5 vinkkiä yritysblogin kirjoittamiseen


  • Konsta
  • 05/06/2024
  • 8 min

Kun potentiaalinen asiakas etsii tietoa Googlesta tai muista hakukoneista, on todennäköistä, että hän päätyy säännöllisesti ylläpidettyyn yritysblogiin ja sen sisältöjen pariin. Miksi juuri hakukoneoptimoidut yritysblogit keräävät yleisöä magneetin lailla? Mitä yrityksen tulee sisällöntuotannossaan huomioida, jotta sen blogi nousee Googlen hakutuloksissa kärkisijoille?

Reilut kymmenen vuotta sitten joka ikinen Myyntiedustaja-Möttönen opasti potentiaalisia asiakkaita vierailemaan edustamansa yrityksen verkkosivuilla. Ja näin epäilemättä myös usein kävi – löytyihän sivuilta tarvittavaa tietoa yrityksen tuotteista ja palveluista.

Ajat muuttuvat. Tänä päivänä asiakas on aktiivinen osapuoli, joka etsii tarvitsemansa tiedon hakukoneista ennen kuin kukaan on maininnut Möttöstä sanallakaan.

Samalla asiakkaan matka yrityksen sisältöjen parissa alkaa entistä harvemmin etusivulta. Sen sijaan ensimmäisenä sisältöpisteenä toimivat yhä useammin yritysblogiin julkaistut blogikirjoitukset.

Hyvä yritysblogi sitoo yksittäiset sisällöt yhtenäiseksi, yrityksen brändin mukaiseksi kokonaisuudeksi. Blogi tarjoaa lukijalleen kiinnostavaa tietoa, koukuttaa, sitouttaa – ja ohjaa siten vaivihkaa kohti lopullista ostopäätöstä.

Parhaimmillaan yritysblogi on vuorokauden ympäri toimiva myynnin ja asiakaspalvelun yhdistelmä, jonka pariin potentiaalinen asiakas voi päätyä missä ja milloin vain. Blogin orgaaninen näkyvyys ei vaadi penniäkään mainosrahaa, minkä vuoksi ne tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia etenkin pienille ja keskisuurille yrityksille, joiden markkinointibudjetti on usein maltillinen.

Millaisia aiheita hyvä yritysblogi käsittelee? Mistä yritysblogille saadaan lukijoita? Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – myös yritysblogia kirjoitettaessa. Tässä kirjoituksessa jaan viisi vinkkiä, jotka helpottavat niin olemassa olevan kuin vasta perustetun yritysblogin sisällöntuotannossa:

Apua yritysblogin suunnitteluun tai sisällöntuotantoon?

Pöydällä on tietokone, jolla selataan avainsanatutkimukseen erikoistunutta työkalua.

Tee yritysblogin avainsanatutkimus ja seuraa hakukonekäyttäytymistä

Avainsanatutkimus auttaa selvittämään, millä hakusanoilla kohdeyleisösi etsii hakukoneista tietoa, ja millaista sisältöä heille kannattaa blogikirjoitusten muodossa tarjota. Näin voit valita blogikirjoituksille pääavainsanan ja muita täydentäviä avainsanoja, jotka helpottavat blogin nousemista kohti hakutulosten kärkeä.

Laadukaskin blogisisältö jää herkästi piiloon, jos se ei sisällä niitä hakutermejä, joita potentiaalinen yleisö hakukoneissa käyttää. Tämä on yllättävän yleinen haaste toimialoilla, joilla esiintyy runsaasti vakiintunutta, mutta alan ulkopuolisille ihmisille vierasta ammatti- ja slangisanastoa.

Ahrefsin, SEMRushin ja Ubersuggestin kaltaiset avainsanatyökalut auttavat selvittämään, mitä yrityksellesi tärkeitä hakutermejä Googlessa ja muissa hakukoneissa käytetään. Lisäksi työkalut kertovat, millä hakusanoilla muut toimialasi yritykset nousevat hakutuloksissa korkealle – ja eivät vielä nouse. Osa työkaluista osaa myös eritellä, mitä hakutermejä kilpailijasi hyödyntävät maksetussa hakukonemainonnassa.

Oman yritysblogin tämänhetkistä hakukonenäkyvyyttä voit tarkastella myös Google Search Consolella. Search Console tarjoaa yksityiskohtaista tietoa siitä, millä hakutermeillä blogi nousee Googlessa esiin, kuinka monta näyttökertaa blogi on kerännyt yksittäistä hakutermiä kohden, ja kuinka usein hakusanat ovat tuoneet blogiin kävijöitä.

Tulokset auttavat löytämään paitsi uusien blogikirjoitusten aiheita, myös hakutermejä, joilla voit päivittää vanhoja sisältöjä.

Search Consolen tarjoaman datan lisäksi voit mitata avainsanojen onnistunutta käyttöä esimerkiksi…

  • tarkastelemalla blogin näyttökertoja ja klikkausprosentteja niillä avainsanoilla, joita blogikirjoituksissa on hyödynnetty.
  • seuraamalla blogikirjoitusten hakukonesijoituksia kirjoituksissa käytetyillä avainsanoilla.
  • konversioilla, eli ennalta määritettyjen toimintojen toteutumisilla, joihin avainsanojen käytöllä on ollut vaikutusta. Blogikirjoituksista johdettuina konversioina voivat toimia esimerkiksi tarjouspyynnöt, yhteydenotot, uutiskirjeen tilaukset tai ladattavat oppaat.

Avainsanatutkimus kannattaa toteuttaa säännöllisin väliajoin, sillä hakutottumuksemme ja ­-käyttäytymisemme muuttuvat jatkuvasti. Ajankohtaisia, runsaasti hakuliikennettä kerääviä aiheita ja avainsanoja voit kartoittaa esimerkiksi Google Trends -palvelusta.

Koira katsoo tietokoneen näytöllä Googlen tuloksia hakutermillä "koirapuisto järvenpää."

Tarkastele yritysblogin hakuintentioita

Jokainen tekemämme Google-haku on tietoisen toiminnan tulos. Hakuintentio – eli hakuaikomus – auttaa hahmottamaan, miksi hakukoneen käyttäjät hakevat tietoa juuri tietyllä hakutermillä.

Mitä aktiivisemmin pystyt huomioimaan blogikirjoituksissasi lukijoidesi hakuintention, sitä paremmin pystyt tuottamaan kohderyhmäsi tarpeisiin vastaavaa sisältöä. Tämä parantaa paitsi blogin lukukokemusta, myös blogikirjoitusten sijoittumista hakutuloksissa.

Hakuintentiot on perinteisesti jaettu neljään pääryhmään: informational, navigational, commercial ja transactional. Pääryhmistä käytetään jos jonkinmoisia suomennoksia, ja esimerkiksi sekä commercial- että transactional-termit kääntyvät monesti muotoon kaupalliset intentiot. Epäselvyyksien välttämiseksi käytän itse termeistä niiden alkuperäisiä versioita:

  • Informational eli halu löytää uutta infoa tietystä aiheesta. Tällöin hakukoneen käyttäjällä ei ole välttämättä etukäteen tietoa siitä, minkä sivustojen pariin hakukone tulee hänet ohjaamaan. Näissä tilanteissa yritysblogit ovat parhaimmillaan: käyttäjä on mahdollista ohjata hakukoneesta yrityksen sisältöjen pariin ja sitä kautta ostopolun alkuun.
  • Esimerkiksi tähän blogikirjoitukseen päädytään todennäköisesti hakusanoilla yritysblogi, yritysblogin kirjoittaminen tai jollain muulla hakusanalla, jonka hakuintentiona on ollut kartoittaa lisää tietoa yrityksen blogin sisällöntuotannosta.
  • Navigational eli halu löytää tietty sivusto tai tietoa tietystä yrityksestä. Tällöin käyttäjä tietää usein entuudestaan yrityksen nimen tai verkkosivuston, jonne hän haluaa hakukoneesta päätyä.
  • Esimerkiksi preferia creative on hakutermi, jonka käyttäjällä on käytännössä aina selkeä tavoite – hakukoneesta halutaan edetä Preferian sivuille.
  • Commercial eli halu vertailla tuote- tai palveluratkaisua omaan tarpeeseen ennen varsinaista ostopäätöstä. Tällöin hakija on todennäköisesti jo tietoinen siitä, millaista tuotetta tai palvelua hän tarvitsee. Tässä vaiheessa päätöksen tueksi etsitään lisätietoa.
  • Esimerkiksi hakutermit lenkkikengät arvostelu, parhaat lenkkikengät 2024 tai nike vai adidas voivat toimia tämän hakuintention taustalla. Kuten Google-hauista huomataan, useampi lenkkareita myyvä yritys pyrkii ohjaamaan hakukoneista liikennettä blogi- ja muiden kirjoitustensa pariin ja sitä kautta omaan verkkokauppaansa.
  • Transactional eli halu ostaa jokin tietty tuote tai palvelu. Tällöin hakukäyttäytymisen taustalla on jo usein tarkka tieto ostettavasta tuotteesta. Muun muassa hinta, tilaamisen helppous tai läheinen ostopaikka vaikuttavat siihen, mistä tuote tai palvelu lopulta ostetaan. Esimerkiksi hakutermit nike air max tai nike revolution 6 hinta ovat jo melko vahvoja merkkejä siitä, että kenkämerkkejä ja -malleja ei enää vertailla, vaan kaupat ovat lähellä toteutumista.
  • Tämä intentio voi olla joskus blogikirjoittamisen kannalta kinkkinen. Jos ostoaikomus on jo todella vahva, ei asiakas välttämättä halua kuluttaa ylimääräisiä blogisisältöjä, vaan toivoo päätyvänsä suoraan oston mahdollistavaan verkkokauppaan. Tällöin blogikirjoituksen sijaan voi olla järkevämpää optimoida esimerkiksi verkkokaupan tuote- tai palvelusivu, jossa ostos on mahdollista suorittaa.

Hakukoneoptimointityökalut Ahrefs ja SEMRush hyödyntävät aktiivisesti neljää edellä mainittua intentiotyyppiä tarjoamissaan hakusanakartoituksissa. Oheinen kuvakaappaus havainnollistaa, miltä intentiot työkalussa näyttävät: sähköpostimarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi ohjelma ovat SEMRushin mukaan informational-kategorian hakusanoja, joita käytetään haettaessa uutta lisätietoa sähköpostimarkkinoinnista.

sähköpostimarkkinointi esimerkki semrush

Tämä tieto oli aikanaan yksi syistä, joiden vuoksi kirjoitin kattavasti Preferian blogiin pienten yritysten sähköpostimarkkinoinnista.

Täysin virtaviivaista hakuintentioiden määrittäminen ei kuitenkaan ole. Perinteisen jaottelun lisäksi hakuintentiona voi toimia useampi kuin yksi intentio. Hämmästyisin, jos esimerkiksi sähköpostimarkkinointi ohjelma -hakutermin taustalla ei vaikuttaisi joskus myös orastava kaupallinen hakuintentio.

Panosta siis ehdottomasti yritysblogia kirjoittaessasi taustatöihin ja pohdi, mistä näkökulmasta yksittäinen blogikirjoitus kannattaa tehdä. Yöunia ei kuitenkaan kannata menettää, jos työkalujen tarjoamat intentiot tuntuvat joskus hämääviltä tai epäselviltä. Intentioissa kun on loppupeleissä kyse oletuksista, ei varmasta faktasta.

Kuva tablet-tietokoneesta, jossa on mindmap sisällön hyödyntämisestä

Hyödynnä ja muokkaa jo olemassa olevaa yritysblogin sisältöä

Yritysblogit eivät ole koskaan staattinen ja muuttumaton kokonaisuus, jota päivitetään ainoastaan uusia kirjoituksia julkaistaessa. Hyvät, päivitetyt yritysblogin sisällöt nousevat hakutuloksissa kärkisijoille vielä vuosia alkuperäisen julkaisun jälkeen.

Sisältöjä kannattaa – ja myös tulee – päivittää säännöllisin väliajoin. Vanhojen blogikirjoitusten päivittäminen kertoo Googlelle, että sisältö on ajantasaista ja sen todenperäisyyttä tarkastellaan säännöllisesti. Google on itsekin todennut, että tämä vaikuttaa positiivisesti tarjottavaan hakukonenäkyvyyteen.

Voit hyödyntää vanhaa sisältöä esimerkiksi…

  • päivittämällä vanhoja blogikirjoituksia uusilla näkökulmilla. Avainsanatutkimuksen avulla vanhoihin blogikirjoituksiin on mahdollista löytää uusia ja relevantteja hakusanoja, joilla olemassa olevaa sisältöä voidaan rikastuttaa.
  • ristilinkittämällä jo olemassa olevaa sisältöä uusiin blogikirjoituksiin. Tästäkin artikkelista löytyy useita ristilinkkejä, joiden avulla pyrin ohjaamaan sinua ja muita blogini lukijoita aiempien blogisisältöjeni pariin. Haluan paitsi tarjota sinulle hyödyllistä sisältöä, myös kertoa hakukoneille, että Preferian blogista löytyy runsaasti juuri sisältömarkkinointia käsitteleviä kirjoituksia.
  • eriyttämällä ja laajentamalla osioita vanhoista blogikirjoituksista kokonaan omiksi artikkeleikseen. Sähköpostimarkkinointia käsittelevä blogiartikkelini on tästä hyvä esimerkki: tarkoituksenani on jatkojalostaa artikkelia tulevaisuudessa ja luoda sen pohjalta uusia, alaotsikkokohtaisia aiheita tarkemmin käsitteleviä blogikirjoituksia.

Tarkastele aiempien blogikirjoitusten tarpeellisuutta aika ajoin myös kriittisesti. Toisinaan vanhentunutta blogisisältöä voi olla syytä siivota kokonaan pois. Tekniikka-aiheiset, teknologian kehitykseen nojaavat blogit ovat tästä malliesimerkki. Matkapuhelinaiheisen blogin kirjoitus otsikolla 5 syytä valita älypuhelimeksi BlackBerry on voinut olla taannoin todella suosittu ja tarpeellinen. Tänä päivänä kyseinen artikkeli olisi auttamatta vanhentunut – ja pitkälti päivityskelvoton – sillä BlackBerry lopetti matkapuhelintoimintonsa kokonaan vuonna 2022.

alt=””

Hyödynnä yritysblogia kirjoittaessasi tekoälyä (siten, kun se on järkevää!)

Tämä kirjoituksen osio herättää varmasti parranpärinää tai vähintäänkin jakaa mielipiteitä. Tekoälysovellukset ovat mielestäni yritysblogien kirjoittajille ehdottomasti suurempi mahdollisuus kuin uhka.

Todettakoon siis heti alkuun: tekoäly itsessään ei ole onni autuuteen. Se on erinomainen ja oikein käytettynä tehokas työkalu sisällöntuotannon, kuten juuri yritysblogien tueksi.

Parhaimmillaan ChatGPT:n kaltaiset työkalut ovat tilanteissa, joissa kirjoitustyö ei etene, ideapankki ammottaa tyhjyyttään ja läppäri on välittömässä vaarassa lentää frisbeen lailla ulos lähimmästä ikkunasta.

Generatiivisen tekoälyn avulla pystyt tuottamaan nopeasti ja vaivattomasti pitkiäkin kirjoituksia, joiden taustavalmisteluun kuluisi muuten tuhottomasti työtunteja. Kun tekoäly seuloo verkon syövereitä ja kokoaa keräämistään tiedonmurusista vastauksia, voit käyttää aikasi tehokkaammin varsinaiseen suunnittelutyöhön.

Kun blogikirjoitusten niin sanottu ”likainen työ” tehdään tekoälyllä, jää sinulle enemmän aikaa keskittyä kirjoituksen kantaaottavuuteen, kohderyhmän huomioimiseen ja yrityksen tone-of-voiceen – eli kaikkeen siihen luovaan työhön, mihin tekoäly ei kykene.

Minä hyödynnän tekoälyä omissa blogiteksteissäni esimerkiksi…

  • Uusien näkökulmien löytämiseen
  • Hankalien lauserakenteiden yksinkertaistamiseen
  • Otsikkotason ideointiin
  • Turhan toiston välttämiseen
  • Metakuvausten tiivistämiseen

Työkalujen kanssa pelatessa on kuitenkin oltava tarkkana. Tekoäly on algoritmeihin ja olemassa olevaan tietoon nojaava kone, ei itsenäisesti ajatteleva olento. Sillä on heikkoutensa, jotka kulminoituvat erityisesti sisällön laatuun, monotonisuuteen ja valitettavasti myös selviin faktavirheisiin.

Täysin valmiita tekstejä tekoäly ei siis ainakaan toistaiseksi kykene tarjoamaan – ja sanottakoon se suoraan, monesti tekoälyn tuottamat sisällöt ovat sellaisenaan todella raskasta luettavaa. Luonnostekstit vaativat viimeistelyä, ihmisen kädenjäljen ja usein myös ripauksen mielikuvitusta. Työkalujen hyödyntäminen siis kannattaa, kunhan muistat tehdä sen oikein ja järkevästi.

Lukija selaa puhelimellaan Preferian blogia.

Kirjoita yritysblogia lukijalle, älä algoritmille

Tämä on taatusti kaikista tärkein ohje, minkä voin yritysblogin kirjoittajille tarjota.

Uskoisin, että jokainen meistä on törmännyt joskus blogisisältöön, josta puuttuu täysin punainen lanka. Vaikeasti ymmärrettävä, kirjoitusvirheiden täyttämä ja huonosti jäsennelty kirjoitus on pahimmillaan todella tympeää luettavaa.

Jos sisällön kuluttamiselle ei ole täysin pakottavaa syytä, jätämme raskaan sisällön lukemisen todennäköisesti hyvin nopeasti kesken. Ja tämä, jos mikä, on myrkkyä hakukonenäkyvyydelle.

Kirjoituksen laatuun kannattaa aina panostaa. Yritysblogia kirjoittavan tulisikin aina huomioida ensisijaisesti kaikista tärkein osapuoli: lukija. Pohdi siis, millainen henkilö voisi olla kiinnostunut aiheestasi ja miten keskustelet tekstissä hänen kanssaan.

Harva haluaa ostaa palveluita täysin kasvottomalta yritykseltä. Blogissa kirjoittajan oma kädenjälki saa näkyä. Muista siis kirjoittaa aina ensisijaisesti toiselle ihmiselle – älä missään nimessä vain hakukoneiden algoritmeille.

En sano, etteikö avainsanoja olisi suotavaa hyödyntää aina, kun se on mahdollista. Lukukokemuksen kustannuksella tätä ei kuitenkaan kannata tehdä. Mitä henkilökohtaisemmalta kirjoitus tuntuu, sitä voimakkaammin se herättää lukijoissaan mielenkiintoa.

Muista myös varata kirjoitustyölle riittävästi aikaa. Eräs yritysjohtaja sanoi kerran – ehkä onneksi hieman puolihuumorilla – että parhaat blogit ja muut markkinointisisällöt syntyvät viikonloppuiltaisin muutaman punaviinilasin jälkeen, kun ne muut hommat on hoidettu. Oma, ja todennäköisesti jokaisen sisältöä ammatikseen tuottavan kokemus kuitenkin kertoo, että kirjoitustyöhön ja erityisesti sen suunnitteluun käytetty aika näkyy suoraan lopputuloksessa.

Olisi suoranaista lukijan aliarvostamista kirjoittaa yritysblogia hutiloiden, kiireessä ja ilman riittävää paneutumista aiheeseen. Ei kirjoituksen alussa tavattu Myyntiedustaja-Möttönenkään ilmesty asiakkaidensa luo valmistautumatta tai sokkona ilman suunnitelmaa. Tai jos ilmestyy, niin ei ainakaan kovin montaa kertaa.

Hyvän lukijalle kohdennetun blogikirjoituksen resepti on lopulta varsin yksinkertainen:

  • Kirjaa auki keitä blogikirjoituksesi kohdeyleisöön kuuluu. Kirjoita kohderyhmällesi, älä itsellesi tai (pelkästään) kollegoillesi. Loistavakaan sisältö ei palvele, jos sen lukijakunta on täysin väärä.
  • Varaa kirjoittamiseen kalenterista useampi hetki. Näin blogikirjoittamiselle löytyy taatusti riittävästi aikaa. Kiire, deadline ja stressi paistavat herkästi läpi lopullisesta kirjoituksesta.
  • Panosta tekstin luettavuuteen. Kielioppisäännöt kannattaa kerrata ja kirjoituksen ulkoasuun panostaa, jotta lukukokemus on mahdollisimman miellyttävä. Pitkät pötköt ovat no-go – kappalejaot, listat ja muut lukemista helpottavat elementit go-go-go.
  • Oikoluetuta artikkelisi. Varsinkin yritysblogeja kirjoittavien tiimien kannattaa hyödyntää ryhmän voimaa aina, kun mahdollista. Omalle tekstilleen tulee herkästi sokeaksi, ja toinen silmäpari on paikallaan kirjoitusvirheiden, näkökulmahaasteiden ja muiden ajatusharhailuiden paikantamiseksi.
  • Älä pelkää virheitä. Tyhjän paperin kammoa pahempi on julkaisukammo, jossa tekstistä yritetään hioa 101-prosenttisesti täydellinen. Jokaisesta blogikirjoituksesta – myös tästä – löytyy aina vähintään yksi kirjoitusvirhe. Lukijan mielikuva yrityksestä ei taatusti kaadu yksittäiseen virheeseen. Kultainen keskitie kielenhuollon ja loputtoman pilkkujen viilaamisen välillä löytyy vain kirjoittamalla.

Yhteenveto: Yritysblogit ovat erinomainen vaihtoehto tavoitteelliselle sisältömarkkinoinnille

Yritysten blogeja voidaan tehdä hyvin monenlaisista lähtökohdista. Yksittäistä blogikirjoitusta miettiessä ja kirjoittaessa pääsee pitkälle, kun tietää, kuka lukija on ja mikä häntä aiheessa kiinnostaa.

Jos blogikirjoittaminen on säännöllistä ja tavoitteellista lukijoihin vaikuttamista, kannattaa näkökulma siirtää sisällöntuotannosta kohti sisältömarkkinointia. Viimeistään tässä kohtaa on hyvä pohtia muita sisältömarkkinoinnin strategian peruskysymyksiä: mitä tavoitteita yritysblogin kirjoittamisella on, miten lukijat päätyvät yrityksen blogiin ja miten sisältömarkkinointia pystytään mittaamaan?

Kirjoitukset ovat ainoastaan yritysblogien näkyvä lopputulos. Täysin oma tarinansa on vaihe, jossa blogi rakennetaan halutulle julkaisualustalle, suunnitellaan kohderyhmä huomioiden ja räätälöidään yrityksen brändin mukaiseksi. Kollegani Henri Arvela on koonnut näppärän vinkkilistan WordPress-blogin perustamisesta, johon kannattaa ehdottomasti tutustua. Vaikka WordPress ei ole suinkaan ainoa vaihtoehto blogialustaksi, on se monelle tutuin ja turvallisin tapa aloittaa yritysbloggaaminen.

Mikäli oman yritysblogin rakentaminen on ajankohtaista tai etsit muita vaihtoehtoja yrityksen sisältömarkkinointiin, löytyy markkinointiviestinnän avainkumppanisi lähempää kuin arvaatkaan. Otathan siis rohkeasti yhteyttä!

Voisit olla kiinnostunut myös näistä blogikirjoituksista

Tehostetaan yrityksesi markkinointia yhdessä.

Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Preferia Creative Oy / Konsta Hotti

+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi