattaakin kirjata auki, mikä eri somekanavien ensisijainen tavoite sisältömarkkinoinnissa on: kerätä orgaanista näkyvyyttä, ohjata eteenpäin yrityksen omiin kanaviin, osallistaa seuraajia sisällöntuotantoon – vai kenties sekoitus näitä kaikkia?
Nopeatempoinen ympäristö asettaa vaatimuksia myös sosiaalisessa mediassa julkaistavien sisältöjen säännöllisyydelle. Kiinnostava sisältö puhuttelee, mutta aktiivinen ja järjestelmällinen sisällöntuotanto takaa, että viesti myös varmasti tavoittaa ja vaikuttaa. Sosiaalisen median kanavat tarjoavat kattavasti mittareita, raportteja ja muuta statistiikkaa, joiden avulla sisältömarkkinoinnin onnistumisesta ja tavoitteiden täyttämisestä voidaan varmistua.
Etsitkö sisältömarkkinoinnin kumppania?
Videot
Sosiaalisen median lisääntynyt käyttö on vaikuttanut merkittävästi myös siihen, missä muodossa sisältöjä halutaan kuluttaa. Tekstisisällöille on yhä paikkansa, mutta yhä useammin sisältöjä halutaan kuluttaa liikkuvan kuvan muodossa.
Videot ovat huomiota herättävä ja tunteisiin vetoava tapa välittää yrityksen viestiä. Tarinalliset, mieleenpainuvat ja persoonalliset videot soveltuvat sisältömarkkinoinnissa kaikkiin asiakkaiden ostopolun eri vaiheisiin: niillä voidaan sekä lisätä yrityksen tunnettuutta, tukea potentiaalisen ostajan päätöksentekoa että sitouttaa jo hankittuja asiakkaita.
Monipuolisessa sisältömarkkinoinnissa videot eivät jää muusta sisällöstä irralliseksi, vaan ne toimivat näppärästi esimerkiksi yritysblogien ja asiakascasejen osana. Tekstin ja videon yhdistäminen voi olla järkevää esimerkiksi silloin, jos yritys pyrkii saamaan liikennettä omille verkkosivuilleen, mutta suuri määrä sisältöä halutaan tiivistää nopeasti kulutettavaksi kokonaisuudeksi.
Videot myös keräävät sosiaalisen median kanavissa tyypillisesti eniten tykkäyksiä, kommentteja ja muita reaktioita. Toimimaan kehottava video onkin todellinen sisältömarkkinoinnin timantti, joka paitsi ohjaa ostopolulla eteenpäin, myös muistetaan pitkään.

Webinaarit – livet ja tallenteet
Sisältömarkkinointia on mahdollista tehdä myös reaaliajassa. Webinaarit tarjoavat yrityksille huomattavan pitkän aikaikkunan, jonka aikana asiakkaan mielenkiinto on juuri yrityksessä ja välitettävässä viestissä. Mikä parasta, mahdollistavat webinaarit välittömän vuorovaikutuksen esittäjän ja yleisön välillä – mutta tapahtumaan osallistuminen onnistuu helposti vaikka omalta kotisohvalta.
Webinaarit soveltuvat niin uusien liidien hankintaan kuin jo olemassa olevien asiakkaiden sitouttamiseen. Uusasiakashankinnassa webinaareja voidaan hyödyntää esimerkiksi tuote- ja palvelumarkkinointiin, jossa ratkaisuja ja niiden tarjoamia hyötyjä halutaan esitellä täysin uudelle yleisölle. Ostopolun toisessa päässä asiakkaat voivat hyötyä esimerkiksi markkinakatsauksista, yrityksen palveluiden käyttökoulutuksista tai muista ajankohtaisia aiheita käsittelevistä webinaareista.
Sisältömarkkinoinnin näkökulmasta webinaarit ovat tehokkaita myös siksi, että tilaisuudet voidaan tallentaa ja jakaa katsottaviksi jälkeenpäin. Käsiteltävästä aiheesta riippuen webinaarien tallenteisiin voidaan palata vielä vuosia varsinaisen tilaisuuden jälkeen.
Mediatiedotteet, natiiviartikkelit ja muut mediajulkaisut
Kaikkea sisältöä ei tarvitse tuottaa yrityksen omiin kanaviin. Mediajulkaisut, kuten lehdistötiedotteet ja yksinoikeudella mediataloille myydyt uutisaiheet, ovat edelleen tehokas tapa saada näkyvyyttä yritykselle. Positiivinen mediahuomio on hyvä mahdollisuus korostaa niin yrityksen brändiä kuin asiantuntijuutta.
Ansaitun medianäkyvyyden lisäksi yritys voi ostaa sisällöilleen julkaisutilaa. Parhaimmillaan natiivimainonta – kuten uutismaiseen muotoon kirjoitetut natiiviartikkelit – herättää lukijan kiinnostuksen lähes huomaamatta. Mielenkiintoinen ja informatiivinen sisältö on pehmeä tapa vahvistaa yrityksen brändiä ilman, että artikkeli keskittyy mainostavan yrityksen erinomaisuuteen ja suoriin ostokehotuksiin.
Sisältömarkkinointi suunnitteilla – mutta mistä aloittaa?
Sisältömarkkinointi on pitkän aikavälin prosessi, jossa harvoin jaetaan pikavoittoja. Esimerkiksi hakukoneoptimointiin erikoistunut työkalukehittäjä Ahrefs on todennut, että sisältömarkkinointi blogeissa tuottaa usein tulosta 3–6 kuukauden kuluessa. Luku voi kuitenkin vaihdella sisällöistä, kohdeyleisöstä ja toimialasta riippuen.
Pelkän sisällöntuotannon lisäksi sisältömarkkinointi vaatii jatkuvaa seurantaa ja optimointia. Kokeile rohkeasti eri kanavien ja sisältöjen vaikutusta, seuraa työkalujen ja alustojen tarjoamaa statistiikkaa ja peilaa saatavaa dataa tavoitteisiisi.
Huolella laadittu sisältöstrategia ja -suunnitelma johtavat ja ohjaavat sisältömarkkinointia. Vaan mikä avuksi, jos suurin haaste suunnitteluun tai koko sisältömarkkinoinnin toteuttamiseen on aika? Ei hätää – oikean kumppanin kanssa visiosi muuttuvat todeksi. Mikäli säännöllinen sisältömarkkinointi ammattilaisen kanssa kiinnostaa, tutustuthan Preferian joustaviin pakettiratkaisuihin.
Voisit olla kiinnostunut myös näistä blogikirjoituksista
-
Markkinoinnin ulkoistaminen mielessä? Näin ulkoistat pienen yrityksen markkinoinnin!
Ajatus siitä, että ulkopuolinen kumppani todella ymmärtäisi juuri minun yritykseni arkea, saattaa tuntua pienelle yrittäjälle kaukaiselta. Minusta markkinointi on kuitenkin heti kirjanpidon jälkeen ajankäytöllisesti järkevin asia, jonka pienyrittäjä voi ulkoistaa.
-
RACE-malli: näin rakennetaan yhtenäinen ja tehokas ostopolku
Harva meistä ostaa tuotetta tai palvelua hetken mielijohteesta – varsinkaan, jos kyseessä on arvokkaampi tai pitkäkestoisempi hankinta. Jokaisen yrityksen kannattaakin aika ajoin pysähtyä tarkastelemaan asiakkaidensa ostopolkua. Tähän RACE-malli on erinomainen työkalu.
-
Uusi vuosi ja uudet kujeet – 6 markkinoinnin uudenvuodenlupausta pienyrittäjälle
Vuodenvaihde on täydellinen hetki varmistaa, että yrityksen markkinoinnin perusta ja suuntaviivat ovat kunnossa. Lue, miten pienikin yritys voi tehostaa markkinointiaan ilman suuria rahallisia investointeja.
Tehostetaan yrityksesi markkinointia yhdessä.
Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.
Preferia Creative Oy / Konsta Hotti
+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi


