Siirry sisältöön
alt=""alt=””
  • PalvelutLaajenna
    • Sisältömarkkinointi
      • Sisällöntuotanto
      • Mediaviestintä
      • Asiakas- ja henkilöstöjulkaisut
      • White paperit ja ladattavat oppaat
      Digimarkkinointi
      • Verkkosivut
      • Digimainonta
      • Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
      • Hakukoneoptimointi
      • Sosiaalinen media
      Taittotyöt
      • Ulko- ja printtimainonta
      • Flyerit, julisteet ja esitteet
      • Käyntikortit
      • Tuoteluettelot
      • Presentaatiot ja esitykset
      Strategiat ja suunnitelmat
      • Markkinointistrategia
      • Markkinointisuunnitelma
  • Paketit
  • Blogi
  • Yritys
  • Ota yhteyttä
Varaa tapaaminen
alt=""alt=””

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media, somemarkkinointi, somemainonta.

Sosiaalinen media on välttämätön osa modernia markkinointia, tarjoten yrityksille mahdollisuuden tavoittaa laajan yleisön missä ja milloin tahansa. Viimeisten vuosien aikana Facebook, Instagram, LinkedIn ja TikTok ovat muotoutuneet keskeiseksi osaksi menestyvää liiketoimintaa. Somekanavissa surffailu ja trendien seuraaminen voi kuitenkin olla yrittäjälle aikaa vievää – mainoskampanjoiden rakentamisesta ja ylläpidosta puhumattakaan.

Millaisia ovat yrityksesi sosiaalisen median tavoitteet? Haluatko kasvattaa seuraajamäärääsi, ohjata somesta liikennettä verkkosivuillesi tai ehkä kampanjoida saavuttaaksesi kohdennetun yleisön? Autan sinua pysymään ajan tasalla sosiaalisen median trendeistä, tuottamaan kanaviin algoritmien suosimaa sisältöä ja sitouttamaan seuraajasi.

Lue myös:

  • Threads julkaistiin Suomessa – pärjääkö se sosiaalisen median pelikentällä?
Haluan kuulla lisää
Puhelimia, joiden näytöllä näkyy sosiaalisen median julkaisuja.

Haluaisitko kuulla lisää sosiaalisen median trendeistä?

Varaa aika etätapaamiseen
Tilaa Preferian uutiskirje

Sukelletaan yhdessä sosiaalisen median syövereihin.

Eri sosiaalisen median kanavat tavoittavat ympäri maailman jopa lähes 5 miljardia ihmistä. Sosiaalisen median alustoista on tullut yritysten markkinointiin liki korvaamaton väline, jota hyödynnetään niin asiakassuhteiden ylläpidossa ja syventämisessä, brändimielikuvan vahvistamisessa, kohdennettujen markkinointikampanjoiden toteuttamisessa, näkyvyyden kasvattamisessa kuin arvokkaan asiakaskokemuksen hankinnassa. Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa tarjoaa yrityksille siis ehdottomasti hyötynsä – mutta samalla kanavien käyttö vaatii sitoutuneisuutta, suunnitelmallisuutta, mukautumista ja jatkuvaa oppimista.

Autan sinua hallinnoimaan sosiaalisen median tilejäsi, tuottamaan kanavakohtaisesti räätälöityä sisältöä, toteuttamaan tehokkaita markkinointikampanjoita ja laatimaan kanavakohtaiset markkinointisuunnitelman. Facebook, LinkedIn, Instagram, TikTok, X (ex-Twitter), YouTube – tavoitetaan kohderyhmäsi siellä, missä he ovat.

Muistathan myös muut sosiaalisen median sisältöjä tukevat palveluni:

  • sisällöntuotanto
  • digimainonta
  • white paperit ja ladattavat oppaat
Haluan kuulla lisää

Sosiaalinen media – usein kysyttyä

Yritykset voivat hyödyntää sosiaalisen median alustoja muun muassa…

  • mielikuvamarkkinointiin
  • näkyvyyden kasvattamiseen
  • vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa
  • mainontaan
  • kampanjointiin
  • työntekijälähettilyyteen
  • sisällön vaikuttavuuden mittaamiseen

Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden rakentaa ja vahvistaa brändimielikuvaansa ympäristössä, jossa heidän asiakkaansa ovat. Yritys voi jakaa tarinoitaan, arvojaan ja saavutuksiaan laajalle yleisölle, mikä auttaa luomaan yrityksestä positiivista mielikuvaa. Sosiaalinen media mahdollistaa yrityksen asiakaslähtöisyyden korostamisen omalla persoonallisella tyylillä, mikä tekee siitä houkuttelevan ja autenttisen kanavan markkinoida.

Aktiivinen, kanavakohtaisesti suunniteltu laadukkaan sisällön tuottaminen on tehokas tapa kerryttää yleisön huomiota. Sosiaalisen median markkinointiin panostavan yrityksen tulee varata aikaa ja resursseja houkuttelevan ja informatiivisen sisällön tuottamiseen. Alustasta riippuen sisällöt voivat kattaa niin tekstejä, kuvia, videoita kuin muita alustalla käytettyjä median muotoja. Säännöllisesti päivitettävä, kiinnostava ja ajantasainen sisältö auttaa näkyvyyden ylläpitämisessä.

Näkyvyyden maksimoimiseksi myös kanavakohtaisiin algoritmeihin on hyvä tutustua ennakkoon. LinkedIn on perinteisesti arvostanut sisältöjä, jotka saavat käyttäjän viettämään aikaa somealustalla – ja tästä johtuen esimerkiksi videoita sisältävät julkaisut nousevat sen syötteissä tehokkaasti esiin, kun taas ulkopuolisille verkkosivuille vievät linkit eivät. Pääperiaate kanavissa on tänä päivänä kuitenkin hyvin samankaltainen: jakamiset, tykkäykset ja kommentit laajentavat yritysten julkaisujen saamaa huomiota ja tavoittavat siten potentiaalisia asiakkaita.

Sosiaalisen median alustat ovat yrityksille erinomainen mahdollisuus suoraan vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. Palveluiden kautta yritykset voivat tarjota muun muassa henkilökohtaista ja reaaliaikaista asiakaspalvelua. Moni yritys panostaakin jo helposti lähestyttävään asiakaspalveluun, jossa asiakkaat voivat ottaa yhteyttä kanavassa, jota he itse aktiivisesti käyttävät.

Kaksisuuntaisena viestintäkanavana yritykset voivat myös osallistaa asiakkaitaan sosiaalisessa mediassa eri tavoin. Palautekyselyt, kilpailut, haasteet ja keskustelut rohkaisevat nykyisiä ja potentiaalisia asiakkaita aktiivisuuteen yrityksen kanssa. Yhteisöllisyyden lisäksi vuorovaikutuksella on myös usein positiivinen vaikutus algoritmeihin ja sitä kautta yrityksen sosiaalisessa mediassa saamaan näkyvyyteen.

Tehokas mainostaminen sosiaalisessa mediassa edellyttää selkeän strategian ja tavoitteiden asettamista. Aluksi on syytä pohtia, mitä sosiaalisen median mainonnalla halutaan saavuttaa. Tavoitteiden asettamisen jälkeen on hyvä kerrata vielä kerran ne kohderyhmät, jotka mainoskampanjoilla halutaan tavoittaa. Kohderyhmien aktiivisuus ja käyttötottumukset eri sosiaalisen median kanavien vaihtelevat, ja esimerkiksi kuluttajamarkkinointikampanjaa ei välttämättä ole järkevää viedä LinkedIniin ja bisnesympäristöön.

Sosiaalisen median mainonnan tehokkuus pohjautuu alustojen tarjoamiin tarkkoihin kohdennusmahdollisuuksiin. Mainoskampanjat voidaan suunnitella näytettäväksi esimerkiksi vain tietylle ikäryhmälle, jolla on mainostavan yrityksen kannalta rajattavia ja hyödyllisiä kiinnostuksen kohteita. Kun mainokset tavoittavat aiheesta kiinnostuneen kohdeyleisön ja mainostettava sisältö toteutetaan huolella, saa mainonta vastaanottajissaan todennäköisimmin aikaan haluttuja reaktioita.

Mainonnan suoriutumista voidaan mitata eri tunnuslukuja, kuten klikkauksia, konversioita ja sitoutumista hyödyntäen. Tuloksia analysoimalla nähdään, mitkä sisällöt toimivat ennalta asetettujen tavoitteiden kannalta parhaiten. Jos jokin sisältö tuntuu hauskalta, mutta tulosten valossa tehottomalta, sitä tuskin kannattaa hyödyntää enää jatkossa.

Mikäli markkinointi somessa tuottaa enemmän harmaita hiuksia kuin konversioita tai tykkäyksiä, niin ei hätää – sosiaalisen median mainonnan asiantuntija löytyy lähempää kuin huomaatkaan!

Kampanjan onnistumisen edellytykset voivat olla organisaatiokohtaisesti ja tavoitteesta riippuen hyvin erilaisia. Oikeiden mittarien ja onnistumisen edellytyksiä tulisikin lähestyä tavoitteiden kautta. Haluaako yritys lisätä brändin tunnettuutta, houkutella uusia asiakkaita, lisätä myyntiä vai saada enemmän kävijöitä verkkosivuilleen?

Jos sosiaalista mediaa hyödynnetään mainoskäytössä, on sosiaalisen median mainosalustoja syytä hyödyntää julkaisujen ja mainosten kohdentamiseksi yleisöille, joilla on suurin todennäköisyys kiinnostua mainostettavista tuotteista tai palveluista. Sisällön tulisi olla informatiivista, viihdyttävää ja arvokasta kohdeyleisölle – ja mikä tärkeintä, julkaistu kanavassa, jossa tavoiteltava yleisö jo on.

Myös mittaaminen on olennainen osa onnistunutta kampanjointia. Kampanjan onnistumista tulisi aina arvioida suhteessa asetettuihin tavoitteisiin: toiko sosiaalisen median kampanja lisää liikennettä verkkosivuille, saatiinko sen avulla haluttu lisäpiikki sosiaalisen median sivujen vierailijamääriin tai onnistuttiinko sen avulla lisäämään verkkokaupan myyntiä?

Suorat yhteydet sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin välillä eivät ole yksiselitteisiä. Muun muassa Google on ilmaissut epäsuorasti jo vuosia, ettei se huomioi hakutuloksissaan sosiaalisen median tilien seuraajamääriä tai julkaisujen sitoutumisprosenttia. Toisaalta taas Microsoftin omistama Bing on hyvin avoimesti kertonut arvottavansa menestyviä sosiaalisen median sisältöjä hakutuloksissaan.

Yrityksen aktiivisuus sosiaalisessa mediassa voi kuitenkin vaikuttaa epäsuorasti hakukonenäkyvyyteen. Aktiivisuus somessa voi muun muassa lisätä liikennettä yrityksen verkkosivuille – ja mitä enemmän kävijöitä sivustolla on, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on päästä hakutuloksissa kärkisijoille.

Lisäksi sosiaalinen media on isolle yleisölle äärimmäisen hyvä hakukoneet ohittava tietolähde. Jos yritys julkaisee lehdistötiedotteen, jota jaetaan sosiaalisessa mediassa runsaasti, leviää keskustelu suurella todennäköisyydellä myös somen ulkopuolella. Jos tiedotetta linkitetään blogeihin, uutisjulkaisuihin ja muille verkkosivuille, tekee se hyvää yrityksen hakukonenäkyvyydelle.

Somelähettilyys, työntekijälähettilyys… rakkaalla lapsella on monta nimeä. Mistä ikinä puhutaankaan, tulisi yrityksen sisältöjen jakamisen perustua aina vapaaehtoisuuteen. Yrityksen on luotava innostava ja motivoiva ympäristö, jossa työntekijät näkevät sisältöjen tuottamisen ja jakamisen hyödylliseksi niin heille itselleen kuin yritykselle. Pakonomainen ”jaa nyt ja kerro meistä” -tuputus tuottaa harvoin hyviä tuloksia.

Toinen keskeinen tekijä on sisällön laatu ja relevanttius. Sosiaalisen median käyttäjät jakavat herkemmin eteenpäin sisältöjä, jotka ovat heistä kiinnostavia ja arvokkaita heidän omalle verkostolleen. Mitä autenttisempia julkaisut ovat, sitä paremmin ne myös menestyvät. Työntekijöitä kannattaakin kannustaa julkaisemaan sisältöjä, jotka käsittelevät omaa työarkea tai henkilökohtaisia näkemyksiä omasta työstä – toki sen puitteissa, mitä työnkuva ja luonne mahdollistaa.

Lisäksi yritykset voivat järjestää koulutustilaisuuksia, joissa opetetaan sosiaalisen median parhaita käytäntöjä ja kuinka jakaa sisältöä tehokkaasti. Analytiikka kertoo, miten työntekijöiden jakamat sisällöt suoriutuvat ja miten ne vaikuttavat yrityksen näkyvyyteen ja brändin rakentamiseen. Positiivisista tuloksista kannattaa antaa sisäisesti tunnustusta ja kiitosta.

Useimmat sosiaalisen median alustat tarjoavat sisäänrakennettuja analytiikkatyökaluja. Kampanjoinnin ja muun sosiaalisen median aktiviteettien onnistumista voidaan tarkastella kolmannen osapuolen työkaluilla. Raportointi on tärkeää, jotta kampanjoiden suorituskykyä ja sosiaaliseen mediaan käytetyn työajan tuottoisuutta voidaan arvioida suhteessa tavoitteisiin.

Kampanjasta riippuen tavoitteena voi olla esimerkiksi saavuttaa ennalta määritelty julkaisujen sitoutuneisuusaste tai lisätä vierailuja yrityksen verkkosivuilla. Jos kampanjan kohderyhmä painottuu vahvasti uuteen yleisöön, voidaan onnistumista tarkastella myös seuraajamäärän prosenttiosuuden kasvulla.

Sosiaalisen median alustat tarjoavat myös tarkkaa dataa käyttäjiensä ikäryhmistä, sukupuolesta ja maantieteellisestä sijainnista. Mittaamisen yhteydessä analysoitu tieto auttaa ymmärtämään, tavoitetaanko sosiaalisen median julkaisuilla juuri yritykselle oikeat kohderyhmät. Suuri sosiaalisen median julkaisusta ohjautuva liikenne verkkosivuille voi olla hyödytöntä, jos vierailijat ovat täysin oman yrityksen asiakaskunnan ulkopuolella.

Seuraajat ja sitoutumiset ovat kampanjoinnin perusmittareita, jotka osoittavat, onko sisältö puhuttanut yleisöä. Myös konversiot, kuten verkkosivustolla täytetyn lomakkeet, yhteydenotot, ladatut oppaat tai muut toivotut liiketoimintaa edesauttavat toimet ovat hyviä konkreettisia mittareita. Kampanjoitaessa tulisi myös laskea, kuinka paljon rahaa kampanja on tuonut verrattuna sen kustannuksiin (= ROI, Return on Investment). Tämä mittari auttaa määrittämään kampanjan taloudellisen kannattavuuden.

Jo vain! Tutustuthan tällöin tarkemmin pakettiratkaisuihini. Räätälöin juuri sinulle sopivan palvelukokonaisuuden, joka kattaa haluamasi määrän sosiaalisen median julkaisuja ja muut tarvitsemasi palvelut some-mainonnasta aina ladattavien oppaiden laatimiseen.

Tehostetaan yrityksesi markkinointia yhdessä.

Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Preferia Creative Oy / Konsta Hotti

+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi

Preferia Creative - logo.
Preferia Creative Oy

Emalitehtaankatu 2 A, 2. krs

04410 Järvenpää

+358 50 405 8874

konsta@preferia.fi

Oletko jo tilannut Preferian uutiskirjeen?

Tilaa tuoreimmat markkinoinnin trendit ja viimeisimmät viestinnän näkemykset helposti suoraan sähköpostiisi. Uutena uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi myös henkilökohtaisen, rahanarvoisen erikoisedun!

Sisältömarkkinointi
  • Sisällöntuotanto
  • Mediaviestintä
  • Asiakas- ja henkilöstöjulkaisut
  • White paperit ja ladattavat oppaat
Digimarkkinointi
  • Verkkosivut
  • Digimainonta
  • Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
  • Hakukoneoptimointi
  • Sosiaalinen media
Taittotyöt
  • Ulko- ja printtimainonta
  • Flyerit, julisteet ja esitteet
  • Käyntikortit
  • Tuoteluettelot
  • Presentaatiot ja esitykset
Strategiat ja suunnitelmat
  • Markkinointistrategia
  • Markkinointisuunnitelma
Preferia Creative
  • Paketit
  • Blogi
  • Yritys
  • Ota yhteyttä
  • Tietosuojaseloste
  • Evästekäytännöt
alt=""
Hallinnoi suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
Hallitse vaihtoehtoja Hallinnoi palveluita Hallitse {vendor_count} toimittajia Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
{title} {title} {title}
  • Palvelut
    • Sisältömarkkinointi
      • Sisällöntuotanto
      • Mediaviestintä
      • Asiakas- ja henkilöstöjulkaisut
      • White paperit ja ladattavat oppaat
    • Digimarkkinointi
      • Verkkosivut
      • Digimainonta
      • Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
      • Hakukoneoptimointi
      • Sosiaalinen media
    • Taittotyöt
      • Ulko- ja printtimainonta
      • Flyerit, julisteet ja esitteet
      • Käyntikortit
      • Tuoteluettelot
      • Presentaatiot ja esitykset
    • Strategiat ja suunnitelmat
      • Markkinointistrategia
      • Markkinointisuunnitelma
  • Paketit
  • Blogi
  • Yritys
  • Ota yhteyttä
  • Varaa tapaaminen