Tuotatko sisällöt yrityksen kotisivuille? Näillä vinkeillä onnistut sisällöntuotannossa!


  • Konsta
  • 08/10/2024
  • 7 min

Verkkosivu-uudistus työn alla? Visuaalinen ilme kohdillaan, ja tekninen toteutus hivelee silmiä? Kaikki näyttäisi muuten loistavalta – vaan itse sisällöt puuttuvat? Riittääkö, jos lauantai-iltana istahtaa alas, kaataa itselleen kupillisen kahvia ja naputtelee tekstit siltä istumalta valmiiksi?

Valitettavasti ei.

Vaikka yrityksen kotisivut näyttäisivät ensivilkaisulla houkuttelevilta, on sisältö todellisuudessa se, joka puhuttelee asiakasta. Siksi sisällöntuotanto ei ole paikka oikaista tai kiirehtiä.

Laadukas sisällöntuotanto on harvoin liukuhihnatyötä. Se vaatii aina aikaa, sitoutumista ja suunnitelman – sekä toistoa, korjauksia, jo kirjoitetusta sisällöstä luopumista ja monesti useamman viimeistelykierroksen. Huolella laaditut sisällöt ovat kuitenkin investointi, joka maksaa itsensä taatusti takaisin.

Työskentelen Preferialla säännöllisesti erilaisten verkkosivuprojektien parissa. Tässä artikkelissa käsittelen viittä yleisintä sisällöntuotantoon liittyvää kysymystä, joita olemme pohtineet asiakkaideni kanssa heti projektien ensimetreillä. Kysymyksistä koottu vinkkilista sopii hyvin paitsi verkkosivujen, myös yritysblogien sisällöntuotannon tueksi.

Sisällöntuotanto suunnitteilla? Ota yhteyttä – keskustellaan tarpeistasi!

Preferia Creativen yrittäjä Konsta kirjoittaa sisältöjä kotisivuille.

Tavoitteet: Mihin kotisivujen sisältö tähtää?

Kotisivujen sisällöntuotannon tulee aina perustua selkeästi määriteltyihin tavoitteisiin. Huolellisesti asetetut tavoitteet ohjaavat koko sisällöntuotantoprosessia ja auttavat varmistamaan, että sisältö palvelee yrityksen liiketoimintaa ja päämääriä.

Tavoitteiden määrittelyyn kannattaa panostaa ja varata riittävästi aikaa, jotta pystyt tuottamaan sivustolle alusta asti tarkoituksenmukaista sisältöä. Kirjoitustyö on taatusti helpompaa, kun tiedät, mitä haluat sisällöilläsi saavuttaa.

Esimerkiksi verkkokaupan sisällöntuotannon tavoitteet ovat usein hyvin yksinkertaiset: sivuvierailijasta halutaan saada ostava asiakas. Taustalla sisältöjen tavoite palastellaan useampaan osaan ja välitavoitteeseen, jossa sisällön tulee paitsi houkutella hakukoneista verkkokauppaan asiakkaita, myös ohjata heitä kohti lopullista ostopäätöstä. Lisäksi sisällöllä on usein asiakasuskollisuutta rakentava rooli, joka sitouttaa ja kannustaa asiakkaita palaamaan verkkokauppaan myös uudestaan.

Verkkosivujen sisältö voi toimia tehokkaana välineenä myös työnantajamielikuvan vahvistamisessa ja huippuosaajien houkuttelemisessa. Olet todennäköisesti törmännyt joskus isojen brändien Ura meillä -sivuihin, joissa esitellään avoimien työpaikkojen lisäksi yrityksen arvoja, työyhteisön kulttuuria ja työsuhde-etuja. Tämänkaltaisten urasisältöjen rooli korostuu, kun verkkosivujen tavoitteena on houkutella oman alansa ammattilaisia hakeutumaan yritykseen töihin.

Kokonaan oma tarinansa ovat paikalliset palveluntarjoajat, kuten hierojat, parturi-kampaajat tai autokorjaamot. Näille yrityksille verkkosivujen sisältöjen päätehtävä ei ole ainoastaan pysyä asiakkaiden mielessä, vaan asiakas on usein myös saatava fyysisen liikkeen ovesta sisään. Sisällöissä voidaankin korostaa esimerkiksi palveluiden paikallisuutta, asiakaspalvelun henkilökohtaisuutta sekä helppoja ajanvaraus- ja yhteydenottomahdollisuuksia.

Tavoitteet ohjaavat, millaista sisältöä tarvitset ja mihin sitä käytät. Pohdi siis:

  • Mikä on yrityksesi markkinoinnin – ja samalla koko liiketoimintasi – tavoite? Miten verkkosivut ja niiden sisällöt tukevat tämän tavoitteen täyttymistä?
  • Miten haluat asiakkaan toimivan, kun hän saapuu verkkosivuillesi? Aktivoitko hänet suoraan kohti ostopäätöstä, yhteydenottoa tai ajanvarausta?
  • Millaisen muistijäljen haluat jättää asiakkaaseen verkkosivujesi sisällöillä? Onko liiketoiminnallesi tärkeää, että asiakas palaa sivuillesi pian uudestaan?

Kohderyhmä: Kenelle kotisivujen sisältö kirjoitetaan?

Yksi yleisimmistä virheistä verkkosivujen sisältöjä tuotettaessa on, että niillä yritetään miellyttää jokaista sivuvierailijaa. Hyvä sisältö palvelee kuitenkin harvoin kaikkia.

Kohdista sisältö sen sijaan yrityksesi kaikista tärkeimmille kohderyhmille. Jos sisältöjä kirjoitetaan liian isolle yleisölle, on todennäköistä, että sisältö ei puhuttele ja palvele onnistuneesti ketään.

Yrityksen tärkeimpien kohderyhmien määrittely ei ole aina helppoa – varsinkin, jos oma palvelutarjonta on laaja. Markkinoinnin kannalta tärkeimpien kohderyhmien kirkastaminen on kuitenkin ensiarvoisen tärkeää. Kun tiedät, miten palvelusi ja tuotteesi auttavat sinulle tärkeää lukijaa, pystyt luomaan juuri häntä kiinnostavaa sisältöä. Sisällöt, jotka tarjoavat sivuvierailijallesi hänen kaipaamansa tiedon ja ratkaisun, ohjaavat todennäköisemmin kohti aiemmin määriteltyjä verkkosivujen sisältöjen tavoitteita.


Huolellisesti määritelty kohderyhmä auttaa välttämään myös toisen tyypillisen sisältövirheen – yrityksen minäkeskeisyyden. Sisällön ei tulisi keskittyä pelkästään yrityksesi erinomaisuuteen ja vahvuuksiin, vaan pääpainon ja näkökulmien tulisi olla asiakkaan tarpeissa.

Kun asiakkaan ongelma on ensin puettu sanoiksi, on oiva hetki kertoa, mitä apua yrityksesi tarjoaa. Mitä yksityiskohtaisemmalla tasolla käsittelet kohderyhmällesi tyypillisiä haasteita, sitä vakuuttavampaa sisältö on.

Omaa asiantuntemusta ei kannata väheksyä. Kohderyhmälle räätälöity, ratkaisukeskeinen sisältö argumentteineen on paras myyjäsi. Korosta siis sisällössä sitä lisäarvoa, jonka asiakas saa valitessaan kumppanikseen juuri sinut ja yrityksesi.

Tarkastele sisältöjä lukijan perspektiivistä näiden kysymysten avulla:

  • Kuka on sivustosi ensisijainen käyttäjä? Onko yritykselläsi ja palveluillasi useita eri kohdeyleisöjä, jotka sisällöntuotannossa on huomioitava? Pystytkö tuottamaan erilliset sisällöt heistä jokaiselle?
  • Tunteeko verkkosivustosi käyttäjä yrityksesi tai palvelutarjontasi jo entuudestaan – vai myytkö sisällöillä ratkaisua tarpeeseen, jota asiakkaasi ei ole vielä tunnistanut?
  • Millaista tietoa kohderyhmäsi etsii ja tarvitsee? Miten pystyt vastaamaan sisällöillä juuri tähän tarpeeseen?
  • Miten asiakas toimii laskeutuessaan yksittäiselle sivulle? Millaista tietoa juuri hänen on sieltä löydettävä?

Mistä sitten tiedät, että sisältö palvelee juuri sinun kohderyhmääsi? Markkinoinnin analytiikkatyökalut, kuten Google Analytics, tarjoavat näppäriä mittareita, kun haluat selvittää esimerkiksi keskimääräisiä sivuvierailuaikoja ja lukijamääriä. Lukujen avulla pystyt arvioimaan ja mittaamaan, kuinka hyvin sisältösi on sitouttanut lukijoitaan.

Lue myös: Markkinoinnin mittaaminen, mittarit ja raportit – mitä, miten ja miksi?

Preferia Creativen yrittäjä Konsta kirjoittaa sisältöä kotisivuille.

Verkkosivujen sisällön optimointi: Hakukoneet vai käyttäjät?

Hakukoneoptimointi ja oikeiden avainsanojen käyttö auttavat varmistamaan, että sivustosi löytyy, kun potentiaaliset asiakkaat etsivät tietoa palveluistasi ja tuotteistasi. Avainsanatutkimuksen avulla voit selvittää, mitä avainsanoja potentiaalinen asiakkaasi käyttää etsiessään tietoa hakukoneista. Näin tiedät, millä hakusanoilla sinun kannattaa optimoida sisältösi.

Jokainen sivu tulisi optimoida yhden tai korkeintaan 2–3 avainsanan ympärille, jotka sijoitat pääotsikoihin, alaotsikoihin ja itse sisältöön. Mitä luonnollisemmin pystyt sijoittamaan avainsanat osaksi sisältöä, sitä laadukkaampi lopputuloksesta tulee. Avainsanat kannattaa sisällyttää myös mahdollisiin kuva- ja videosisältöihin, kuten tiedostojen nimiin ja alt-teksteihin.

Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, joka ei valmistu yhdellä istumalla. Optimointi on sisältöjen säännöllistä päivittämistä ja kehittämistä, ja nopeiden tulosten sijaan hakukoneoptimoinnin vaikutukset näkyvätkin usein vasta kuukausien kuluttua. Hyvät analytiikkatyökalut, huolellinen suunnitelma ja pitkäjänteisyys auttavat varmistamaan, että panostuksesi sisältöjen optimointiin tuottavat tulosta.

Älä siis unohda sisällöntuotannossa hakukoneita – panosta ainakin näihin:

  • Pääotsikot, alaotsikot ja avainsanan sijoittaminen niihin
  • Linkkien rakentaminen – sisäiset ristilinkitykset sekä ulkoiset linkit
  • URL-osoite (slug), joka vastaa kirjoittamaasi sisältöä ja sisältää tärkeimmän avainsanan
  • Kuvien optimointi: alt-tekstit, tiedostojen nimet ja kuvaukset

Hakukoneiden tuoma sivuliikenne on ensimmäinen askel sisältöjen optimoinnissa. Tämän jälkeen alkaa sitäkin haastavampi osuus – käyttäjäkokemuksen optimointi.

Sivuvierailijoina teemme nopeasti päätöksen siitä, tarjoaako sivusto etsimämme tiedon helposti, vai siirrymmekö seuraavaan hakutulokseen. Hakukonenäkyvyys on arvotonta, jos sivun sisältö ei kuitenkaan palvele lukijaa. Optimoinnin rinnalla onkin tärkeää panostaa laadukkaaseen, sitouttavaan sisältöön, joka laaditaan – kuten aluksi todettua – tavoitteet ja kohderyhmät edellä.

Kun panostat hakukokemukseen, asetu lukijan asemaan ja pohdi, miksi juuri tämän sisällön pitäisi kiinnostaa häntä. Kirjoita ennemmin mielenkiintoista tekstiä yhdelle huipputärkeälle asiakkaalle sen sijaan, että kosiskelisit ohkaisesti kymmentä. Pystytkö parantamaan lukukokemusta esimerkiksi sisällön hahmottamista helpottavilla ratkaisuilla, kuten infograafeilla tai muilla kuvituskuvilla?

Huomioi siis sisältöä tuottaessasi myös verkkosivun käyttäjät:

  • Laadukas, helppolukuinen ja mielenkiintoinen sisältö
  • Selkeä sivuston rakenne ja navigointi, joka helpottaa sisältöjen välillä siirtymistä
  • Sisältöjen visuaalisuus – yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa

Lue myös: Hakukokemuksen optimointi (SXO): Näin hakukokemus auttaa sinua ja yritystäsi

Sisällön tyyli: Minkälaista sisältöä verkkosivuille tuotetaan?

Ensimmäiset verkkosivustolla vietetyt sekunnit ovat kaikista kriittisimmät. Jos sisältösi herättävät heti kättelyssä mielenkiinnon, on todennäköistä, että sivukävijäsi tutustuu tarkemmin myös muihin sivustosi osioihin.

Yrityksen äänensävy – eli tone-of-voice – on tärkeä osa brändin rakentamista ja jättää kävijälle pitkäkestoisen muistijäljen. Yksilöllinen ja yritykseen sopiva äänensävy onkin yksi tehokkaimmista ja mieleenpainuvimmista markkinoinnin keinoista ja luottamuksen rakentajista.

Persoonallinen lähestymistapa on erityisesti pienyrityksille ja yksinyrittäjille suuri kilpailuetu. Persoonallinen viestintä jää aina paremmin mieleen kuin geneerinen yritysjargon. Lisäksi sisältöjen ja viestinnän henkilökohtainen sävy luo vahvemman yhteyden asiakkaaseen. Persoona myy – ja persoonallista sisältöä on aina miellyttävämpi lukea.

Verkkosivujen sisältöjen äänensävyn tulisi olla linjassa myös yrityksen muun markkinointisisällön kanssa. Tone-of-voice ei saa olla irrallinen markkinoinnin elementti, vaan sen tulee olla olennainen osa yrityksen markkinointistrategiaa. Äänensävyä ylläpidettäessä luonnollisuus sekä uskottavuus ovat avainasemassa. Teennäisyys tai keinotekoisen kikkaileva kielenkäyttö tuntuvat herkästi epäaidolta ja päälle liimatulta.


Kirjoitusasulla, -tyylillä ja näppärillä sanankäänteillä on sisällöntuotannossa mielenkiintoinen rooli. Haluamme luonnollisesti, että sisältö iskee, tarttuu ja jää parhaimmillaan vuosikausiksi lukijansa mieleen.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että tyyliseikkoihin kiinnitetään usein liikaa huomiota ja vieläpä liian varhaisessa vaiheessa sisällöntuotantoa. Perusasioita – sisällön tavoitteita ja kohderyhmiä – ei tulisi sivuuttaa kirjoitustyylin kustannuksella. Jos tavoitteet ja kohderyhmät ovat väärät, ei tilannetta pelasta, vaikka kynän varressa olisi minkälainen Runeberg.

Yksittäisiä sanankäänteitä olennaisempaa onkin se, mitä sanotaan ja miksi – ei pelkästään se, miten asia kerrotaan. Ennen kuin hiot yksittäisiä sanamuotoja tai kirjoitustapaa, keskity siihen, mikä viestisi on ja kenelle sen suuntaat. Sisällön tyyli on aina markkinointiviestinnällinen ratkaisu, joka on pystyttävä perustelemaan.

Moni kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa sisässä, todetaan Kalevalassakin.

Mieti siis sisältöä kirjoittaessasi sitä…

  • Miten hyödynnät verkkosivun sisällöissä brändisi äänensävyä?
  • Miten jalkautat tone-of-voicen luonnolliseksi osaksi sisältöjäsi?
  • Mitä yritys haluaa kertoa lukijoilleen sisältöjen sanavalinnoilla, ilmauksilla ja muilla tone-of-voiceen vaikuttavilla ratkaisuilla?
  • Miten sisältöjesi tyyli istuu yrityksen muuhun markkinointiviestintään?
alt=””

Aikataulu: Kuinka paljon kotisivujen sisällöntuotanto vie aikaa?

Kuten mikä tahansa tuottava työ, myös kotisivujen sisältöjen tuottaminen – erityisesti kirjoittaminen – vaati aikaa.

Moni yllättyy kuitenkin siitä, kuinka paljon aikaa laadukas sisällöntuotanto todellisuudessa vie. Kyse ei ole vain sanojen kirjoittamisesta peräkanaa, vaan huolellisesti jäsennellyn kokonaisuuden rakentamisesta. Sisällöntuotanto kattaa useita vaiheita aina suunnittelusta taustatutkimukseen ja oikoluvusta viimeistelyyn. Varsinainen kirjoitustyö on vain yksi osa koko prosessia.

Tämän vuoksi sisällöntuotannolle tulee aina varata kotisivuprojektissa riittävästi aikaa. Suunnittele siis aikataulu sisällöntuotannolle huolellisesti etukäteen. Mitä pidemmälle lykkäät kirjoitustyön aloittamista, sitä todennäköisemmin se myös tulee hoidettua kiireellä.

Sisällön tuottaminen kiireessä ei ole kenenkään etu. Aikataulupaine näkyy väkisin lopullisessa tuotoksessa. Jos sisältö on tuotettu hätäillen, on usein jouduttu tinkimään joko sisällön laadusta tai sen kyvystä vaikuttaa kohderyhmään.


Voin kertoa salaisuuden: sisällön tuottaminen ei ole aina helppoa ja kivaa. Minä kirjoitan blogiini tämänkaltaisia julkaisuja noin kerran kuussa ja varaan kirjoitustyöhön aikaa etukäteen hyvissä ajoin. Tiedän, että tarvitsen blogikirjoitustani varten useamman tunnin rauhallista työskentelyaikaa – usein jopa kokonaisen työpäivän.

Olen myös erittäin itsekriittinen omia tekstejäni kohtaan – ja tiedän, että niin ovat myös monet muut yksin- ja pienyrittäjät. Ei ole tavatonta, että tekstini käyvät läpi viidestä kymmeneen oikoluku- ja muokkauskierrosta. Hyvin hiottu lopputulos on kuitenkin kaiken vaivan arvoinen.

Jos sinulla on mahdollisuus luetuttaa sisältöjäsi muilla ennen julkaisua, hyödynnä se! Mitä useampi silmäpari lukee tekstisi ennen julkaisua, sitä parempi lopputuloksesta tulee. Jos kuitenkin pyydät palautetta, varaa riittävästi aikaa myös kommenttikierroksille ja tarvittaville korjauksille.

Pohdi työtä aikatauluttaessasi seuraavaa:

  • Kuinka paljon minun on varattava aikaa yksittäisen sisällön kirjoittamiseen?
  • Joudutko etsimään sisällön tueksi tausta-aineistoa, jonka hankkimiseen kuluu aikaa?
  • Onko sinulla deadline sisällön julkaisuun? Milloin sinun on viimeistään aloitettava sisältöjen kirjoittaminen, jotta ehdit varmasti paneutua kirjoittamiseen (ja voitko raivata tilaa kalenteristasi ja aloittaa kirjoitustyön jo ennen sitä!)
  • Kiertävätkö sisällöt myös muiden kautta – eli kuinka kauan koko prosessiin tulee varata aikaa?
alt=””

Sisällöt kotisivuille – tällaisia ratkaisuja Preferian asiakkaat ovat hyödyntäneet

Huolella suunniteltu ja ammattimaisesti toteutettu sisällöntuotanto on tärkeä osa yrityksesi markkinointia. Tavoitteellinen sisällöntuotanto luo positiivisen ensivaikutelman yrityksestäsi, rakentaa brändiäsi ja ohjaa asiakkaitasi ostopolulla.

Oikean kumppanin kanssa varmistat, että tämä prosessi etenee sujuvasti ja tuottaa tulosta – ilman ylimääräistä stressiä.

Preferian pakettiratkaisut ja palvelut ovat erityisesti pienille yrityksille turvallinen ja joustava valinta. Asiakkaani ovat hyödyntäneet kotisivujen sisällöntuotannossa esimerkiksi seuraavia malleja:

  • Valmiin sisällön oikoluku ja hienosäätö. Oikoluetuttamalla tekstin ulkopuolisella saat helposti korjattua pieniä kirjoitusvirheitä, parannettua lauserakenteita ja paikattua tekstiin eksyneitä ajatusharhailuita.
  • Sisältöjen tuottaminen aineiston pohjalta. Tausta-aineistona voidaan hyödyntää periaatteessa mitä tahansa valmista materiaalia olemassa olevista sisällöistä bullet point -muistiinpanoihin.
  • Täysin uuden sisällön tuottaminen. Jos kotisivut uudistetaan perusteellisesti, on usein järkevää aloittaa myös sisältöjen kanssa puhtaalta pöydältä. Asiantuntemuksen varmistamiseksi sisältö voidaan tuottaa esimerkiksi asiantuntijahaastattelujen pohjalta.

Onko yrityksessänne edessä verkkosivu-uudistus? Kaipaatko apua sisällöntuotantoon tai nykyisten sisältöjen oikolukuun? Ota yhteyttä – katsotaan, kuinka voin auttaa projektissanne.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä blogikirjoituksista

Tehostetaan yrityksesi markkinointia yhdessä.

Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Preferia Creative Oy / Konsta Hotti

+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi