Pieni yritys ja sähköpostimarkkinointi: 10 yleistä kysymystä (2025)


  • Konsta
  • 01/01/2025
  • 15 min

Sähköpostimarkkinointi, vanha kunnon klassikko, on edelleen yksi suosituimmista digitaalisen markkinoinnin muodoista. Google-mainonnan, TikTok-viraalien ja muiden digitulokkaiden puristuksessa sähköpostimarkkinointi on onnistunut pitämään pintansa – ja näyttäisi pitävän vielä pitkään.

Sähköpostimarkkinoinnin kuolemaa on ennustettu vähintään viimeisten kymmenen vuoden ajan. Milloin sähköpostin lähettäminen on joustamatonta, vanhanaikaista, tylsää – kaikin puolin mielikuvituksetonta ja täysin markkinointikäyttöön sopimatonta.

Sähköpostia käyttävien määrä on kuitenkin yhä maailmanlaajuisesti tasaisessa kasvussa. Samalla sähköpostimarkkinoinnin tuottoprosentti on korkeampi kuin esimerkiksi hakukoneoptimoinnilla tai Google-mainonnalla.

Ei kuulosta kovin kuolevalta markkinoinnin muodolta.

Moni asia puoltaakin edelleen sähköpostia markkinoinnin välineenä. Monipuolisena viestintäkanavana sähköposti toimii poikkeuksellisen hyvin asiakassuhteiden rakentamiseen ja syventämiseen. Henkilökohtaisuus, kohdennettavuus ja kustannustehokkuus tekevätkin sähköpostimarkkinoinnista houkuttelevan vaihtoehdon erityisesti pienille yrityksille, joiden markkinointibudjetit ovat maltillisia.

Eikä sähköpostimarkkinointi ole todellakaan mitään rakettitiedettä. Iskevien, toimimaan kannustavien sisältöjen tuottaminen on toki oma taiteenlajinsa, mutta itse viestien sommittelu ja lähettäminen on nykyisillä sähköpostityökaluilla naurettavan helppoa. Toki – hyvästä markkinointisuunnitelmasta on valtavasti hyötyä myös sähköpostimarkkinoinnissa.

Tässä artikkelissa jaan vastauksen kymmeneen yleiseen kysymykseen siitä, miten pienikin yritys voi tavoittaa tehokkaasti kohdeyleisönsä uutiskirje- ja sähköpostimarkkinoinnilla.

Mitä on sähköpostimarkkinointi? Mikä on uutiskirje?

Sähköpostimarkkinointi on sähköpostien välityksellä tapahtuvaa markkinointia, jota yritykset voivat kohdentaa niin toisille yrityksille (B2B) kuin kuluttajille (B2C).

Onnistuessaan sähköpostimarkkinointi ei keskity vain myyntiin, vaan tarjoaa vastaanottajalle aidosti hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä. Tämä edellyttää, että vastaanottajien kohderyhmä tunnetaan hyvin ja viestit räätälöidään juuri heidän kiinnostuksenkohteitaan ajatellen.


Eräs asiakkaani pyysi minua takavuosina kaivamaan hyvin spesifillä teollisuudenalalla toimivien yrityspäättäjien sähköpostiosoitteita. Tarkoituksena oli laatia ja lähettää uutiskirje, jossa yrityspäättäjille esiteltäisiin markkinoivan yrityksen palveluita ja tuotteita.

Mielestäni sanat uutiskirje ja sähköpostimarkkinointi menevätkin monilla yrityspäättäjillä turhan usein sekaisin. Termeillä on kuitenkin eronsa, jotka jokaisen sähköposteja yrityksen nimissä lähettävän on hyvä tunnistaa.

Tiivistetysti voisi sanoa, että uutiskirjeet ovat yksi sähköpostimarkkinoinnin muoto – mutta kaikki sähköpostimarkkinointi ei ole uutiskirjeiden lähettämistä. Kaksi keskeisintä eroa uutiskirjeen ja sähköpostimarkkinoinnin välillä ovat viestien kohderyhmä ja lähettämisen säännöllisyys.

Uutiskirjeiden vastaanottajilla on usein jo olemassa oleva kytkös viestin lähettävään yritykseen. Tämä voi pohjautua aiempaan asiakkuuteen, yhteistyöhön tai siihen, että vastaanottaja on itse liittynyt postituslistalle osoittaakseen kiinnostusta yrityksen tarjoamia palveluita kohtaan.

Uutiskirjeisiin liittyy usein myös tietty säännöllisyys. Olet todennäköisesti huomannut, miten uutiskirjeiden tilauslomakkeiden yhteydestä löytyy monesti maininta ”Uutiskirjeemme ilmestyy noin kerran kuukaudessa” tai muu arvio siitä, kuinka usein uutiskirjeitä lähetetään.

Aktiivisimmat yritykset, jotka lähettävät sähköpostia jopa päivittäin, voivat ilmaista saman asian huomattavasti väljemmin: ”Uutiskirjeen tilaajana saat parhaat tarjoukset ensimmäisten joukossa sähköpostiisi.” Tämä on mielestäni ovelin – mutta samalla täysin markkinoinnin taiteen sääntöjen mukainen – tapa toteuttaa tiivistä sähköpostimarkkinointia uutiskirjeen nimissä!

Kaipaatko apua uutiskirjeisiin tai markkinointiin sähköpostitse?

Miksi pienen yritysten kannattaa hyödyntää sähköpostimarkkinointia?

Vaikka digimarkkinoinnin kanavat, tavat ja trendit ovat vuosien saatossa kehittyneet, ei sähköposti ole tavoittamisen välinenä kadonnut mihinkään. Päinvastoin se pysyy sitkeästi sosiaalisen median, digimainonnan ja jopa verkkosivujen rinnalla yhtenä käytetyimmistä markkinointikanavista.

Tunnen useita pienyrittäjiä, jotka eivät ole – syystä tai toisesta – halunneet avata itselleen verkkosivuja tai sosiaalisen median tilejä. Sen sijaan moni heistä on ottanut käyttöön jonkin sähköpostimarkkinoinnin työkalun.

Sähköpostimarkkinoinnin hyödyt pienyrittäjälle ovat selkeät: jo tämän artikkelin alussa mainitut markkinoinnin henkilökohtaisuus, helppo kohdennettavuus ja kustannustehokkuus kiehtovat.

  • Pienikin yritys voi korostaa sähköpostimarkkinoinnissa omaa persoonaansa ja erottautua näin kilpailijoistaan Samalla sähköpostimarkkinointi tarjoaa runsaasti mahdollisuuksia pienen yrityksen brändi-identiteetin rakentamiselle ja asiakaskunnan sitouttamiselle.
  • Sähköpostimarkkinoinnissa vastaanottaja on – ainakin useimmiten – etukäteen tiedossa. Algoritmien ja epämääräisten kohdeyleisöjen sijaan sähköposti lähetetään suoraan haluttuun osoitteeseen.
  • Sähköpostimarkkinointi on usein varsin edullista. Pienen, vasta toimintansa aloittaneen yrityksen markkinointibudjetti on harvoin massiivinen. Sähköpostimarkkinointia on mahdollista tehdä hyvinkin pienellä budjetilla – osalla työkaluista täysin ilmaiseksi. Samalla sen vaikuttavuusmahdollisuudet ovat laajat, sillä…
  • Sähköpostimarkkinointi tavoittaa suuria yleisöjä. Lähes jokaisella meistä on sähköpostiosoite, monilla useampiakin. Useita kertoja päivittäin käytettävänä viestintävälineenä sähköposti onkin erittäin tehokas kanava käytännössä minkä tahansa kohdeyleisön tavoittamiseen.

Unohtamatta myöskään sitä, että…

Kuva näppäimistöstä, johon on luotu jälkeenpäin "Lähetä uutiskirje!" -painike

Miten uutiskirjeen sisältö suunnitellaan?

Australialaisen Prosperity Median mukaan toimistotyötä tekevät saavat noin 121 sähköpostia joka ikinen päivä.

Riittäähän siinä luettavaa. Tai riittäisi, jos jokainen viesti avattaisiin ja luettaisiin ajatuksen kanssa.

Tästä päästäänkin sähköpostimarkkinoinnin ydinprobleemaan: vaikka sähköposti tavoittaa vastaanottajansa, se ei vielä tarkoita, että itse viesti vaikuttaa. Sähköpostilaatikossa lojuva, avaamaton viesti toimii lähinnä hetkellisenä muistutuksena lähettävän yrityksen olemassaolosta.

Tehokas sähköpostimarkkinointi vaatii sisältöjen ja viestin huolellista suunnittelua. Itse nostan kuusi kohtaa yli muiden:

  • Mielenkiintoinen otsikko. Jos otsikko ei houkuttele avaamaan sähköpostia, on peli käytännössä pelattu. Panosta viestin ensivaikutelmaan. Herätä uteliaisuutta ja kehota avaamaan viestisi aktivoivilla käskyillä (katso, kurkista, tarkasta, lue, poimi) sekä kysymyssanoilla (mitä, miksi, missä, miten).
  • Kohdentaminen. Mitä vastaanottajat odottavat, kun he saavat sähköpostia sinulta ja yritykseltäsi? Minkälaiset sisällöt kannustavat lukemaan viestisi? Kun uutiskirjeet käsittelevät säännöllisesti vastaanottajia kiinnostavia ja hyödyttäviä aiheita, on paljon todennäköisempää, että viestisi avataan myös tulevaisuudessa.
  • Persoonallisuus ja henkilökohtaisuus. Tämä on erityisesti yksinyrittäjän valttikortti, jota ei kannata jättää käyttämättä. Kirjoita omalla äänelläsi, korosta persoonaasi ja unohda turha korporaatiomaisuus. Ihmiset haluavat asioida ihmisten, ei kasvottomien brändien kanssa.
  • Visuaalisuus ja asettelu. Selkeä, visuaalisesti näyttävä – mutta silti riittävän yksinkertainen – asettelu helpottaa sähköpostiviestien lukemista. Valtavasti katseenvangitsijoita sisältävät, epäjohdonmukaiset sähköpostiviestit johtavat herkästi tilanteeseen, jossa lukija missaa uutiskirjeesi pääviestin.
  • Brändi. Uutiskirjeet ovat erinomainen mahdollisuus korostaa yrityksesi ilmettä ja iskostaa sitä vastaanottajien mieleen. Hyödynnä siis logoa, värejä, kuvituskuvia ja muita brändisi visuaalisia elementtejä niin paljon, kuin suinkin mahdollista.
  • Tavoitteet. Sähköpostimarkkinoinnin ei tulisi koskaan olla hakuammuntaa. Viesteihin tulisi sisällyttää vähintään yksi toimintakehote (CTA), joka ohjaa lukijan uutiskirjeestä eteenpäin. Markkinoitavasta tuotteesta tai palvelusta riippuen kehote voi olla esimerkiksi painike, jonka käskymuoto ”Lue lisää”, ”Osta”, ”Tutustu” tai ”Lataa” kannustaa toimimaan haluamallasi tavalla.

Muista myös selkeys ja läpinäkyvyys. Uutiskirjeessä tulisi aina löytyä yrityksesi tai yksinyrittäjänä omat yhteystietosi. Kerro myös lyhyesti, onko vastaanottaja saanut viestisi esimerkiksi tilattuaan uutiskirjeen tai olemassa olevan asiakkuuden perusteella. Muista myös lisätä selkeä linkki, jonka kautta sähköpostilistalta voi halutessaan poistua. Tämä ei ole vain hyvä tapa, vaan tietosuoja-asetusten edellyttämä käytäntö.

Mistä ideoita uutiskirjeiden sisällöiksi?

Miten uutiskirjeen tilaajalistaa kasvatetaan?

Tilaajalistan kasvattamisen voi kiteyttää sanapariin pitkäjänteinen työ. Pienyrittäjän postituslista ei kasva itsekseen, vaan sen ylläpito vaatii sitoutumista ja aktiivisuutta.

Panostukset kuitenkin kannattavat, sillä huolellisesti ja oikein kartutettu postituslista on varsinainen myyntimahdollisuuksien aarrearkku. Jos olet laatinut postituslistan oikein, sisältää se vastaanottajia, jotka ovat ainakin jollain tasoa kiinnostuneita yrityksestäsi. Käytännössä he joko ovat jo asiakkaitasi tai osoittaneet kiinnostusta yrityksesi palveluihin ja antaneet suostumuksen sähköpostimarkkinointiin.

Ilman suostumusta uutiskirjeitä saa lähettää asiakassuhteeseen perustuen. Tällöin puhutaan rekisterinpitäjän oikeutetusta edusta, jossa asiakassuhteen ylläpito ja kehittäminen mahdollistavat markkinoinnin sähköpostitse elinkeinovapauden nojalla.

Erityisesti pienelle, vasta toimintansa aloittaneelle yritykselle oikeutettu etu on merkittävä.


Kannustan kuitenkin lämpimästi panostamaan siihen, että asiakkaat liittyvät itse postituslistallesi ja antavat suostumuksen markkinointiviestinnällesi.

Suostumuksen keräämällä varmistut siitä, että viestisi vastaanottajat ovat taatusti kiinnostuneita yrityksestäsi, eivätkä he joudu markkinointiviestintäsi piiriin vastentahtoisesti. Tämä lisää viestinnän tehokkuutta ja auttaa ylläpitämään positiivista kuvaa yrityksestäsi.

Olen kirjoittanut Preferian blogiin myös kattavamman, kahdeksan kohdan listan esimerkeistä, joilla oman uutiskirjeen tilaajalistaa voi kasvattaa. Nappaathan myös sieltä vinkit talteen!

Mitä hyötyä sähköpostimarkkinoinnin automaatio tarjoaa?

Sähköpostimarkkinoinnin automaatio on pienyrittäjän paras ajankäytön apuri. Oikein toteutettuna se auttaa ylläpitämään asiakassuhteita, lisäämään myyntiä ja viestimään yrityksen palveluista tai tuotteista itsenäisesti ilman, että jokaista viestiä tarvitsee lähettää erikseen.

Pienyrittäjän kannalta sähköpostimarkkinoinnin automatisoinnin suurin hyöty onkin sen tarjoamassa ajansäästössä. Mitä vähemmän markkinoinnin toimenpiteet vaativat manuaalista työtä ja resursseja, sitä enemmän yrittäjälle jää aikaa muun liiketoiminnan kehittämiseen.  

Automaatioketjut ovat käytännössä ehtosarjoja, jotka aktivoituvat ajankohdan, vastaanottajan toiminnan tai muun ennalta määritellyn tapahtuman pohjalta.

Lisäksi markkinoinnin automaatiojärjestelmät mahdollistavat sähköpostiviestinnän personoinnin ja räätälöinnin asiakkaan taustatietojen ja aiemman käyttäytymisen perusteella. Personoidun lähestymistavan on todettu parantavan merkittävästi niin sähköpostimarkkinoinnin avaus- ja klikkausprosentteja, markkinoiviin yrityksiin sitoutumista kuin koko sähköpostimarkkinoinnin tuottoa.

Eikä siinä vielä kaikki – automaatiojärjestelmät luonnollisesti tallentavat vastaanottajien käyttäytymisen, kuten viestien avaukset, klikkaukset ja muun toiminnan. Näin markkinoinnin tehokkuutta voidaan seurata, analysoida ja kehittää jatkuvasti paremmaksi.

Kuvitellaan tilanne, jossa pienyrittäjällä on teeverkkokauppa. Yrittäjä on saanut haaviinsa asiakkaan – olkoon hän sitten vaikka nelijalkainen ystäväni Kaapo.

Yrittäjä kerää tilausten yhteydessä Kaaposta tietoja, kuten nimen, aiemman tilaushistorian – ja markkinointiluvan. Yksinkertainen automaatioketju voisi edetä esimerkiksi näin:

  • Kaapo ostaa itselleen verkkokaupasta 60 gramman paketin matcha-teetä. Kaapo onkin sen verran kova poika kiskomaan teetä, että paketti on juotu noin 1,5 kuukaudessa.
  • Verkkokauppias luo automaation, jossa asiakas saa muistutusviestin noin kuukausi ostoksensa jälkeen. Hei Kaapo! Oliko tee hyvää? Jätä meille siitä palautetta verkkokaupassamme! Ja seuraavaksi seuraa porkkana, nimittäin…
  • Kaapo saa palautteen jättämällä 10 %:n alennuskoodin, jonka hän voi käyttää asioidessaan seuraavan kerran teeverkkokaupassa. Automaattinen viesti lähtee viestilaatikkoon – ja vieläpä sopivaan hetkeen, sillä edellisen pussin pohja alkaa jo pilkottaa purujen välistä.
  • Jos Kaapo ostaa uudenkin paketin samaa teetä, on kyse jo varsin lämpimästä matcha-tee-asiakkaasta.
  • Jatkossa verkkokauppias voi hyödyntää tätä tietoa seuraavissa kampanjoissaan ja esimerkiksi lähettää matcha-teetä käsittelevän, ostamaan kannustavan uutiskirjeen sisältömarkkinointina suoraan Kaapolle.
  • Kaapo nauttii paremmasta asiakaskokemuksesta, ja teeverkkokaupan kassa kilisee. Kaikki voittavat!

Lisäksi ennalta asetettuja ehtosarjoja voidaan hyödyntää pienessä yrityksessä myös muihin toistuviin tehtäviin, kuten…

  • tervetuloviesteihin asiakassuhteen käynnistyessä tai uutiskirjeen postituslistalle liityttäessä.
  • erilaisten seurantaviestien, kuten tilausvahvistuksen ja toimitustietojen lähettämiseen.
  • asiakaspalautteen, tuotearvostelujen tai muun vastaavan tiedon keräämisen.
  • uutiskirjelistojen siivoamiseen.

Sähköpostimarkkinoinnin automaation mahdollisuudet kuulostavat rajattomilta, mutta myös yleisimmät sudenkuopat on hyvä tiedostaa.

Pienen yrittäjän kannalta haasteet kulminoituvat usein paitsi automaatioketjujen rakentamisen, myös niistä saatavan datan hyödyntämiseen. Jos automaatioketjut toimivat väärin tai kerätty analytiikka ei palvele tarkoitustaan, voi automaatioiden hallitseminen käydä suotta turhan raskaaksi.

Markkinointiviestinnän asiantuntijana autan rakentamaan sähköpostimarkkinoinnin kokonaisuuden automaatioketjuineen, tulkitsemaan saatavaa dataa ja optimoimaan niiden pohjalta kampanjoitasi. Näin varmistat, että sähköpostimarkkinoinnin automatisointiin investointi on taatusti tuottoisaa.

Preferia Creativen yrittäjä Konsta katsoo vasemmalle ylös kolmeen sähköpostimarkkinointiin viittaavaan kuvituskuvaan

Sähköpostimarkkinointi ja laki – mitä sääntöjä sähköpostimarkkinoinnissa on?

Aiemmissa osuuksissa olen keskittynyt mahdollisuuksiin, joita sähköpostimarkkinointi pienelle yrittäjälle tarjoaa. Nyt seuraa se tylsä, mutta sitäkin tärkeämpi osio: laki ja säännöt. Niiden lisäksi sähköpostimarkkinointia suunnittelevan kannattaa huomioida myös markkinoinnin eettiset periaatteet.

Sähköistä suoramarkkinointia käsitellään muun muassa Laissa sähköisen viestinnän palveluista ja sen 24. luvussa. Myös Tietosuojalain 2. luvun Käsittelyn oikeusperusteisiin kannattaa tutustua.

Yleisesti turvallisilla vesillä ollaan, kun asiakkaat ovat itse tilanneet uutiskirjeen joko liittymällä itse postituslistalle tai antamalla muuten suostumuksen markkinointiviestinnälle.


Kuluttajille kohdistettava B2C-sähköpostimarkkinointi on sallittua, jos kuluttaja on antanut siihen itse luvan. Poikkeuksellisesti sähköinen suoramarkkinointi kuluttajalle on sallittua ilman erikseen annettua lupaa, jos seuraavat ehdot täyttyvät (lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto).

  • Yhteystiedot on saatu tuotteen myynnin yhteydessä ja viestissä markkinoidaan ainoastaan vastaavia tuotteita kuin yritys aikaisemman kaupan yhteydessä on myynyt.
  • Kuluttajalle on kaupan yhteydessä kerrottu markkinointiviestien lähettämisestä.
  • Kuluttajalle on selvästi ja erottuvasti kerrottu jokaisen sähköisen markkinointiviestin yhteydessä oikeudesta kieltää viestien lähettäminen.

Yrityksille kohdistettava B2B-sähköpostimarkkinointi sen sijaan on monimutkaisempi tapaus. Yrityksen työntekijöille saa lähettää markkinointiviestejä ilman ennakkosuostumusta, mutta vain, jos markkinoitavat tuotteet tai palvelut liittyvät suoraan henkilön työtehtäviin, hänen vastuualueeseensa tai hänen asemaansa yrityksessä. Samoin viestit on kohdistettava vastaanottajan työsähköpostiosoitteeseen. Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ASML:n on koonnut aiheesta todella hyvän yleisoppaan.

Pieni, vasta perustettu yritys ei luonnollisesti omista massiivista asiakasrekisteriä. Tuhansia osoitteita kattavat, kohdennetut ja helposti ostettavat sähköpostilistat voivatkin kuulostaa pienelle yrittäjälle mainiolta tavoittamis- ja markkinointimahdollisuudelta.

Ostolistoja käytettäessä kannattaa olla kuitenkin tarkkana. Heppoisin perustein tehty kylmäkontaktointi voi nimittäin myös kääntyä itseään vastaan.


Käytännön esimerkkinä: sain Preferiaa perustaessani 2-3 sähköpostiyhteydenottoa, joissa uudelle yrittäjälle kaupattiin ”edullisia ja huippulaadukkaita työvaatteita sekä -jalkineita” (ne eivät näin toimistotyöläisenä olleet ihan minun juttuni). Yhteydenotoissa ei sinänsä ollut mitään vikaa – paitsi, että yksi yrityksistä jatkoi markkinointiviestien lähettämistä minulle myös jatkossa.

Päädyin uutiskirjelistalle käytännössä heti, kun olin saanut markkinoivan yrityksen aloitteesta kylmäkontaktoinnin.

Meitä on toki moneen junaan – mutta jos satun tarvitsemaan joskus uudet Dimexit, ostan tuskin niitä kaupasta, jonka muistan parhaiten hämärin perustein tehdystä markkinointiviestinnästä.

Ja tästäpä vinkki vitosena: kiinnitä huomiota säännöllisesti myös siihen, kuinka moni vastaanottajista avaa sähköpostiviestiesi yhteydestä löytyvän tietosuojaselosteen. Niin minäkin tein työvaatetarjoajan kanssa. Korkea tietosuojaselosteen klikkausprosentti voi nimittäin olla merkki siitä, että vastaanottajasi haluavat selvittää, millä perustein he ovat päätyneet sähköpostiviestiesi vastaanottajiksi.

Kuinka usein uutiskirjeitä tai sähköpostimarkkinointia tulisi lähettää?

Jokainen meistä saa sähköpostimarkkinointia. Jos olet antanut hyväksynnän verkkokaupan markkinointiviestinnälle, saat yhteydenottoja todennäköisesti päivittäin – joiltakin kauppiailta jopa useammin kuin kerran päivässä.

Jos taas olet hankkinut palveluita esimerkiksi lakitoimistolta, rakennusliikkeeltä tai siivousalan yritykseltä, saattavat he muistuttaa olemassaolostaan uutiskirjeitse muutaman kerran vuodessa.

Jatkuva markkinointi – myös sähköpostimarkkinointi – auttaa pysymään asiakkaan mielessä. Mitä kilpaillummasta alasta on kyse, sitä tärkeämpää on, että pystyt tekemään brändiä aktiivisesti tunnetuksi.

Absoluuttista totuutta siitä, kuinka usein uutiskirjeitä ja sähköpostimarkkinointia tulisi lähettää, ei kuitenkaan ole. Sopiva lähetystiheys voi vaihdella eri toimialojen ja kohdeyleisöjen kesken suuresti.

Pienelle yrittäjälle tuon tasapainon löytäminen voi olla haastavaa. Aktiivinen markkinointi auttaa pitämään yrityksen kohdeyleisön mielessä. Vaan missä vaiheessa liian tiheästi lähetyt sähköpostit kääntyvät spämmin puolelle?


Juttelin hiljattain erään opiskeluaikaisen tuttavani kanssa. Hän tekee sähköpostimarkkinointia pienteollisuuden parissa työskentelevälle yritykselle, joka lähettää uutiskirjeitä karkeasti noin kerran kuukaudessa. Takavuosina yrityksellä oli taktiinna lähestyä asiakkaitaan uutiskirjeitse jopa kerran viikossa.

Harvemmin lähetetyt sähköpostiviestit tuottivat yritykselle kuitenkin järjestään paremmat avaus- ja klikkausprosentit. Vieläkin olennaisempi havainto oli se, että huomattava osa viikoittain viestejä vastaanottaneista, tilaajalistalle lisätyistä asiakkaista (… ei siis uutiskirjeen oma-aloitteisesti tilanneista!) peruutti tilauksensa vain muutaman vastaanotetun viestin jälkeen.

Säännöllisyyttä olennaisempaa olisikin ymmärtää, millaisia tavoitteita sähköpostimarkkinoinnilla on ja miten näitä tavoitteita pystytään mittaamaan sähköpostimarkkinoinnin analytiikalla.

Panosta siihen, että uutiskirjeesi ja sähköpostimarkkinointisi tarjoavat vastaanottajille aitoa lisäarvoa. Uutiskirjeiden sisällön tulisi olla vastaanottajasta kiinnostavaa, hyödyllistä ja lukemiseen käytetyn ajan arvoista. Harvoinkin lähetettävien uutiskirjeiden vastaanottaminen voi olla turhauttavaa, jos sisältö itsessään on silkkaa roskaa.


Olen ollut – ja olen nytkin – vastaanottajana erilaisia konsulttipalveluita tarjoavien yrittäjein postituslistoilla. Saan osalta heistä sähköpostia parhaimmillaan joka arkipäivä.

Tämä on epäilemättä hyvä tapa pysyä potentiaalisen asiakkaan mielessä. Tuoko minulle kuitenkaan mainittua lisäarvoa, jos sähköpostimarkkinoinnin sisältö itsessään ei muutaman viikon jälkeen tarjoa muuta kuin tiedon siitä, että tällainenkin toimija on olemassa?

Kenties, jos olen potentiaalista kohderyhmää, joka on kiinnostunut markkinoitavista palveluista ja saattaa harkita niiden hankkimista lähitulevaisuudessa.

Jos ajankohta ei ole oikea ja päivittäiset viestit ovat enemmän rasite kuin hyöty, peruutan todennäköisesti koko uutiskirjeen tilauksen. Saatan pian unohtaa, että olen koskaan edes ollut kyseisen yrityksen uutiskirjeen tilaajana.

Yksittäisellä uutiskirjeen peruutuksella on näille asiantuntijoille kuitenkin mitäänsanomaton merkitys, jos samaan aikaan he onnistuvat koukuttamaan markkinoinnillaan jonkun muun palveluidensa piiriin. Ja tässä piilee koko sähköpostimarkkinoinnin suola.

Mikäli sinulla ja yritykselläsi riittää tuoreita sisältöjä ja aiheita jopa päivittäisiin uutiskirjeisiin, niin go for it! Jos lukijasi avaavat viestisi kerrasta toiseen, olet todennäköisesti keksinyt sähköpostimarkkinointiin niin voittavan kaavan, että meilejä kannattaa paukuttaa maailmalle joka päivä ja joka ikinen yö.

Muista kuitenkin seurata tällöin sähköpostimarkkinoinnin tehokkuutta tavallista tiheämmällä kammalla. Jos päivittäiset viestit johtavat useammin uutiskirjeiden peruutuksiin kuin konversioihin tai muihin toivottuihin aktiviteetteihin, voi strategiaa olla syytä tarkastella uudestaan.

Mikä on paras uutiskirjetyökalu pienyrittäjälle?

Markkinat ovat pullollaan hyviä sähköpostimarkkinoinnin työkaluja. Osa ohjelmistoista tarjoaa varsin kattavasti eri ominaisuuksia, kuten A/B-testauksen, sähköposteihin integroituja lomakkeita tai markkinointikampanjoissa hyödynnettäviä laskeutumissivuja.

Pienyrittäjän kannalta osa ominaisuuksista voi kuitenkin olla – ainakin sähköpostimarkkinointia aloitettaessa – tarpeettomia. Paras työkalu löytyy käyttöösi, kun tiedät suurin piirtein etukäteen, mihin tulet sähköpostimarkkinointia hyödyntämään.

Kuukausittain uutiskirjeitä lähettävän yksin- tai pienyrittäjän ei esimerkiksi kannata maksaa kovin monimutkaisista automaatio-ominaisuuksista varsinkaan, jos kaikkea työkalujen tarjoamaa dataa ei ehdi tehokkaasti hyödyntämään.

Yrityksesi toimialasta ja toiminnasta riippuen sähköpostimarkkinoinnin työkalun valinnassa kannattaa huomioida myös niiden yhteensopivuus eri ohjelmistojen ja alustojen kanssa. Suurimmat uutiskirjetyökalut ovat tarvittaessa integroitavissa esimerkiksi verkkokauppa-alustojen tai CRM-järjestelmien kanssa.

Samalla kannattaa kiinnittää huomiota ja siihen, missä maassa palveluntarjoaja säilyttää tietojaan. Käytännössä on hyvä tietää, säilyttääkö tai siirtääkö sähköpostimarkkinoinnin palveluita tarjoava yritys henkilötietoja Euroopan talousalueen ulkopuolelle ja täyttääkö tietojen siirron kohdemaa vaadittavat tietosuojatason kriteerit.

Kotimaisten vaihtoehtojen suosiminen on tässä mielessä turvallista:

Muita yleisesti käytettyjä uutiskirje- ja sähköpostimarkkinoinnin työkaluja ovat esimerkiksi:

Moni edellä listatuista palveluista mahdollistaa sähköpostimarkkinoinnin paitsi omien ohjelmistojensa, myös WordPress-lisäosien kautta. Sähköpostimarkkinointi suoraan verkkosivujen hallintapaneelista voi kuulostaa pienyrittäjästä houkuttelevan helpolta, kun kaiken voi hoitaa kätevästi samasta paikasta.

Suosittelen käyttämään edellä mainittuja työkaluja – tai mitä tahansa muuta sähköpostimarkkinoinnin ohjelmistoa – niiden omien palveluiden kautta aina, kun se on mahdollista. Mitä vähemmän WordPress-sivustosi sisältää lisäosia, sitä parempi se on paitsi sivustosi latausnopeuden, myös tietoturvan kannalta.

preferia mailerlite
Hyödynnän Preferialla sähköpostimarkkinointiin MailerLite-työkalua. Sen edullisin kuukausimaksullinen versio sisältää minun käyttööni useamman hyödyllisen lisäominaisuuden, kuten kattavat automaatiotyökalut sekä mahdollisuuden käyttää pop-up-lomakkeita.

Sähköpostimarkkinoinnin hinta – kuinka paljon uutiskirjetyökalusta kannattaa maksaa?

Kuten todettua, on sähköpostimarkkinointi kustannustehokkuudessaan markkinointimenetelmä vailla vertaa. Työkalujen puolesta sähköpostitse markkinointi on mahdollista jopa nollabudjetilla.

Jos pienyrittäjä hyödyntää sähköpostimarkkinointia aktiivisesti ja säännöllisesti, hyvään sähköpostimarkkinoinnin työkaluun kannattaa satsata. Pitkän aikavälin markkinointi-investointina sähköpostimarkkinoinnin ohjelmisto maksaa taatusti itsensä takaisin.

Ilmaisetkin sähköpostimarkkinoinnin ohjelmat voivat riittää pienyrittäjälle pitkäksi aikaa, jos tilaajalista on pieni ja lähetysmäärät vuositasolla maltillisia. Monet ilmaisversiot tarjoavat riittävän perusominaisuudet, kuten yksinkertaisia sähköpostiviestien valmispohjia ja kevyen analytiikan, joilla aloittava tai pienimuotoista sähköpostimarkkinointia tekevä yritys pääsee hyvin vauhtiin.

Sähköpostimarkkinoinnin automaatioketjujen rakentaminen ei kuitenkaan kaikilla ilmaisversioilla onnistu.

Pienyrittäjälle kokeilunarvoisia ilmaisia vaihtoehtoja on paljon. Esimerkiksi MailChimpiltä, MailerLitelta ja Omnisendiltä löytyy ilmaisversionsa, jotka kattavat vaihtelevan määrän sähköposteja kuukaudessa.

Jos olet vasta aloittamassa sähköpostimarkkinointia, kannustan aloittamaan ilmaisella tai vähintäänkin edullisella versiolla ja testaamaan, miten se vastaa tarpeisiisi. Kun liiketoimintasi kasvaa ja tarpeesi sähköpostimarkkinoinnille monimutkaistuvat, löytyy käytännössä jokaiselta palveluntarjoajalta myös maksullisia vaihtoehtoja, joihin on helppo laajentaa jo olemassa olevan asiakkuuden pohjalta.


Maksullisten sähköpostimarkkinointiohjelmistojen hinnat vaihtelevat lähetettävien sähköpostien määrän, tilaajalistan suuruuden ja työkalukohtaisten ominaisuuksien mukaan.

Yleisimpien maksullisten sähköpostimarkkinointialustojen hinnat lähtevät liikkeelle 10–20 dollarista. Esimerkiksi Preferialla käyttämäni MailerLiten halvin versio kustansi noin kymmenen euroa kuukaudessa, kun viimeisimmäksi päivitin tätä blogia (05/2025).

Kotimaisten vaihtoehtojen hinnat ovat usein kalliimpia, mutta niiden eduksi on ehdottomasti mainittava asiakaspalvelu ja tuki suomen kielellä.

Maksullisten versioiden ominaisuuksiin kannattaa perehtyä jo ilmaisversiota valittaessa, sillä palveluiden vaihtaminen ja asiakastietojen siirtäminen eri työkalujen välillä voi osoittautua myöhemmin työlääksi. Suunnitelmallisuus ja sähköpostimarkkinoinnin tavoitteet on hyvä pitää mielessä jo työkalujen ensivertailun hetkellä.


Sähköpostimarkkinoinnin kustannuksista puhuttaessa huomiota ei kannata kiinnittää pelkästään työkalujen hintalappuun. Vaikka sähköpostimarkkinoinnin ohjelmiston saisi hankittua edullisesti – ja jopa ilmaiseksi – vaatii itse sähköpostien työstäminen, kampanjoiden suunnittelu ja rakentaminen sekä markkinoinnin onnistumisen seuraaminen resursseja. Eri osa-alueisiin saa uppoamaan herkästi paljon aikaa.

Jos aikasi on rajallista, harkitse, kannattaisiko osa työstä ulkoistaa. Usein kustannustehokkain vaihtoehto on, jos uutiskirje- ja sähköpostimarkkinointi yhdistetään palveluna osaksi kokonaisvaltaista markkinoinnin pakettiratkaisua.

Apua sähköpostimarkkinoinnin työkalun valintaan?

Kuinka sähköpostimarkkinoinnin onnistumista mitataan?

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä: sähköpostimarkkinoinnin tuloksia tulisi myös seurata. Mikä toimii? Mikä ei? Mitä tulosten perusteella kannattaa tehdä toisin?

Yleinen myytti on, että markkinoinnin mittaaminen olisi hankalaa. Sähköpostimarkkinoinnin työkalut tarjoavat kuitenkin runsaasti dataa ja näppäriä dashboardeja ydinlukujen havainnollistamiseksi.

Siitä huolimatta tämä on usein se osuus sähköpostimarkkinoinnissa, joka saa monen pienyrittäjän pyörittelemään päätään. Joko markkinoinnin mittaamiseen ei riitä kärsivällisyyttä, mielenkiintoa – tai mikä yleisintä, aikaa.

Vaan ei hätää. Tässäkin markkinointiviestinnän asiantuntija voi auttaa.


Sähköpostimarkkinoinnin onnistumista mitataan analytiikan avulla. Erilaiset avainmittarit ja data auttavat hahmottamaan, mikä sähköpostimarkkinoinnissa toimii ja millaisia reaktioita sillä saadaan vastaanottajissa aikaan. Sähköpostimarkkinoinnille asetettujen tavoitteiden tulisi ohjata analysointivaihetta ja oikeiden mittarien valintaa.

Yksinkertaisimpina avainmittareina voidaan käyttää esimerkiksi seuraavia sähköpostiohjelmien tarjoamia tietoja:

  • Avausprosentti (open rate, OR) kertoo, kuinka suuri osa vastaanottajista avasi viestisi. Lukeman perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä esimerkiksi otsikon toimivuudesta ja vastaanottajien yleisestä mielenkiinnosta yritystäsi kohtaan.
  • Klikkausprosentti (click-through rate, CTR) näyttää, kuinka moni vastaanottajista on klikannut jotain viestistäsi löytyvistä linkeistä. Usein linkkinä kannattaakin käyttää kannustavaa CTA-kehotetta. Mitä korkeampi CTR-prosentti on, sitä kiinnostuneempia ihmiset sisällöistäsi ovat.
  • Peruutusprosentti (unsubscribe) kertoo, kuinka moni viestin vastanottaneista on lopettanut uutiskirjeesi tai sähköpostiviestiesi tilaamisen vastaanotettuaan viestisi. Peruutuksia tulee aika ajoin jokaiselle sähköpostitse markkinoivalle – joskus vastaanottajat pyrkivät hillitsemään saapuvien sähköpostien määrää, joskus taas tarve tarjoamallesi palvelulle voi olla muuttunut. Hälytyskellojen tulisi kuitenkin soida, jos jokaisen lähettämäsi sähköpostin jälkeen uutiskirjetilauksen peruuttaneiden määrä on huomattavan korkea. Silloin kohdeyleisö on todennäköisesti listalla vastentahtoisesti tai sisältösi ei iske lukijoihin lainkaan.

Avainmittareita voidaan hyödyntää myös sähköpostimarkkinoinnin A/B-testien tukena. A/B-testissä sähköpostiviestistä luodaan kaksi versiota, joissa yksittäinen muuttuja – esimerkiksi viestin otsikko, yksittäinen kuva, lähetysajankohta tai tapa sijoittaa CTA-painike – erottaa vaihtoehdot toisistaan.

A/B-testien ja avainmittarien avulla voidaan selvittää, mitkä sisällöt kiinnostavat yleisöäsi ja tuottavat tavoitteidesi mukaisia toimenpiteitä. Tämä mahdollistaa markkinointisähköpostien optimoinnin ja tehostamisen tulosten pohjalta.

Palataan Kaapon aiemmin artikkelissa suosimaan pienyrittäjän teeverkkokauppaan. Pienyrittäjä voisi toteuttaa A/B-testin verkkokaupassaan esimerkiksi seuraavasti:

  • Yrittäjä haluaa selvittää, minkälainen sähköpostin otsikko kannustaa avaamaan uutuustuotteesta kertovan markkinointiviestin. Hän luo kaksi identtistä sähköpostia, mutta otsikoi ne eri tavoin.
  • Otsikko A: Uutuuksia Teeverkkokaupassa! Tutustu trendikkääseen matcha-teehen!?
  • Otsikko B: Rajoitettu erä matcha-teetä saatavana vain tämän kuun ajan Teeverkkokaupasta!
  • Pienyrittäjä lähettää kaksi eri otsikoilla varustettua sähköpostiversiota satunnaisesti kootuille, riittävän isoille postituslistan vastaanottajaryhmille. Avausprosentin avulla yrittäjä voi selvittää, kumpi otsikkotyypeistä toimii ennalta määritellyn tavoitteen kannalta paremmin.
  • Ja vielä parempaa: jos yrittäjän postituslista on riittävän suuri, voi hän toteuttaa ensin A/B-testin kahden pienemmän ryhmän välillä – ja valita sitten tulosten pohjalta paremmin toimivan otsikon, jota hyödyntää lopuille vastaanottajista lähetettävässä markkinointiviestissä.

Siinäkö kaikki? Minulla olisi vielä lisäkysymyksiä sähköpostimarkkinointiin liittyen!

Ja minulta löytyy niihin taatusti vastaus! Ota rohkeasti yhteyttä tai varaa kalenteristani aika, niin keskustellaan lisää uutiskirjeistä ja sähköpostimarkkinoinnista.

Mikäli et ole vielä liittynyt Preferian uutiskirjelistalle, niin tee se ihmeessä heti. Uutiskirjeeni tilaajana saat tuoreeltaan tiedon tämän blogin uusista julkaisuista ja muista markkinointiviestinnän kiinnostavista ilmiöistä.

Lähetän uutiskirjeitä noin kerran kuussa. Mikäli siis pelkäät uutiskirjeiden sarjatulitusta, niin ei hätää: minulla ei ole verkkokauppaa tai sellaista massamyyntipalvelua, jota markkinoidakseni minun tulisi lähestyä sinua sähköpostitse useita kertoja viikossa. Lähetän tilaajilleni uutiskirjeitä, jotka avaisin ja lukisin mielelläni myös itse

Ja mikäli sisältöni ovat mielestäsi täyttä fuulaa, voit poistua postituslistaltani milloin haluat.

Voisit olla kiinnostunut myös näistä blogikirjoituksista

Tehostetaan yrityksesi markkinointia yhdessä.

Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Preferia Creative Oy / Konsta Hotti

+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi