Kuukausi yrittäjänä – tervetuloa Preferian matkaan
Hei lukija! Mahtavaa, että saavuit blogiini.
Olen Konsta Hotti, 28-vuotias markkinointiviestinnän asiantuntija ja yrittäjä. Markkinoinnin ja viestinnän tehtävissä olen työskennellyt noin viiden vuoden ajan. Yrittäjä olen ollut tätä tekstiä kirjoittaessani virallisesti 10 päivää.
Siirryin noin kuukausi sitten sivuun palkkatöistä. Olin valmistellut jo tovin liikeideaa omalle yritykselle – ihan vain siltä varalta, jos ajatus yritystoiminnasta joskus konkretisoituisi.
Lopulta rohkeus voitti epäröinnin. Tuli tunne, että nyt tai ei koskaan. Pian huomasinkin jo tekeväni tuttavuutta kaupparekisteriin ja perustaneeni oman yrityksen.
Ei ole kerta tai kaksi, kun minulta on kysytty esimerkiksi sitä…
Ja jännittäähän se. Jos totta puhutaan, olen viimeisen kuukauden aikana elänyt läpi todennäköisesti koko tunneskaalan, jonka ihminen voi riemun ja ahdistuksen välillä kokea. Ja hyvä lukija – usko tai älä, jokainen sekunti on ollut sen arvoista!
Tässä blogissa raotan tarkemmin, mitä kaikkea aloittavan yrittäjän matka on tähän mennessä pitänyt sisällään – ja ennen kaikkea, miten kaikki tämä muovautui yritykseksi nimeltä Preferia Creative.
Kokemuksia kevytyrittäjyydestä – sopiiko tämä minulle?
Työskentelin ennen Preferiaa noin vuoden kevytyrittäjänä. Tarjosin yrityksille markkinoinnin ja viestinnän palveluita, taittotöitä ja kevyitä messuosastototeutuksia. Markkinointinimeni oli sangen omaperäinen: Viestintätoimisto Hotti!
Kyse oli pienestä sivubisneksestä päivätyön rinnalla. Toisin kuin monen muun kevytyrittäjän, minun ensisijainen tavoitteeni ei todellakaan ollut testata, pystyisinkö tuotteistamaan omaa osaamista yritykseksi asti. Markkinoinnin ja viestinnän palveluita oli kuitenkin virkistävää tarjota ja toteuttaa erilaisesta näkökulmasta kuin palkkatyössä.
Onnistumiset ruokkivat itseään. Pieni sivubisnes kasvoi vaivihkaa. Mikä hienointa, asiakkaatkin olivat palveluihini varsin tyytyväisiä.
Mitään massiivista menestystarinaa Viestintätoimisto Hotista olisi tuskin koskaan tullut. Ollakseni rehellinen, jopa horoskoopit ovat luotettavampia kuin kevytyrittäjyyteni aikainen yritysidea tai liiketoimintasuunnitelma.
Kevytyrittäjyys antoi kuitenkin hyvät pohjat omiin nimiin laskutettavien töiden tarjoamiseksi. Samalla se madalsi kuin vaivihkaa kynnystä palkkatöiden ja päätoimisen yrittäjyyden välillä.
Lopulta takaraivossa kolkutti lista kysymyksiä:
Mistä tietää, että on oikea aika lähteä yrittäjäksi?
Usein kuulee sanottavan, kuinka yrittäjyydessä viehättävät vapaus ja vastuu. Allekirjoitan tämän täysin. Oma tapa tehdä töitä ja toteuttaa itseään kiehtoivat minuakin.
Nautin myös ajatuksesta, jossa olisin itse täydessä vastuussa omasta ja yrityksen menestyksestä. Kukaan muu ei saisi toimintaa pyörimään puolestani.
Terävöitin yritysideaa ja jalostin omien markkinointiviestinnän palveluiden konseptia. Suunnittelin visuaalista ilmettä, pohdiskelin kilpailuetuja ja toimintatapoja. Kahlasin läpi yrityksen perustamiseen keskittyviä oppaita (kuten yhteistyökumppanini Tuonetin Aloittavan yrittäjän digioppaan). Laadin liiketoimintasuunnitelman, kannattavuus- ja muita laskelmia sekä karkean aikataulun siitä, miten yrityksen perustaminen voisi edetä. Kaiken ikään kuin ”varmuuden vuoksi.”
Tässä kohtaa taisin tietää jo salaa sisäisesti, että haluan kokeilla, millaista arki yrittäjänä ihan oikeasti on. Jokainen Excel-taulukko ja kappale liiketoimintasuunnitelmassa alkoi perustua enemmän järkeen kuin tunteisiin.
Jos ratkaiseva askel kohti täyspäiväistä yrittäjyyttä olisi jäänyt ottamatta vain siksi, etten rohjennut tarttua tilaisuuteen sen koittaessa, harmittelisin sitä varmasti vielä vuosien päästä.
Lopulta päätös sinetöityi. Enää piti perustaa se yritys.
Suomalaiset eivät osaa markkinoida?
Olet ehkä joskus kuullut väitteen, kuinka suomalaiset yritykset eivät osaa markkinoida itseään ja osaamistaan. Milloin syynä on suomalainen, itsekehulle liian vaatimaton kulttuuri, milloin suomalais-ugrilaisen kielikunnan erityispiirteet ja milloin se, kuinka asiat on osattu aina tehdä länsinaapurissa paremmin kuin meillä.
Oma kokemukseni on hieman toinen.
Väitän, että suomalaisilla yrittäjillä on hyvinkin potentiaalisia näkemyksiä siitä, miten oman yrityksen markkinointia voitaisiin ja haluttaisiin toteuttaa. Mitä pienemmiksi yritykset menevät, sitä mielenkiintoisemmiksi ideat muuttuvat – positiivisessa mielessä!
Joskus esteenä on aika, toisinaan oma osaaminen ja ajoittain valitettavasti ymmärrys siitä, kuinka paljon vaivannäköä ja resursseja markkinoinnin panostukset vaativat. Moni innovatiivinen markkinointi-idea suoraan sanoen kuolee turhaan.
Markkinointitoimistot – ymmärrämmekö riittävästi yrittäjää?
Mieleeni on jäänyt viime kesältä eräs keskustelu, joka käytiin siellä, missä maailman syvällisimmät pohdinnat ja elämänmakuiset väittelyt kohtaavat – jalkapallokatsomossa.
Jalkapalloseurojen markkinoinnin merkitystä ja onnistumista arvioinut debatti ajautui jossain kohtaa pisteeseen, jossa eräs keskustelijoista kertoi perustaneensa 2010-luvun alussa oman yrityksen. Markkinointi oli kuulemma haastavaa jo tuolloin. Sittemmin yritystoiminta kuopattiin.
Tiedustelin, turvautuiko hän yrityksineen koskaan markkinoinnin tai viestinnän asiantuntijaan apuun.
”No mitä helvettiä? En! Nehän olisivat kuitenkin dumanneet kaikki mun omat ideat. En viitsinyt ottaa edes yhteyttä.”
… mitä?
Joku voisi sanoa, että ansaittu putoaminen alasarjaan. Vaan voisiko kommentissa olla jotain perää?
Olivatko luovat ammattilaiset markkinoineet oman osaamisensa tuolle yrittäjälle väärin? Voiko olla, että yrittäjä ja toimistojen konsultit eivät puhuneet samaa kieltä? Elikö jompikumpi osapuoli liian syvällä omassa kuplassaan?
Tämä ei missään nimessä ole kirjoitus, jonka tarkoituksena olisi vetää matto suomalaisten viestintä-, markkinointi- ja mainostoimistojen alta yhden vaivaisen kommentin vuoksi. Päinvastoin – Suomessa on valtavasti mahtavia alan ammattilaisia, joiden asiantuntemus ja asiantuntijuus auttavat kasvattamaan yritysten arvoa.
Mutta miten tuon yrittäjän ideat olisi voitu nostaa valokeilaan?
Kerro visiosi – täällä siitä tehdään markkinointiviestintää
Yritykset elävät ja hengittävät tarinoista. Vakuuttava ja uskottava yrityskuva vaatii aitoja näkemyksiä ja kokemuksia.
Jos markkinointi tai viestintä ei heijasta yrityksen todellista luonnetta, ollaan yksinkertaisesti liian kaukana sen ydinarvoista. Jos yrityksen markkinointi tai viestintä ei innosta ja sitouta sen omia työntekijöitä, on ydinsanoma pielessä. Jos markkinointi tai viestintä ei välitä yrityksen sisällä kipinöivää intohimoa, on viesti menettänyt voimansa.
Ehkä futisfanin markkinointikammo heijasti suurempaa ongelmaa: hän ei nähnyt itseään ja yritystään osana markkinoinnin prosessia, vaan pelkäsi ideoidensa torjuntaa.
Tähän haasteeseen Preferia Creative pyrkii vastaamaan. Tavoitteeni on kääntää yritysten käsitys markkinoinnin ja viestinnän kumppanuuksista päälaelleen. Haluan, että yhteistyö rakentuu aina kunnioituksesta asiakkaan näkemyksiä, mieltymyksiä – ja preferenssejä – kohtaan.
Mitä sitten tarjoan? Kevyen, joustavan, helposti räätälöitävän – ja ennen kaikkea yritysten itsensä näköisen – markkinointiviestinnän pakettiratkaisun, joka skaalautuu tarpeiden, toiveiden ja mieltymysten mukaan. Asiakkaani voivat valita palvelutarjonnasta juuri ne ratkaisut, joita he haluavat hyödyntää osana omaa Preferia-pakettiaan.
Asiantuntijana autan valitsemaan oikeat välineet ja kanavat viestin välittämiseksi ja asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Tärkeintä on, että markkinoinnin perusta rakennetaan ratkaisuista, jotka asiakkaani kokevat aidosti omikseen.
Kerro visiosi – täällä siitä tehdään markkinointiviestintää.
Ei kuulosta rakettitieteeltä. Eikä markkinointiviestinnän hankinta saa minusta sellaista asiakkaille ollakaan.
Hyppää mukaan Preferian matkaan – seuraa somessa ja tilaa uutiskirje
Vaikka tämän blogin kirjoitukset keskittyvät jatkossa enemmän viestinnän ja markkinoinnin eri ilmiöihin – ja tunnustettakoon, ennen kaikkea keräämään liikennettä hakukoneista – on tavoitteenani säilyttää blogissa vahvasti henkilökohtainen ote. Se on osa minun visioni mukaista, aitoja näkemyksiä korostavaa Preferia-pakettia.
Tilaamalla uutiskirjeen pysyt kartalla blogin tuoreimmista julkaisuista ja muista Preferian kuulumisista. Ei hätää – en tuki sähköpostiasi viikoittaisilla markkinointiviesteillä, joissa kannustan ostamaan pakettiratkaisun, markkinointistrategioita, käyntikortteja tai milloin mitäkin palveluita. Lupaan jakaa uutiskirjeitse vain sellaista infoa ja sisältöä, joka kiinnostaisi aidosti myös itseäni. Mikäli et halua vastaanottaa viestejäni, voit luonnollisesti perua uutiskirjeen tilauksen milloin haluat.
Preferian arkea voi seurata myös LinkedInissä ja Instagramissa, joihin jaan tunnelmia yrityksen kulisseista ja markkinointiviestinnän maailmasta.
Ai niin – onhan Preferialla myös epävirallinen työnjohtaja, työhyvinvointipäällikkö, asiakaspalvelun asiantuntija ja tarvittaessa vaikka mitä muita titteleitä kantava moniosaaja. Kaapo saattaa välittää silloin tällöin terveisensä kanavissamme.
Tätäkin tekstiä kirjoittaessa hänellä oli painava mielipiteensä siitä, minkä tulisi olla yrittäjän prioriteettilistan kärjessä.
Nauttia matkasta – ja muistaa välillä myös irrottautua työnteosta.
PS: Kaapo ei ole artikkelissa esiintynyt 2010-luvun alussa yrityksen perustanut futisfani.
Vahvistetaan yrityksesi brändiä yhdessä
Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.
Preferia Creative Oy / Konsta Hotti
+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi
Oletko jo tilannut Preferian uutiskirjeen?
Uutiskirjeen tilaajana saat tuoreimmat markkinoinnin trendit ja viimeisimmät viestinnän näkemykset helposti suoraan sähköpostiisi. Uutena uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi myös henkilökohtaisen, rahanarvoisen erikoisedun!