Case: Uudenmaan Rala Palvelut – ”Markkinoinnista tuli meille helppoa ja erittäin kannattavaa”
Pienissä yrityksissä riittää tekemistä yllin kyllin. Kun ydinliiketoiminta vaatii kaiken huomion, jää markkinointi monella pienyrittäjällä herkästi taka-alalle.
Preferian markkinointiviestinnän pakettiratkaisut on suunniteltu vastaamaan juuri tähän tarpeeseen. Kuukausimallilla toteutettavat pakettiratkaisut tarjoavat joustavan ja selkeän tavan yrityksen markkinointiin ilman monimutkaisia prosesseja tai raskasta konsulttikieltä.
Yksi Preferian kattaviin pakettiratkaisuihin luottavista yrityksistä on Uudenmaan Rala Palvelut.
Vuonna 2021 perustettu Uudenmaan Rala Palvelut on rakennusalan yritys, joka palvelee asiakkaitaan laajasti koko Etelä-Suomen alueella. Yrityksen palveluvalikoima ulottuu pienistä asennus- ja remonttitöistä aina mittaviin saneerausprojekteihin, kuten ovien ja ikkunoiden vaihtoihin sekä taloyhtiöiden peruskorjauksiin.
Uudenmaan Rala Palvelut tunnetaan paikallisesti luotettavana rakennusalan toimijana, jolle yksikään urakka ei ole liian pieni tai liian suuri.
”Aika laidasta laitaan tehdään rakennusalan töitä. Meidät erottaa monesta muusta rakennusalan yrityksestä se, että meitä kiinnostavat myös ne pienemmät kodin asennus- ja kunnostustyöt, joita monet rakennusalan yritykset karttavat”, kuvailee Tero Tarvainen, toinen yrityksen omistajista.
”Iskemme usein siihen väliin, jossa asiakas pohtii, voisiko jonkun pienen kodin kunnostustyön tehdä itse. Meidän tavoite on tietysti se, että asiakas päättääkin tilata työn meiltä”, täydentää Patric Bergström, Uudenmaan Rala Palveluiden toimitusjohtaja.

Yhteistyö alkuun verkkosivuja uusimalla
Yhteistyö Preferian ja Uudenmaan Rala Palveluiden välillä käynnistyi loppukesästä 2024, kun yritys kaipasi apua verkkosivujensa päivittämiseen.
Verkkosivut olivat kyllä olemassa, mutta niiden rooli yrityksen markkinoinnissa oli epäselvä. Myös sivuston näkyvyys ja löydettävyys sakkasivat.
”Meillä oli jo silloin epäilys siitä, ettei kotisivuilla ollut juurikaan kävijöitä. Yhteydenottoja tuli todella vähän. Sivut olivat alkuperäisessä kunnossaan, ja alkujaan mietittiin, että kai niitä olisi hyvä joskus päivittää”, Tarvainen muistelee.
”Googlen työkaluista ei oltu silloin kuultukaan. Tiedettiin nipin napin, mikä on hakukone”, Bergström täydentää nauraen.
Yhteinen sävel päivitysprojektiin löytyi nopeasti. Preferia toteutti aluksi avainsanatutkimuksen, jonka pohjalta sivuston rakennetta selkeytettiin ja sen sisällöt kirjoitettiin uusiksi. Samalla sivuston ulkoasua hienosäädettiin kevyesti. Kokonaisuuden kantavana ajatuksena toimi verkkosivukehityksen perusperiaate – optimoidaan hakukoneille, mutta rakennetaan lukijalle.
Verkkosivualustana säilytettiin Uudenmaan Rala Palveluiden aiemmin käyttämä Duda. Vaikka se ei tarjoa samanlaista muokattavuutta ja laajennettavuutta kuin esimerkiksi WordPress, pidettiin vanhaa alustaa asiakkaan näkökulmasta käytännöllisimpänä.
”Sivut saatiin nopeasti ja helposti aiempaa parempaan kuosiin ilman, että kokonaisuutta tarvitsi räjäyttää täysin auki. Se oli meille tärkeää”, Tarvainen kiteyttää.

Kohti johdonmukaista markkinointia
Mitä pidemmälle sivuston kehitysprojekti eteni, sitä enemmän Uudenmaan Rala Palveluille tarjoutui uusia digi– ja sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia.
Verkkosivujen uudistamisesta olikin helppo jatkaa kohti kuukausittaista yhteistyötä.
”Me junnattiin aika pitkään paikallaan sen enempää koko markkinointia miettimättä. Tosin onhan se aika vaikea tehdä mitään, kun ei tiedä yhtään, mistä pitäisi edes aloittaa”, Tarvainen kertaa, ja jatkaa:
”Konsta kertoi todella käytännönläheisesti, mitä Rala Palveluiden markkinoinnissa kannattaisi seuraavaksi tehdä. Meillä oli alusta asti fiilis siitä, että tämä kaveri tietää, mitä juuri me tarvitaan.”
Syksystä 2024 lähtien Uudenmaan Rala Palvelut on hyödyntänyt Preferian kuukausittaista markkinointiviestinnän pakettiratkaisua, joka pitää sisällään markkinointiviestinnän palveluita kiinteään kuukausihintaan. Yhteistyö kattaa käytännössä kaiken, mitä pieni rakennusalan toimija markkinoinnissaan tarvitsee:
”Meille tämä on tehty helpoksi, kun ei tarvitse hankkia eri palveluita eri paikoista. Konsta kirjoittaa, kuvaa, mittaa, editoi ja vastaa kaikista muista digimarkkinoinnin ratkaisuista”, Tarvainen kuvaa yhteistyön vaivattomuutta.
”Samalla se näkyy myös markkinoinnin kustannuksissa”, Bergström lisää.
Jotta markkinointi ei jäisi vain yksittäisiksi toimenpiteiksi, on Uudenmaan Rala Palveluille laadittu myös markkinointisuunnitelma. Se on tuonut kaivattua jatkuvuutta ja jämäkkyyttä yrityksen markkinointiin.
”Oma uteliaisuus on auttanut matkan varrella myös paljon. Kiinnostusta siihen, mitä kaikkea voidaan omassa markkinoinnissa tehdä, oli kyllä ennenkin. Ilman oikeaa yhteistyökumppania vauhtiin pääseminen oli vaan aina ollut vaikeaa”, Tarvainen pohtii.

Hakukoneoptimointi ja -strategia tavoitti uuden asiakaskunnan
Rakennusalalla on paljon yrityksiä, jotka hyödyntävät markkinoinnissaan hakukoneoptimoituja sisältöjä. Kilpailu näkyvyydestä ei ole vähäistä. Hakumäärät ovat kuitenkin suuria, ja erityisesti kuluttaja-asiakkaat etsivät sopivaa palveluntarjoajaa usein juuri hakukoneista.
Tässä ympäristössä oikealla hakukonestrategialla on merkitystä.
Pitkän hännän avainsanoihin nojaava blogimarkkinointi on osoittautunut Uudenmaan Rala Palveluille tehokkaaksi. Kohdennetuilla sisällöillä on onnistuttu tavoittamaan juuri niitä asiakkaita, joita aiemmin ei saatu kunnolla kiinni. Yrityksen laaja toiminta-alue koko Etelä-Suomen alueella mahdollistaa sisällön optimoinnin ilman, että sisällöissä tarvitsee lukkiutua tiukasti yksittäisiin paikkakuntiin tai paikallisiin hakutermeihin.
”Hakukoneet ovat olleet meille äärimmäisen kannattava tapa markkinoida. Sen kertovat paitsi numerot sivuston mittareissa, myös pankkitilillä. Ei me osattu aiemmin ajatellakaan, että se toimii noin täsmänä ja tuottaa näin hyviä tuloksia”, Tarvainen sanoo.
”Google tuo meille keikkoja vieläpä niiltä asiakkailta, joita tavoitettiin aiemmin todella huonosti. Aikaisemmin markkinoimme itseämme pääosin Facebook-ryhmissä, kun joku kysyi siellä rakennustöille tekijää. Nyt olemme hakukoneissa vaihtoehtona heti, kun asiakas etsii itselleen tietoa tarvitsemastaan palvelusta”, Bergström pohtii.
Hakukoneissa Uudenmaan Rala Palveluiden suurimmat kilpailijat eivät olekaan vain muut alan yritykset, vaan myös erilaiset tee-se-itse-vinkkisivustot. Geneerisiä, tekoälyllä tuotettuja sisältöjä on tarjolla paljon.
Uudenmaan Rala Palvelut haluaa erottua tästä massasta persoonalla ja asiantuntemuksella. Tämä näkyy myös blogien toteutustavassa. Preferia haamukirjoittaa artikkelit keskustelujen pohjalta ja tuo niihin mukaan Ralan yrittäjien omaa ääntä.
”Jos meidän pitäisi kirjoittaa samat asiat, niin ei onnistuisi. Ei me saataisi kasaan yhtä elävää tekstiä, saati ymmärrettäisi, mistä näkökulmasta kannattaa kirjoittaa”, Bergström toteaa.
”Tässä Konstan ammattitaito tulee parhaiten esiin. Kaikki on valmisteltu etukäteen, pyörähdetään hallilla, keskustellaan aihe läpi ja Konsta ottaa asiat ylös nauhalle. Parhaimmassa tapauksessa meillä on jo seuraavan aamuna vedos uudesta tekstistä sähköpostissa”, Tarvainen lisää.
Etsitkö markkinointiviestinnän kumppania yrityksellesi?

Tulokset puhuvat puolestaan
Datalla ja analytiikalla on iso rooli Preferian pakettiratkaisuissa. Markkinointia mitataan niin hyvin kuin mahdollista- Näin markkinoinnin tarkoituksenmukaisuus pystytään todentamaan, eikä tekeminen perustu pelkkään fiilikseen tai mututuntumaan.
Kuukausittaiset markkinoinnin tuloskatsaukset ovat olennainen osa myös Uudenmaan Rala Palveluille räätälöityä pakettiratkaisua. Kasvaneen sivuliikenteen ja hakukonenäkyvyyden rinnalla konkreettisin mittari ovat kuitenkin tarjouskyselyt.
”Yhteydenottojen määrä on kasvanut huomattavasti. Jos aiemmin saatiin verkkosivun lomakkeiden kautta ehkä yksi tarjouskysely kuukaudessa, niin nyt niitä tulee useita viikossa. Ero aiempaan on merkittävä”, Tarvainen kertoo.
”Meidän bisneksessä tulee myös paljon suoria yhteydenottoja esimerkiksi puhelimitse, jotka eivät näy kaikissa mittareissa. Kaiken kaikkiaan tarjouksia on saatu jättää paljon enemmän kuin esimerkiksi vuosi sitten”, Bergström täydentää.
Datan ja statistiikan hyödyntäminen on tarjonnut uusia mahdollisuuksia koko Uudenmaan Rala Palveluiden markkinointiin.
”Emme me olleet edes ajatelleet ennen yhteistyötä, että numeroita voi tällä tavalla katsoa. Se on ollut myös hienoa huomata, miten oman markkinoinnin mittaaminen onkin lopulta aika yksinkertaista, kun tietää, mitä tekee”, Tarvainen sanoo.
”Konsta selittää asiat meille kuin lapselle. Pikkuhiljaa aletaan ymmärtämään itsekin sitä, mitä lukujen taustalta voi havaita”, Bergström naurahtaa.
Tarvainen muistuttaa, että lopulta tulokset ratkaisevat, onko markkinointiin satsaaminen ollut järkevää. Uudenmaan Rala Palveluiden kohdalla tätä ei tarvitse arvuutella. Pelkkien verkkosivujen yhteydenottolomakkeiden kautta laskettuna ROI (Return on Investment) on koko yhteistyön ajalta reilut 400 %.
”Onhan tämä meille erittäin kannattavaa.”

Yhteistyö on saumaton osa arkea
”En ottaisi sellaista markkinoinnin yhteistyökumppania, joka olisi meihin yhteydessä vain etänä”, Tarvainen huomauttaa.
Uudenmaan Rala Palveluille Preferian kuukausittainen pakettiratkaisu on ennen kaikkea käytännöllinen ratkaisu omaan markkinointiin. Vaikka tulokset ovat hyviä, yhteistyön suurin arvo löytyy sen mutkattomuudesta. Tapa, jolla markkinoinnin pakettiratkaisu näkyy arjessa, toimii paikalliselle yritykselle hyvin.
”Ei meistä olisi selvittelemään näitä asioita Zoomissa ruutua katselemalla. Me hoidetaan markkinointiin liittyvät asiat mieluummin omalla hallilla paikallisen kumppanin kanssa ja käydään samalla vaikka syömässä. Meille se on sata kertaa helpompaa”, Tarvainen jatkaa.
Uudenmaan Rala Palveluilla arvostetaan myös sitä, että apua voi pyytää helposti myös muissa kuin markkinointiin liittyvissä haasteissa.
”Me tarvitaan säännöllisesti vähän kaikenlaista pientä apua. Jos meillä on haasteita esimerkiksi Officen tai muiden sovellusten kytkemisessä eri laitteille tai muissa ei-niin-markkinoinnillisissa asioissa, niin ei tarvitse miettiä, uskalletaanko me niistä kysyä”, Bergström sanoo.
”Apu on välitöntä. Jos tulee tiukka paikka, pystytään aina soittamaan. Ja jos ei just silloin saada Konstaa kiinni, niin siinä ei kauaa mene, että asiaan palataan”, Tarvainen summaa.

Kohti kasvua ja kehitystä
”Meidän firmassa tulevaisuus näyttää hyvältä. Olen todella luottavaisin mielin siitä, että toimintamme kehittyy koko ajan”, Bergström sanoo.
Vaikka rakennusala on elänyt viime vuosina melkoisten muutosten keskellä, se ei ole näkynyt Uudenmaan Rala Palveluiden arjessa.
”Työtä ja tilauksia tulee tällä hetkellä todella paljon. Joudutaan palkkaamaan lisää porukkaa töihin. Pari uutta tekijää aloitti jälleen huhtikuussa”, Bergström kertoo.
Kaksikon mukaan tilanne ei ole itsestäänselvyys.
”Me ollaan hyödytty tänä keväänä merkittävästi siitä, että aloitettiin panostamaan omaan näkyvyyteen jo viime syksynä”, Tarvainen toteaa ja jatkaa:
”Samalla on paljon pieniä yrityksiä, joilla tuntuu, ettei ole keikkoja edelleenkään. Olen miettinyt, että onkohan kyse siitä, että omaan markkinointiin ei ole satsattu. Sen sijaan odotetaan vasara kädessä kotona sitä, että joku vahingossa sattuisi ottamaan yhteyttä.”
Pienilläkin teoilla voi olla iso vaikutus, kun markkinointia tehdään suunnitelmallisesti.
”Jos etsisin nyt palveluntarjoajaa, painottaisin valinnassa joustavuutta ja kokonaisvaltaisuutta. Se on tehnyt meille yhteistyöstä Preferian kanssa toimivaa ja tehokasta”, Bergström pohtii.
Yritykselle, joka miettii, mistä lähteä liikkeelle, Tarvaisella on vastaus valmiina:
”Soitto Konstalle. Siitä se sitten lähtee. Ja kyllä me aika auliisti on Konstan numeroa eteenpäin jaettukin.”
Rakennettaisiinko samanlainen ratkaisu myös teille?
Voisit olla kiinnostunut myös näistä blogikirjoituksista

Preferian osoite vaihtuu Järvenpään Emalikukkaan
Preferian toimisto muuttaa maanantaina 5.5.2025 osoitteeseen Emalitehtaankatu 2 A, 2. kerros.

Näin kasvatat uutiskirjeesi tilaajalistaa – lue 8 vinkkiä!
Uutiskirjemarkkinointi on yrityksille yksi tehokkaimmista tavoista sitouttaa jo olemassa olevia asiakkaita. Vaan minkälaisin keinoin oman uutiskirjeen tilaajalistaa voi luontevasti kasvattaa? Lue vinkit!
Vahvistetaan yrityksesi brändiä yhdessä
Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.
Preferia Creative Oy / Konsta Hotti
+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi
Oletko jo tilannut Preferian uutiskirjeen?
Uutiskirjeen tilaajana saat tuoreimmat markkinoinnin trendit ja viimeisimmät viestinnän näkemykset helposti suoraan sähköpostiisi. Uutena uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi myös henkilökohtaisen, rahanarvoisen erikoisedun!