Google-arvostelut: Miten hyödyntää niitä digimarkkinoinnissa?


  • Konsta
  • 02/07/2024
  • 7 min

Sillä, mitä asiakkaat kertovat yrityksistämme, on huomattavasti enemmän painoarvoa kuin omalla markkinointiviestinnällämme.

Näin eräs kokeneempi markkinoinnin kollega neuvoi, kun kerroin hyppääväni päätoimiseksi yrittäjäksi.

Minusta toteamus on erinomainen. Käytän sitä usein myös omissa asiakastapaamisissani. Tämä voi kuulostaa hullulta, sillä tarjoan itse markkinointiviestinnän palveluita ja pakettiratkaisuja.

Jokainen yrityspäättäjä kuitenkin tietää, että menestyvä bisnes nojaa tyytyväisiin asiakkaisiin. Kun asiakas etsii palveluntarjoajaa – olipa kyseessä sitten parturi, kahvila tai vaikka koiratrimmaaja – mikä on ensimmäinen asia, johon hän kiinnittää huomiota? Aivan, yrityksen saamiin arvosteluihin.

Olen sitä mieltä, että arvostelujen keräämisen tulisi olla osa jokaisen yrityksen digimarkkinoinnin strategiaa. Asiakkaalle arvostelupalvelujen selaaminen on nopein tapa, kun hän haluaa kartoittaa itselleen laadukkaan yhteistyökumppanin. Arvosanat, tähtiasteikot ja vapaamuotoiset kommentit tarjoavat vaivatta yleiskuvan yritysten maineesta ja aiemmista asiakaskokemuksista.

Paikallismarkkinointiin ja hakukoneoptimointiin erikoistunut BrightLocal arvioi hiljattain, että…

  • 71 % kuluttajista ei harkitsisi käyttävänsä yritystä, jonka keskiarvo arvostelupalvelussa on alle kolme tähteä
  • 50 % kuluttajista antaa yleisille verkkoarvosteluille yhtä paljon painoarvoa kuin henkilökohtaisesti jaetuille suosituksille
  • 91 % kuluttajista kokee, että paikallisten toimipisteiden keräämät arvostelut vaikuttavat heidän mielikuvaansa yritysten brändeistä
  • 93 % kuluttajista odottaa, että yritykset vastaavat heidän jättämiinsä arvosteluihin (ja 87 % kuluttajista odottaa, että he saavat vastauksen kahden viikon aikana)

Arvostelujärjestelmien ylivoimainen ykkönen löytyy, kuinkas muutenkaan, Googlelta. BrightLocalin tuoreen arvion mukaan jopa 81 % kuluttajista käyttää Google-arvosteluja säännöllisesti arvioidessaan paikallisia yrityksiä.

Google-arvostelut ovat käyttäjien kirjoittamia arvioita yrityksistä sekä niiden palveluista ja tuotteista. Arvostelujen avulla sinunkin asiakkaasi voivat jakaa kokemuksiaan yrityksestäsi ja auttaa muita tekemään parempia ostopäätöksiä. Tähtiluokituksista (1–5 tähteä) ja kirjallisista kommenteista koostuvat arvostelut näkyvät suoraan Googlen eri palveluissa, kuten hakutuloksissa ja Google Mapsissa.

Tässä blogikirjoituksessa kerron tarkemmin…

Nainen lukee Tommin Teekaupan saamia Google-arvosteluja.

Mitä hyötyä Google-arvostelut tarjoavat yrityksellesi?

Arvostelut ovat tehokas työkalu, kun haluat parantaa yrityksesi näkyvyyttä, houkutella uusia asiakkaita ja vahvistaa luottamusta nykyisiin asiakkaisiisi. Autenttisesta palautteesta on apua paitsi sinulle ja yrityksellesi, myös potentiaalisille asiakkaillesi.

Google-arvostelut tarjoavat runsaasti erilaisia hyötyjä:

  • Asiakaspalautteen kerääminen: Positiiviset Google-arvostelut ovat ennen kaikkea merkki hyvästä asiakaskokemuksesta. Niiden avulla voit selvittää, mikä palvelu- ja tuotetarjonnassasi asiakkaidesi mielestä toimii – ja mikä taas ei. Tämä auttaa kehittämään palveluita ja tuotteita entistä paremmiksi.
  • Parempi hakukonenäkyvyys: Hakukoneiden intressi on tarjota käyttäjilleen mahdollisimman laadukkaita hakutuloksia. Hyvät Google-arvostelut parantavat erityisesti yrityksesi ulkoista hakukonenäkyvyyttä.
  • Ostopäätöksen edistäminen: Google-arvosteluja voidaan kutsua eräänlaiseksi moderniksi puskaradioksi. Käännymme arvostelujen puoleen vertaillessamme vaihtoehtoja, eli käytännössä silloin, kun meillä on jo vahva aikomus ostaa tietty tuote tai palvelu. Positiiviset arvostelut voivat osoittautua ratkaisevaksi valintakriteeriksi tilanteessa, jossa asiakas tekee lopullisen päätöksen sinun ja kilpailijasi välillä.
  • Asiakkaiden sitouttaminen: Asiakaspalautteen kerääminen on aina merkki siitä, että yrityksesi välittää asiakkaistaan ja heidän palvelukokemuksestaan. Julkisesti kerätyillä arvosteluilla voit osoittaa, että haluat sitouttaa asiakkaasi palvelusi kehittämiseen. Avoimuus on harvoin huono markkinointikärki.

Kuinka Google-arvosteluja saa? Mikä on helpoin tapa kerätä omat Google-arvostelut?

Positiivisia arvosteluja keränneet yritykset erottuvat aina edukseen. Vaikka asiakkaiden onkin vaivatonta jättää lyhyt arvostelu saamastaan palvelusta, löytyy positiivisten arvioiden takaa usein myös yritysten oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta.

Rohkaise asiakkaitasi jättämään yrityksellesi arvostelu. Pyydä arvosteluja ja palautetta juuri silloin, kun asiakkaasi on tyytyväisimmillään – esimerkiksi tuotteen luovutuksen tai projektin loppukatsauksen yhteydessä. Kun asiakkaat ovat tyytyväisiä, he ovat todennäköisemmin halukkaita jakamaan positiivisen arvion yrityksesi palveluista. Lisäksi palaute on usein yksityiskohtaisempaa, kun palvelukokemus on tuoreeltaan muistissa.

Yhtä oikeaa tapaa arvostelujen pyytämiseen ei ole, vaan vaihtoehtoja on runsaasti:

  • Arvostelujen pyytäminen suoraan: Tämä on todennäköisesti kaikista tehokkain tapa kerätä ja saada arvosteluja. Lähetä sähköposti, jätä tekstiviesti, soita puhelu – tapoja on monia! Massaviestit kannattaa jättää suosiolla romukoppaan, sillä suorissa kyselyissä henkilökohtaisuus on valttia.
  • Toimintakehote: Sisällytä arvostelusivulle johtava linkki esimerkiksi muun palautekyselysi yhteyteen. Jos jaat fyysisiä materiaaleja, lisää niihin QR-koodi, johon olet upottanut arvostelusivusi. Koodin skannaamalla asiakas voi jättää helposti arvostelun yrityksestäsi.
  • Muistutukset ja kannustimet: Jos sinulla on verkkokauppa, ovat sähköpostikampanjat ja muut automatisoidut viestit erinomainen keino kerätä arvosteluja. Lähetä asiakkaille lyhyt palautekysely, joka sisältää linkin arvostelusivulle ja pyydä heitä arvioimaan saamaansa palvelua.
  • Rakenna profiilisi houkuttelevaksi: Hyvä palvelu kerää luonnostaan myös hyvää palautetta. Viimeistelty, asianmukainen Google My Business -profiili on arvossaan, kun haluat kerätä asiakkailtasi arvosteluja ja palautetta. Varmista siis, että yrityksesi profiili on ajan tasalla, näyttää houkuttelevalta ja on säännöllisesti käytössä.
  • Palautteen keräämiseen suunnitellut työkalut: Oma suosikkini on kotimainen Palauteportti, joka mahdollistaa Google-arvostelujen keräämisen asiakkailta NFC-tagilla varustetuilla ständeillä ja avaimenperillä. Helppokäyttöisyyden lisäksi palvelun etuna on sen älykäs suodatus: alle viiden tähden arvostelut eivät ohjaudu suoraan Googleen, vaan ne toimitetaan ensin yrityksen käsiteltäviksi Palauteporttiin avattavalle alustalle. Näin pystyt reagoimaan negatiiviseen palautteeseen rakentavasti ennen sen muuttumista julkiseksi arvosteluksi.

Arvostelujen systemaattinen kerääminen voi helposti unohtua, ellet tee siitä osaa yrityksesi päivittäistä toimintaa. Pitkäjänteisyys kuitenkin taatusti palkitaan.

Huomaathan kuitenkin, että Google ei salli arvostelujen pyytämistä vastikkeellisesti, kuten alennusta vastaan. Ohjeiden rikkominen voi johtaa arvostelujen poistamiseen ja jopa rajattuun näkyvyyteen hakutuloksissa.

Tsekattaisiinko teidänkin yrityksenne Google-arvostelut kuntoon?

Mies katsoo tietokoneen näytöltä Google Mapsista kohteen saamia arvosteluja.

Miten Google-arvostelut eroavat B2C- ja B2B-liiketoiminnassa?

On yleisesti tiedossa, että luotamme yksilöinä enemmän muiden antamiin arvosteluihin ja palautteisiin kuin brändien omaan markkinointiviestintään. Tämä pätee sekä kuluttajakauppaan (B2C) että yritysmyyntiin (B2B).

Google-arvosteluja ja muuta kokemusmarkkinointia hyödyntävän kannattaa kuitenkin huomioida muutama ero B2C- ja B2B-liiketoiminnan välillä.


Kuluttajat tekevät ostopäätöksiä usein yrityspäättäjiä nopeammin ja impulsiivisemmin. Tällöin yritysten keräämät arvostelut voivat nousta ratkaisevaan rooliin. Lyhyet, henkilökohtaisiin käyttäjäkokemuksiin keskittyvät Google-arvostelut vastaavat kuluttajan kannalta olennaisimpiin kysymyksiin, kuten palvelun laatuun, hintaan, nopeuteen tai muihin ominaispiirteisiin.

Minäkin teen kuluttajana usein päätöksiä Google-arvostelujen perusteella – joskus jopa täysin huomaamattani. Tästä tyypillisin esimerkki lienee ruokapaikan tai kahvilan valinta. Jos Googlen tähtiarvostelut lounasravintolasta ovat erityisen huonot, selaan Googlen karttapalvelua todennäköisesti hetken ja katson, löytyisikö lähistöltä muita vaihtoehtoja.

Mitä arvokkaammasta investoinnista on kyse, sitä tarkemmin perehdyn myös kommentteihin arvostelujen yhteydessä. Varasin hiljattain esimerkiksi majoituksen viikonloppumatkalle. Rajasin vaihtoehtoja eri kriteerein pois, kunnes puntaroin lopullista valintaa kahden samaan hintakategoriaan sijoittuvan hotellin välillä.

Päätöksen tein Google-arvostelujen kommenttien pohjilta: toinen hotelleista oli saanut useamman viiden tähden palautteen, joissa korostettiin hotellin koiraystävällisyyttä. Tämä osoittautui minulle tärkeäksi valintakriteeriksi, sillä matkustin viikonloppuna Kaapon kanssa. Ilman Google-arvostelujen kommentteja olisin todennäköisesti valinnut toisen pohtimistani vaihtoehdoista.


B2B-liiketoiminnassa yhteistyökumppaneita ja palveluntarjoajia arvioidaan monesti tarkemmin ja pidempään. Hankinnat ovat usein rahallisesti suurempia, minkä vuoksi myös taustakartoitusta tehdään kuluttajakauppaa perusteellisemmin.

Google-arvostelut voivat tarjota yrityksille tärkeää tietoa päätöksenteon tueksi. En usko, että yksikään yritys valitsee yhteistyökumppaneitaan pelkkien Google-arvostelujen perusteella. Jos potentiaalisia palveluntarjoajia on runsaasti, voidaan ensimmäisiä rajauksia tehdä arvostelujen avulla.

Lopullinen B2B-ostos vaatii kuitenkin usein syvempää tietoa, kuin mitä lyhyet Google-arvostelut pystyvät tarjoamaan. Tällaista tietoa voidaan avata tarkemmin esimerkiksi asiakasreferenssien ja -tarinoiden kautta.

Mies käyttää tietokonetta ja lukee saamaansa Google-arvostelua.

Miksi Google-arvosteluihin kannattaa vastata ja reagoida?

Mikään ei ole inhottavampaa, kuin täysin kuuroille korville kaikuva palaute. Asiakkaat arvostavat, kun heidän jättämäänsä palautteeseen reagoidaan.

Google-arvosteluihin vastaamalla voit osoittaa, että yrityksesi seuraa asiakkailta kerättäviä arvosteluja ja on aidosti kiinnostunut saamastaan palautteesta.

Erityisesti kuluttajat odottavat vastauksia jättämiinsä palautteisiin ja arvosteluihin. BrightLocalin tutkimuksen mukaan jopa 88 % kuluttajista käyttäisi sellaisen yrityksen palveluita, joka vastaa kaikkiin vastaanottamiinsa arvosteluihin. Sen sijaan vain 47 % kuluttajista käyttäisi yritystä, joka ei vastaa arvosteluihin lainkaan.

Asiakkaidesi lisäksi Google arvostaa kerättyä palautetta ja siihen vastaamista. Google-arvosteluihin vastaaminen ei siis ole pelkästään kohteliasta, vaan myös hakukonenäkyvyyden kannalta järkevää.

Niin positiiviset kuin negatiiviset Google-arvostelut ovat paikka reagoida:

  • Reagoi arvosteluihin riippumatta sitä, ovatko ne positiivisia vai negatiivisia. Pienikin kiitos yritykseltä voi olla asiakkaalle merkki siitä, että jaettu palaute on arvokas. Arvosteluilla on Googlen mukaan positiivinen vaikutus paikallisiin sijoituksiin ja hakukonenäkyvyyteen, eli niin sanottuun local rankingiin.
  • Seuraa arvosteluja säännöllisesti ja vastaa niihin mahdollisimman pian. Asiakkaat jättävät sinulle todennäköisemmin arvostelun ja palautetta, kun he huomaavat, että yrityksesi reagoi niihin.
  • Korjaa toimintaasi, jos saat Google-arvosteluissa negatiivista palautetta. Pahoittele ja kerro, miten yrityksesi tulee välttämään vastaavat tilanteet jatkossa.
  • Hyödynnä positiivisia Google-arvosteluja myös muussa markkinoinnissasi. Googlen omien kanavien lisäksi julkiset arvostelut voi integroida kätevästi yrityksen verkkosivuille.

Kannattaa myös muistaa, että annamme usein palautetta ääritilanteissa, eli silloin, jos palvelu on ollut todella hyvää tai umpisurkeaa. Lisäksi tyytymättömät asiakkaat – erityisesti kuluttaja-asiakkaat – ovat usein aktiivisempia antamaan palautetta ilman yrityksen erillistä pyyntöä.

Runsaasti negatiivisia arvosteluja keränneet ja niille kintaalla viittaavat yritykset voivatkin joutua arvostelupalveluissa erityisen huonoon valoon. Yksi huono Google-arvostelu ei vielä pilaa yrityksen mainetta – mutta useampi reagoimaton voi niin jo tehdä. Kriittiset arvostelut ja palautteet kannattaa siis ottaa erityiseen syyniin, vaikka se ei aina niin hauskaa olisikaan.

alt=””

Mitä muita kanavia palautteen ja arvosteluiden keräämiseksi on kuin Google-arvostelut?

Vaikka Google tarjoaa markkinoiden ylivoimaisesti suosituimman arvostelutyökalun, ei se ole suinkaan ainoa laatuaan. Googlen lisäksi tarjolla on runsaasti muita puolueettomia, ainoastaan yritysten asiakaskokemuksiin ja -arvosteluihin keskittyviä palveluita.

Tutustu myös muihin kanaviin, joiden kautta voit kerätä arvosteluja:

  • TripAdvisor: Matkailukohteiden, kuten hotellien, ravintoloiden ja nähtävyyksien arvosteluihin erikoistunut palvelu, joka kattaa laajasti kohteita eri puolilta maailmaa.
  • TrustPilot: Verkkokauppojen ja -palveluiden arvosteluihin keskittyvä palvelu, joka on vakiinnuttanut vuosien aikana asemansa myös Suomessa. TrustPilot käyttää erilaisia tarkistusmenetelmiä varmistaakseen arvostelujen oikeellisuuden. Tämän vuoksi erityisesti moni verkkokauppa hyödyntää palvelua arvioiden keräämiseen.
  • Yelp: Erityisesti paikallisten yritysten, kuten ravintoloiden, kauppojen ja muiden vapaa-ajanviettokohteiden arvosteluihin erikoistunut palvelu. Vaikka Yelp on toiminut Suomessa jo vuodesta 2012, ei se ole onnistunut saavuttamaan täällä yhtä merkittävää jalansijaa kuin esimerkiksi…
  • Eat.fi: Nimensä mukaisesti Eat.fi on erikoistunut ennen kaikkea ravintoloiden arvosteluihin ja suosituksiin.
  • Sosiaalinen media: Facebook, Instagram, TikTok, X, LinkedIn… sosiaalisen median alustat ovat vuorovaikutteisuutensa vuoksi erinomaisia kanavia asiakaspalautteen ja arvioiden keräämiseen. Esimerkiksi Facebook-sivujen viiden tähden arvosteluskaala on taatusti tuttu kaikille palvelua käyttäneille.

Yhteenveto: Google-arvostelut ovat osa pitkäjänteistä ja tuloksellista markkinointia

Systemaattisesti kerätyt Google-arvostelut tuovat merkittäviä etuja minkä tahansa yrityksen liiketoimintaan. Rehellistä ja puolueetonta palautetta tarjoavat arvostelut ovat keino rakentaa luottamusta ja uskottavuutta niin nykyisten kuin potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa.

Mitä paremmin pystyt hyödyntämään julkisia arvosteluja osana muuta digimarkkinointia, sitä enemmän niistä on iloa yrityksellesi. Integroi arvostelut osaksi markkinointistrategiaasi ja nosta arvostelut esiin verkkosivuillasi, sosiaalisen median kanavissasi ja muissa markkinointimateriaaleissa.

Miten Google-arvostelut sitten integroidaan osaksi asiakkaan ostopolkua? Miten saat maksimaalisen ilon irti keräämistäsi arvosteluista? Tutustu Preferian palvelutarjontaan ja ota yhteyttä – rakennetaan yhdessä sinulle ja yrityksellesi sopiva digimarkkinoinnin kokonaispalveluratkaisu.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä blogikirjoituksista

Tehostetaan yrityksesi markkinointia yhdessä.

Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Preferia Creative Oy / Konsta Hotti

+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi