Siirry sisältöön
alt=""alt=””
  • PalvelutLaajenna
    • SisältömarkkinointiLaajenna
      • Sisällöntuotanto
      • Mediaviestintä
      • Asiakas- ja henkilöstöjulkaisut
      • White paperit ja ladattavat oppaat
      • Valokuvaus ja videot
    • DigimarkkinointiLaajenna
      • Verkkosivut
      • Digimainonta
      • Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
      • Hakukoneoptimointi
      • Sosiaalinen media
    • TaittotyötLaajenna
      • Ulko- ja printtimainonta
      • Flyerit, julisteet ja esitteet
      • Käyntikortit
      • Tuoteluettelot
      • Presentaatiot ja esitykset
    • Strategiat ja suunnitelmatLaajenna
      • Markkinointistrategia
      • Markkinointisuunnitelma
  • Paketit
  • Blogi
  • Yritys
  • Ota yhteyttä
Varaa tapaaminen
alt=""alt=””

Markkinointistrategia

Markkinointi-
strategia

Strategia ohjaa yrityksen tavoitteellista markkinointia.

Markkinointistrategiassa keskitytään nimensä mukaisesti hiomaan yrityksen ylätason strategia kuntoon markkinoinnin ja viestinnän osalta. Samalla se toimii perustana toimenpiteet yhteen nitovalle, aikataulutetulle markkinointisuunnitelmalle ja sen yksittäisille toimenpiteille.
 
Markkinointistrategia pohjautuu yrityksen ydinliiketoiminnan malleihin, arvoihin ja brändiin, ja onkin siten tiiviisti sidoksissa yrityksen laajempaan strategiaan ja liiketoiminnan kehitykseen. Siinä missä suunnitelmat ja käytännön toimenpiteet voivat elää sesonkien ja markkinoiden muutosten mukaan, pysyy markkinointistrategia yleensä varsin pitkäaikaisena toimintasuunnitelmana.

Markkinointistrategia määrittelee muun muassa, kenelle puhutaan, mitä halutaan saavuttaa ja miten yritys erottuu kilpailijoistaan. Huolella laadittu strategia ohjaa yrityksen koko markkinointia, ja siksi sen laatimiseen onkin hyvä uhrata rauhassa aikaa ja ajatuksia.

Haluan kuulla lisää
markkinoinnin mittaaminen 2

Mistä liikkeelle markkinoinnin kanssa?

Varaa aika etätapaamiseen
Tilaa Preferian uutiskirje

Suuret linjat kuntoon markkinointistrategian avulla.

Sinä olet paras asiantuntija, kun kyse on omasta yrityksestäsi ja toimialastasi. Markkinointia tarkasteltaessa on kuitenkin usein eduksi, että tukenasi on joku, joka pystyy katsomaan tilannetta ulkopuolisen silmin.

Autan kiteyttämään yrityksesi liiketoiminnan kannalta oleellisimmat asiat markkinointistrategiaan, johon on helppo palata tulevaisuudessa markkinoinnin toimenpiteitä suunnitellessa ja toteuttaessa. Tuloksekkaan ja tehokkaan markkinoinnin toteuttaminen on helpompaa, kun huolella mietitty ylätason strategia asettaa tekemiselle raamit. Ammattilaisen kanssa laadittu markkinointistrategia onkin taatusti kannattava investointi, kun yrityksen markkinointiin halutaan tuoda johdonmukaisuutta, ryhtiä ja pitkäjänteisyyttä.

Haluan kuulla lisää

Markkinointistrategia – usein kysyttyä

Markkinointistrategia antaa yleisen tason suuntaviivat kaikelle yrityksen markkinointiin liittyvälle tekemiselle. Se ohjaa päätöksentekoa, auttaa priorisoimaan toimenpiteitä ja luo pohjan johdonmukaiselle markkinoinnille eri kanavissa ja tilanteissa. Strategia toimii selkärankana niin yksittäisille arjen valinnoille kuin markkinoinnin laajemmalle suunnittelulle.

Hyvä markkinointistrategia nojaa vahvasti yrityksen ydinliiketoimintaan, tavoitteisiin, kohderyhmiin, arvoihin ja brändiin. Kun strategia on rakennettu liiketoiminnan pohjalta, markkinointi tukee aidosti yrityksen kasvua, kilpailuetua ja asiakassuhteiden kehittymistä. Samalla se tekee markkinoinnista johdonmukaista ja tunnistettavaa sekä kertoo, miksi markkinoidaan, kenelle, ja millä painotuksilla.

Markkinointistrategia auttaa keskittymään markkinoinnissa siihen, mikä on yrityksen tavoitteiden kannalta olennaista. Kun tavoitteet, kohderyhmät ja painopisteet on määritelty selkeästi, markkinointi ei koostu satunnaisista ja yksittäisistä toimenpiteistä, vaan on aidosti hallittua ja tavoitteellista toimintaa. Resursseja ei hajauteta sinne tänne, vaan ne kohdistetaan toimenpiteisiin, jotka vievät yritystä oikeaan suuntaan.

Kun markkinoinnin sanoma, tyyli ja toistuvat elementit pysyvät yhdenmukaisina eri kanavissa ja tilanteissa, yrityksesi on helpommin tunnistettavissa ja muistettavissa. Tunnettuuden lisäksi markkinoinnin strategia on aina sijoitus myös sitoutuneisiin asiakkaisiin.

Markkinointistrategia keskittyy kokonaiskuvaan: se määrittelee, mitä yritys tavoittelee markkinoinnillaan, kenelle markkinointia suunnataan, miten yritys erottautuu kilpailijoistaan ja millaisia periaatteita ja painotuksia markkinointi noudattaa. Strategia ohjaa pitkäjänteisesti kaikkea, mikä liittyy yrityksen markkinointiin.

Markkinointisuunnitelma puolestaan tuo strategian käytäntöön. Se sisältää konkreettiset toimenpiteet, kanavat, aikataulut, budjetit ja vastuut, joiden avulla strategisia tavoitteita lähdetään toteuttamaan. Yksinkertaistetusti markkinointistrategia vastaa kysymyksiin miksi, kenelle ja mitä, kun taas markkinointisuunnitelma kertoo miten, missä ja milloin.

Hyvin toimiva markkinointistrategia rakentuu aina yrityksen yksilöllisistä tarpeista ja lähtökohdista. Kahta samanlaista strategiaa ei pitäisi olla koskaan olemassa.

Räätälöinti alkaa liiketoiminnan ymmärtämisestä: mitä yritys tekee, kenelle, millä arvolupauksella ja millaisessa kilpailuympäristössä. Tämän lisäksi markkinointistrategiaa laatiessa huomioidaan brändiin liittyvät tekijät, kohderyhmät, markkinointikanavat ja käytettävissä olevat resurssit.

Asiantuntijana autan tunnistamaan juuri ne tekijät, jotka ovat olennaisia yrityksenne kasvun, erottuvuuden ja vaikuttavan markkinoinnin kannalta. Näiden pohjalta rakennetaan strategia, joka on tarkasti yrityksen tilanteeseen sovitettu ja helposti jatkettavissa markkinointisuunnitelmaksi.

Kyllä – jokainen yritys hyötyy markkinointistrategiasta, vaikka sen laajuus ja tarkkuus voivat vaihdella yrityksen koon ja tarpeiden mukaan. Hyvin laadittu markkinointistrategia tuo suunnitelmallisuutta, säästää resursseja ja tekee tekemisestä vaikuttavampaa. Se toimii ohjenuorana niin yksittäisille markkinoinnin ratkaisuille kuin laajemmille kampanjoille ja hankkeille.

Vahvistetaan yrityksesi brändiä yhdessä.

Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Preferia Creative Oy / Konsta Hotti

+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi

Oletko jo tilannut Preferian uutiskirjeen?

Uutiskirjeen tilaajana saat tuoreimmat markkinoinnin trendit ja viimeisimmät viestinnän näkemykset helposti suoraan sähköpostiisi. Uutena uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi myös henkilökohtaisen, rahanarvoisen erikoisedun!

Preferia Creative Oy

Emalitehtaankatu 2 A, 2. krs

04410 Järvenpää

+358 50 405 8874

konsta@preferia.fi

Laskutustiedot

Y-tunnus: 3398060-7
Verkkolaskuosoite: 003733980607
OVT-tunnus: 003733980607

Operaattori: Apix Messaging Oy (003723327487)

Etusivu

Palvelut

Paketit

Blogi

Yritys

Ota yhteyttä

Tietosuojaseloste

Evästeasetukset

Sähköposti Instagram LinkedIn

© 2025 Preferia Creative

alt=""
Hallinnoi suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
  • Palvelut
    • Sisältömarkkinointi
      • Sisällöntuotanto
      • Mediaviestintä
      • Asiakas- ja henkilöstöjulkaisut
      • White paperit ja ladattavat oppaat
      • Valokuvaus ja videot
    • Digimarkkinointi
      • Verkkosivut
      • Digimainonta
      • Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
      • Hakukoneoptimointi
      • Sosiaalinen media
    • Taittotyöt
      • Ulko- ja printtimainonta
      • Flyerit, julisteet ja esitteet
      • Käyntikortit
      • Tuoteluettelot
      • Presentaatiot ja esitykset
    • Strategiat ja suunnitelmat
      • Markkinointistrategia
      • Markkinointisuunnitelma
  • Paketit
  • Blogi
  • Yritys
  • Ota yhteyttä
  • Varaa tapaaminen