Siirry sisältöön
alt=""alt=””
  • PalvelutLaajenna
    • Sisältömarkkinointi
      • Sisällöntuotanto
      • Mediaviestintä
      • Asiakas- ja henkilöstöjulkaisut
      • White paperit ja ladattavat oppaat
      Digimarkkinointi
      • Verkkosivut
      • Digimainonta
      • Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
      • Hakukoneoptimointi
      • Sosiaalinen media
      Taittotyöt
      • Ulko- ja printtimainonta
      • Flyerit, julisteet ja esitteet
      • Käyntikortit
      • Tuoteluettelot
      • Presentaatiot ja esitykset
      Strategiat ja suunnitelmat
      • Markkinointistrategia
      • Markkinointisuunnitelma
  • Paketit
  • Blogi
  • Yritys
  • Ota yhteyttä
Varaa tapaaminen
alt=""alt=””

Mediaviestintä

Mediaviestintä, lehdistötiedotteet, medianäkyvyys.

Pieni mainos voi hädin tuskin näkyä sanomalehden sivuilta tai näyttöpäätteen kulmasta. Printti- tai verkkomediassa julkaistu artikkeli sen sijaan voi jäädä vuosien ajaksi lukijansa mieleen. Mediaviestintä ja -näkyvyys tarjoavatkin ainutlaatuisia mahdollisuuksia yrityksen brändin vahvistamiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen.

Autan sanoittamaan viestisi siten, että se ylittää uutiskynnyksen, päätyy kohderyhmiesi silmille ja vahvistaa brändisi asemaa markkinalla. Mediaviestinnän suunnittelun lisäksi tarjoan apua mediasuhteiden luomiseen, tiedotustilaisuuksien järjestämiseen ja mediaviestinnän tehokkuuden mittaamiseen.

Haluan kuulla lisää
mediaviestintä sisältömarkkinointi preferia creative

Tutustu Preferian tyytyväisiin asiakkaisiin

  • alt=””

    DB Schenker

    DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Rovekseen

    DB Schenker rakentaa uuden terminaalin Seinäjoen Roveksen yritysalueelle vuonna 2024. Preferia Creative auttoi yhtiötä mediaviestintästrategian toteuttamisessa ja lehdistötiedotteen laatimisessa.

    Lue lisää >>

Mietityttääkö mediaviestintä?

Varaa aika etätapaamiseen
Tilaa Preferian uutiskirje

Myydään ajatuksesi medialle.

Ainutlaatuiset tarinat ansaitsevat kiinnostuksensa. Medialla on voimaa tuoda viestisi laajan yleisön tietoisuuteen. Ansaittu näkyvyys onkin yksi arvokkaimmista ja halutuimmista tavoista saavuttaa huomiota mediassa. Yrityksille se on tehokas keino niin brändin ja uskottavuuden vahvistamiseksi kuin asiantuntijaprofiilin terävöittämiseksi. Mikä parasta, on ansaittu näkyvyys mediassa myös usein maksettua mainontaa edullisempaa ja tehokkaampaa.

Autan yritystäsi ansaitun medianäkyvyyden saavuttamisessa, mediasuhteiden ylläpitämisessä ja mediaviestinnän tulosten mittaamisessa. Muistathan, että saat Preferialta mediaviestinnän tueksi myös muut sisältömarkkinoinnin palvelut:

  • sisällöntuotanto
  • uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
  • sosiaalinen media
Haluan kuulla lisää

Mediaviestintä – usein kysyttyä

Tiedotettavasta aiheesta tulisi löytyä vähintään yksi näkökulma, jolla uutiskriteerit täyttyvät. Pohdi ainakin tiedotettavan aiheen ajankohtaisuutta, merkittävyyttä riittävän laajalle yleisölle, uutisoitavan aiheen poikkeuksellisuutta ja mahdollista paikallista kiinnostavuutta.

Olennaisia kysymyksiä, joihin tiedotteen tulisi vastata heti ensimmäisissä lauseissa, ovat mitä, missä, milloin ja miksi. Jos toimittaja joutuu etsimään tiedotteesta sen punaista lankaa suurennuslasin kanssa, on jokin mennyt todennäköisesti pieleen tiedotetta laadittaessa.

Ajankohtaisuus on valttia. Mikäli mahdollista, kannattaa medialle kohdennettavan viestin valmistelu ja muovaaminen kiinnostavaan muotoon aloittaa jo hyvissä ajoin. Näin ehdit panostaa myös tiedotettavan aiheen merkittävyyden ja laajuuden sanoittamiseen.

Myös yksittäisten medioiden kohderyhmätuntemuksella pääsee pitkälle. Jos tiedotteen tarttumapinta jää toimitukselle liian hataraksi, jää se sitä todennäköisesti myös lukijoille. Moottoripyörämedialle ei kannata tarjota artikkelia sähkökäyttöisistä pakettiautoista vain siksi, että molempia ajetaan maanteillä.

Paikallisilla sisällöillä on yhä lukijansa, joten myös uutisaiheen paikallisarvoa kannattaa punnita tarkkaan. Esimerkiksi yritysten investoinnit ovat paikallisesti suuri mielenkiinnon kohde, ja paikallismedioiden tarjoama näkyvyys voi olla alueellisesti merkittävää.

Hyvin laadittu tiedote on usein myös sellaisenaan tai pienillä näkökulmamuotoiluilla median eteenpäin jaettavissa. Mediatiedote ei sinällään siis eroa muusta sisällöntuotannosta: mitä paremmat taustatyöt suunnittelu- ja kirjoitusvaiheessa tehdään, sitä todennäköisemmin tekstiä jaetaan eteenpäin.

Varsinkin pienille, ensimmäistä kertaa mediaviestintää tekeville yrityksille medianäkyvyyden saaminen on luonnollisesti haastavaa. Vaikka tiedotejakelu onkin ammattimainen ja nopea tapa jakaa tietoa, on henkilökohtainen yhteydenotto soittamalla tai sähköpostitse usein paras tapa saada aiheelleen huomiota. Viestinnän asiantuntija auttaa sinua vahvistamaan mediasuhteita oikeiden, aiheesi kannalta relevanttien kontaktien kanssa, jolloin myös pieni yritys voi ansaita itselleen medianäkyvyyttä.

Mediatiedotteiden analysointi on osa onnistunutta mediaviestintää ja -sisällöntuotantoa. Onnistumista voidaan mitata useiden eri mittareiden avulla, jotka valitaan mediatiedotteen tavoitteiden perusteella. Mainetta rakentavien mediatiedotteiden mittareina voidaan käyttää esimerkiksi tiedotteen saamaa näkyvyyttä, levikkiä ja digijulkaisujen lukijamääriä. Tiedotettavasta aiheesta riippuen mittareina voidaan käyttää myös yrityksen omia kanavia ja niissä havaittua toimintaa, kuten käyntejä tai yhteydenottoja verkkosivuilla.

Onnistumista mitattaessa on syytä tehdä vertailua myös aiempiin tiedotteisiin. Säännöllinen vertailu ja mittaukset kertovat, mitkä julkaisuista ovat saaneet näkyvyyttä. Vertailu auttaa hahmottamaan, minkälaiset tiedoteaiheet toimivat hyvin ja millaisia lisäpanostuksia yrityksen mediaviestintä mahdollisesti kaipaa.

Lähtökohtaisesti en – joskin tiedän, että tämä näkemys jakaa myös mielipiteitä. Median tulisi olla kiinnostunut ennen kaikkea sinusta, yrityksestäsi ja uutisoitavasta aiheesta.

Autan ja sparraan mediaviestinnän kanssa, jotta sinä ja yrityksesi pääsette valokeilaan. Hion tiedotettavasta aiheesta esiin kiinnostavimmat näkökulmat, joiden pohjalta aiheen asiantuntija – sinä – pääset loistamaan. Suora vuorovaikutus median kanssa on aina sijoitus tulevaisuuteen: kun toimittajat tietävät, että sinun ja yrityksesi ulostulot ovat hyödyllisiä heidän yleisölleen, huomioidaan tiedotteesi todennäköisemmin myös tulevaisuudessa. Parhaimmassa tapauksessa onnistut tekemään itsestäsi oman alasi asiantuntijan, jonka kanssa toimittajat haluavat asioida myös tulevaisuudessa.

Mikäli haluat panostaa mediasuhteisiin pitkäjänteisesti, autan sinua rakentamaan oman uutishuoneen kumppanieni mediatiedote- ja julkaisupalveluihin. Tarvittaessa autan myös julkaisemaan tiedotteita julkaisupalvelussa.

Totta kai! Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro, minkälainen tilaisuus yrityksellänne on ollut toistaiseksi suunnitteilla – kutsutaanko paikalle vain mediaa, vai kenties asiakkaita ja muita sidosryhmiä?

Kun rauta on kuumaa, sitä on syytä takoa. Organisaation ja yrityksen mielikuva ei rakennu vain lehdistötiedotteilla, vaan se on aktiivista työtä muun muassa blogiartikkelien, sosiaalisen median julkaisujen ja uutiskirjeiden muodossa. Mikäli omat resurssit tuntuvat riittämättömiltä, niin ei hätää – oman organisaation brändiä voidaan rakentaa ja ylläpitää monipuolisella pakettiratkaisuillani!

Tehostetaan yrityksesi markkinointia yhdessä.

Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.

Preferia Creative Oy / Konsta Hotti

+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi

Preferia Creative - logo.
Preferia Creative Oy

Emalitehtaankatu 2 A, 2. krs

04410 Järvenpää

+358 50 405 8874

konsta@preferia.fi

Oletko jo tilannut Preferian uutiskirjeen?

Tilaa tuoreimmat markkinoinnin trendit ja viimeisimmät viestinnän näkemykset helposti suoraan sähköpostiisi. Uutena uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi myös henkilökohtaisen, rahanarvoisen erikoisedun!

Sisältömarkkinointi
  • Sisällöntuotanto
  • Mediaviestintä
  • Asiakas- ja henkilöstöjulkaisut
  • White paperit ja ladattavat oppaat
Digimarkkinointi
  • Verkkosivut
  • Digimainonta
  • Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
  • Hakukoneoptimointi
  • Sosiaalinen media
Taittotyöt
  • Ulko- ja printtimainonta
  • Flyerit, julisteet ja esitteet
  • Käyntikortit
  • Tuoteluettelot
  • Presentaatiot ja esitykset
Strategiat ja suunnitelmat
  • Markkinointistrategia
  • Markkinointisuunnitelma
Preferia Creative
  • Paketit
  • Blogi
  • Yritys
  • Ota yhteyttä
  • Tietosuojaseloste
  • Evästekäytännöt
alt=""
Hallinnoi suostumusta
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset Aina aktiivinen
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin. Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.
  • Hallitse vaihtoehtoja
  • Hallinnoi palveluita
  • Hallitse {vendor_count} toimittajia
  • Lue lisää näistä tarkoituksista
Näytä asetukset
  • {title}
  • {title}
  • {title}
  • Palvelut
    • Sisältömarkkinointi
      • Sisällöntuotanto
      • Mediaviestintä
      • Asiakas- ja henkilöstöjulkaisut
      • White paperit ja ladattavat oppaat
    • Digimarkkinointi
      • Verkkosivut
      • Digimainonta
      • Uutiskirjeet ja sähköpostimarkkinointi
      • Hakukoneoptimointi
      • Sosiaalinen media
    • Taittotyöt
      • Ulko- ja printtimainonta
      • Flyerit, julisteet ja esitteet
      • Käyntikortit
      • Tuoteluettelot
      • Presentaatiot ja esitykset
    • Strategiat ja suunnitelmat
      • Markkinointistrategia
      • Markkinointisuunnitelma
  • Paketit
  • Blogi
  • Yritys
  • Ota yhteyttä
  • Varaa tapaaminen