Uusi vuosi ja uudet kujeet – 6 markkinoinnin uudenvuodenlupausta pienyrittäjälle
Näyttävätkö nämä otsikot tutuilta? Ei ihme, onhan vuoden vaihtuessa moni markkinointitoimisto jälleen aloittanut tutun spekuloinnin siitä, mihin yritysten kannattaisi tänä vuonna markkinoinnissaan panostaa.
Erilaisissa ”näin onnistut markkinoinnissa vuonna 2025” -listauksissa vilisevät jälleen niin tekoälyavusteiset työkalut, lisääntyvät äänihaut kuin B2B-videomarkkinointikin – ja jopa Elon Muskin ohimennen vihjaama Xmail-sähköpostialusta, joka aiheutti pienimuotoista kohinaa joulun alla.
Ennusteita on mielenkiintoista lukea, sillä ne tarjoavat usein erinomaisia oivalluksia ajankohtaisista markkinoinnin ilmiöistä. Viime vuosina listauksissa on pureuduttu myös kiitettävästi esimerkiksi markkinoinnin tietosuojakysymyksiin.
Hämmästelen silti vuodesta toiseen, miten listausten pohdinnat ovat usein hyvin työkalu- ja kanavakeskeisiä. Samalla markkinoinnin perusasiat jäävät harmillisen vähälle huomiolle.
Mikään yksittäinen ratkaisu ei tarjoa oikotietä onneen, jos markkinoinnin pohjatyöt ovat yrityksessä retuperällä. Sen sijaan markkinoinnissa menestyy – myös vuonna 2025 – suunnitelmallinen, utelias, johdonmukainen ja asiakkaitaan kuunteleva yritys.
Vuodenvaihde onkin täydellinen hetki varmistaa, että yrityksen markkinoinnin perusta, tavoitteet, prioriteetit ja muut suuntaviivat ovat kunnossa.
Hyvä lukija, minulla on sinulle haaste. Älä etsi markkinointiisi taianomaisia poppakonsteja. Tee sen sijaan muutama yksinkertainen uudenvuodenlupaus, joilla vahvistat markkinoinnin peruspilareitasi.
Tässä artikkelissa jaan muutaman vinkin, joiden avulla pienikin yritys voi tehostaa markkinointiaan merkittävästi ilman suuria rahallisia investointeja. Jos tuntuu, että oman markkinoinnin käynnistäminen tuntuu artikkelin keinoin haastavalta, ei hätää – apua löytyy lähempää kuin arvaatkaan. Ota rohkeasti yhteyttä, niin sparraillaan yhdessä keinoja, joilla saadaan markkinointiisi lisää vauhtia ja vaikuttavuutta.
1) Laadi markkinointistrategia ja -suunnitelma
Menestyvä markkinointi on harvoin sattuman kauppaa. Onnistuneiden yritysten takana on lähes aina huolellisesti laadittu markkinointistrategia ja selkeä suunnitelma.
Yksinkertaistaen markkinointistrategia vastaa markkinoinnissa kysymyksiin miksi ja mitä. Se määrittelee esimerkiksi sen, kenelle yritys markkinointiaan kohdistaa ja mitä tavoitteita markkinoinnilla halutaan saavuttaa. Markkinointisuunnitelma taas pureutuu käytännön toteutukseen, eli siihen miten, milloin ja missä markkinointia tehdään.
Strategiaa laatiessa kannattaa lähteä liikkeelle liiketoiminnan tavoitteista. Tavoitteletko markkinoinnilla asiakasmäärän kasvua, vahvempaa brändiä vai jotain muuta? Kun päämäärät ovat selvillä, voit määrittää selkeät mittarit ja valita ne markkinoinnin kanavat, tavat ja viestit, joilla tavoitat parhaiten juuri sinun kohderyhmäsi.
Hyvä markkinointisuunnitelma puolestaan luo selkeän aikataulun markkinoinnin toimenpiteille. Suunnitelmaan kannattaa sisällyttää kaikki etukäteen tiedettävät markkinoinnin sisällöt, kuten uutiskirjeet, blogikirjoitukset ja somepäivitykset.
2) Mittaa ja analysoi markkinointiasi säännöllisesti
Kun haluat selvittää, mikä markkinoinnissasi toimii ja mikä ei, on tärkeää seurata tehtyjen toimien vaikutuksia ja tuloksia. Mittarit antavat arvokasta tietoa siitä, mihin markkinoinnissa kannattaa jatkossa panostaa ja mitä sen osa-alueista on yhä syytä kehittää. Samalla mittarit kertovat lukujen muodossa sen, ovatko markkinointiin käytetyt resurssit – niin eurot kuin tunnit – olleet järkevä investointi.
Oma kokemukseni on, että juuri mittaaminen on se osa markkinointia, jonka erityisesti pienyritykset herkästi sivuuttavat. Tämä on sääli, sillä systemaattinen datan ja analytiikan hyödyntäminen olisi yksi helpoimmista tavoista tehostaa markkinoinnin resurssien käyttöä.
Samalla on hyvä muistaa, että pienen yrityksen ei tarvitse missään nimessä hallita kaikkea markkinointiaan itse. Jos olisin hiljattain yritystoiminnan aloittanut pienyrittäjä ja ulkoistaisin osan markkinoinnistani, olisi mittaaminen yksi ensimmäisistä asioista, joihin hakisin ulkopuolista apua. Markkinoinnin asiantuntija osaa auttaa paitsi ymmärtämään kerättyä dataa ja statistiikkaa, myös valitsemaan oikeat mittarit, joita seuraamalla markkinoinnista pystyy tekemään mahdollisimman tehokasta ja tuottavaa.
3) Automatisoi rutiinitehtävät
Markkinoinnin automatisointi tuo pienyrittäjälle merkittävää ajansäästöä ja tehostaa työprosesseja. Automaatioiden avulla varmistat, että markkinointiviestisi ja -sisältösi tavoittavat kohderyhmäsi oikeaan aikaan ilman, että sinun tarvitsee huolehtia jatkuvasti lähettämisestä. Tämä voi tapahtua esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin, sosiaalisen median, sisältömarkkinoinnin tai digimainonnan avulla.
Kun toistuvat ja aikaa vievät markkinoinnin tehtävät automatisoidaan, vapautuu sinulle enemmän aikaa keskittyä muihin tärkeisiin työtehtäviin.
Automatisointi ei kuitenkaan tarkoita sitä, että koko markkinointi kannattaisi jättää etukäteen määriteltyjen toimintasarjojen varaan. Aloita automatisoimalla ne rutiinitehtävät – esimerkiksi markkinointisähköpostit – jotka toistuvat samanlaisina kerrasta toiseen.
Jos haluat nähdä yksinkertaisen esimerkin automatisoinnista, tilaa uutiskirjeeni! Heti tilauksen jälkeen saat automaattiviestin, jonka uutiskirjetyökaluni lähettää jokaiselle uudelle tilaajalle. Tämän jälkeen luvassa ei ole ensimmäistäkään automaattista massaviestiä. Sen sijaan lähestyn uutiskirjeeni tilaajia noin kerran kuukaudessa tiiviin, ajankohtaisia markkinointiviestinnän aiheita käsittelevän uutiskirjeen muodossa.
4) Ylläpidä markkinoinnin osaamistasi
Markkinoinnin trendit, työkalut ja teknologiat kehittyvät jatkuvasti. Pienyrittäjälle paras tapa pysyä kehityksen mukana onkin varata säännöllisesti aikaa oman osaamisen päivittämiseen.
Kun omat markkinoinnin perustaidot ovat ajan tasalla, on uusien työkalujen käyttöönotto ja niiden avulla kilpailijoista erottuminen taatusti helpompaa.
Oman osaamisen ylläpitämisessäkään ei tarvitse pärjätä yksin. Jos vain mahdollista, suosittelen erityisesti aloittavia yrittäjiä verkostoitumaan matalalla kynnyksellä muiden – myös samalla alalla toimivien – yrittäjien sekä ammattilaisten kanssa ja jakamaan ajatuksia siitä, miten omaa markkinointiaan voi kehittää.
Käytännön esimerkkinä: keskustelemme säännöllisesti erilaisista markkinointityökaluista ja jaamme parhaita sisältömarkkinoinnin käytäntöjä videosisältöihin erikoistuneen KarmaMedian kanssa. Osaamisen jakaminen molempiin suuntiin on paljon tehokkaampaa kuin se, että kumpikin yritys joutuisi ratkaisemaan samoja haasteita yksin vuorollaan.
5) Hyödynnä tekoälyä työkaluna – älä sisällöntuottajana
Halusi sitä tai ei, on generatiivinen tekoäly tullut jäädäkseen. Samalla tekoälystä on tullut markkinoijille erinomaisen hyvä renki, mutta katastrofaalisen huono isäntä.
ChatGPT:n kaltaiset työkalut tarjoavat pienyrittäjille valtavasti mahdollisuuksia markkinoinnin tehostamiseen. Ne säästävät huomattavasti aikaa esimerkiksi isojen tietomassojen tiivistämisessä, luonnosten laatimisessa ja muussa markkinoinnin likaisessa taustatyössä.
Samalla moni yritys kulkee generatiivista tekoälyä käyttämällä häikäilemättä sieltä, missä aita on matalin. Ilman ihmisen kädenjälkeä tekoälyn luomat sisällöt jäävät varsin ympäripyöreiksi, yksitoikkoisiksi ja rehellisesti sanoen lähes nollatason tuotoksiksi. Mitäänsanomattoman, tekoälyllä tuotetun bulkkisisällön määrä onkin suorastaan räjähtänyt käsiin.
Tekoälyn suurin heikkous on siinä, ettei se tiedä, kenelle sisältöjä tuotetaan, miksi sisältöjä kulutetaan tai miten sisällöillä vaikutetaan. Strateginen ymmärrys jää jatkossakin sisällöntuottajan, eli sinun harteillesi. Sinä tunnet yleisösi, heidän tarpeensa, kiinnostuksenkohteensa ja kipupisteensä. Tekoälyltä tämä kyky puuttuu.
Vaikka sisällön määrä olisikin lisääntynyt laadun kustannuksella, uskon itse siihen, että haluamme jatkossakin kuluttaa sisältöä, joka puhuttelee, herättää uusia oivalluksia ja pysäyttää ajattelemaan.
Jos siis hyödynnät tekoälyä sisällöntuotannon tukena, muista, että se on parhaimmillaan apuvälineenä, ei itsenäisenä sisällöntuottajana. Mitäänsanomattomien sisältöjen miinaan ei kannata missään nimessä ajaa, vaikka se saattaisikin aluksi tuntua houkuttelevalta.
6) Ole johdonmukainen ja kärsivällinen markkinoinnissasi
Markkinointi vaatii sitoutumista ja pitkäjänteisyyttä. Olen törmännyt vuosien varrella kiusallisen usein tilanteisiin, joissa markkinoinnilta (esimerkiksi hakukoneoptimoinnilta) odotetaan nopeita tuloksia liian lyhyessä ajassa. Hyvän markkinoinnin tunnistaa kuitenkin ensisijaisesti johdonmukaisesta ja pitkäjänteisestä tekemisestä.
Jokainen blogikirjoitus, somepäivitys ja uutiskirje rakentaa brändiäsi pala palalta. Vaikka tulokset eivät siis näkyisi heti, älä luovuta. Säännöllinen ja suunnitelmallinen markkinointi vaatii aina aikaa.
Pitkäjänteisyys on arvossaan myös silloin, kun kokeilet uusia markkinointikanavia. Tulosten analysointi ja markkinoinnin hienosäätö ei käy sormia napsauttamalla. Minä olen kirjoittanut Preferian markkinointiviestintäaiheista blogia (tämän artikkelin julkaisuhetkellä) säännöllisesti reilun vuoden. Ensimmäiset artikkelini ovat tuottaneet kaikista parhaimmat tulokset vasta hiljattain – siis lähes vuoden julkaisun jälkeen.
Laadi siis huolellinen suunnitelma, toteuta markkinointiasi sen mukaisesti, seuraa tuloksia ja kehitä tekemistäsi. Kun pohjatyöt on tehty huolella, maksaa jokainen käytetty työtunti itsensä varmasti takaisin.
Miltä markkinointisi siis näyttää vuonna 2025?
Onko markkinoinnin strategiasi kunnossa, rutiinit automatisoitu ja kanavat hallussa? Hienoa!
Vai kaipaatko sittenkin vielä selkeyttä, uusia ideoita ja tukea markkinointisi kehittämiseen?
Olipa kyse markkinointistrategian laatimisesta, sisältömarkkinoinnin kehittämisestä tai uusien digimarkkinoinnin työkalujen hyödyntämisestä, autan mielelläni kartoittamaan juuri sinulle ja yrityksellesi oikeat markkinoinnin tavat ja ratkaisut. Ota yhteyttä – kartoitetaan yhdessä askelmerkit markkinointisi tueksi.
Voisit olla kiinnostunut myös näistä blogikirjoituksista
Markkinoinnin työkalut: mitä alustoja ja kanavia pienen yrityksen kannattaa hyödyntää?
Markkinointiin on tarjolla valtavasti välineitä ja kanavia – kuinka siis löytää juuri omalle yritykselle ne oikeat? Tutustu työkaluihin, joiden käyttöönottoa suosittelen usein markkinoinnin ensiaskeleitaan ottaville yrityksille.
Tuotatko sisällöt yrityksen kotisivuille? Näillä vinkeillä onnistut sisällöntuotannossa!
Laadukas kotisivujen sisällöntuotanto vaatii aikaa, sitoutumista ja suunnitelman. Huolella laaditut sisällöt ovat kuitenkin investointi, joka maksaa itsensä taatusti takaisin. Tutustu viiteen vinkkiin, joilla onnistut kotisivujen sisällöntuotannossa.
Vahvistetaan yrityksesi brändiä yhdessä
Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.
Preferia Creative Oy / Konsta Hotti
+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi
Oletko jo tilannut Preferian uutiskirjeen?
Uutiskirjeen tilaajana saat tuoreimmat markkinoinnin trendit ja viimeisimmät viestinnän näkemykset helposti suoraan sähköpostiisi. Uutena uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi myös henkilökohtaisen, rahanarvoisen erikoisedun!