5 vinkkiä yritysblogin kirjoittamiseen
Hyvä yritysblogi on sisältömarkkinoinnin kruununjalokivi. Kun potentiaalinen asiakas etsii tietoa Googlesta tai muista hakukoneista, on todennäköistä, että hän päätyy säännöllisesti ylläpidettyyn yritysblogiin ja sen sisältöjen pariin. Miksi juuri hakukoneoptimoidut yritysblogit keräävät yleisöä magneetin lailla? Mitä yrityksen tulee sisällöntuotannossaan huomioida, jotta sen blogi nousee Googlen hakutuloksissa kärkisijoille?
Reilut kymmenen vuotta sitten joka ikinen Myyntiedustaja-Möttönen opasti potentiaalisia asiakkaita vierailemaan edustamansa yrityksen verkkosivuilla. Ja näin epäilemättä myös usein kävi – löytyihän sivuilta tarvittavaa tietoa yrityksen tuotteista ja palveluista.
Ajat muuttuvat. Tänä päivänä asiakas on aktiivinen osapuoli, joka etsii tarvitsemansa tiedon hakukoneista ennen kuin kukaan on maininnut Möttöstä sanallakaan.
Samalla asiakkaan matka yrityksen sisältöjen parissa alkaa entistä harvemmin etusivulta. Sen sijaan ensimmäisenä sisältöpisteenä toimivat yhä useammin yritysblogiin julkaistut blogikirjoitukset.
Hyvä yritysblogi sitoo yksittäiset sisällöt yhtenäiseksi, yrityksen brändin mukaiseksi kokonaisuudeksi. Blogi tarjoaa lukijalleen kiinnostavaa tietoa, koukuttaa, sitouttaa – ja ohjaa siten vaivihkaa kohti lopullista ostopäätöstä.
Parhaimmillaan yritysblogi on vuorokauden ympäri toimiva myynnin ja asiakaspalvelun yhdistelmä, jonka pariin potentiaalinen asiakas voi päätyä missä ja milloin vain. Blogin orgaaninen näkyvyys ei vaadi penniäkään mainosrahaa, minkä vuoksi ne tarjoavat runsaasti mahdollisuuksia etenkin pienille ja keskisuurille yrityksille, joiden markkinointibudjetti on usein maltillinen.
Millaisia aiheita hyvä yritysblogi käsittelee? Mistä yritysblogille saadaan lukijoita? Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – myös yritysblogia kirjoitettaessa. Tässä kirjoituksessa jaan viisi vinkkiä, jotka helpottavat niin olemassa olevan kuin vasta perustetun yritysblogin sisällöntuotannossa:
1) Tee yritysblogin avainsanatutkimus ja seuraa hakukonekäyttäytymistä
Avainsanatutkimus auttaa selvittämään, millä hakusanoilla kohdeyleisösi etsii hakukoneista tietoa, ja millaista sisältöä heille kannattaa blogikirjoitusten muodossa tarjota. Näin voit valita blogikirjoituksille pääavainsanan ja muita täydentäviä avainsanoja, jotka helpottavat blogin nousemista kohti hakutulosten kärkeä.
Laadukaskin blogisisältö jää herkästi piiloon, jos se ei sisällä niitä hakutermejä, joita potentiaalinen yleisö hakukoneissa käyttää. Tämä on yllättävän yleinen haaste toimialoilla, joilla esiintyy runsaasti vakiintunutta, mutta alan ulkopuolisille ihmisille vierasta ammatti- ja slangisanastoa.
Ahrefsin, SEMRushin ja Ubersuggestin kaltaiset avainsanatyökalut auttavat selvittämään, mitä yrityksellesi tärkeitä hakutermejä Googlessa ja muissa hakukoneissa käytetään. Lisäksi työkalut kertovat, millä hakusanoilla muut toimialasi yritykset nousevat hakutuloksissa korkealle – ja eivät vielä nouse. Osa työkaluista osaa myös eritellä, mitä hakutermejä kilpailijasi hyödyntävät maksetussa hakukonemainonnassa.
Oman yritysblogin tämänhetkistä hakukonenäkyvyyttä voit tarkastella myös Google Search Consolella. Search Console tarjoaa yksityiskohtaista tietoa siitä, millä hakutermeillä blogi nousee Googlessa esiin, kuinka monta näyttökertaa blogi on kerännyt yksittäistä hakutermiä kohden, ja kuinka usein hakusanat ovat tuoneet blogiin kävijöitä.
Tulokset auttavat löytämään paitsi uusien blogikirjoitusten aiheita, myös hakutermejä, joilla voit päivittää vanhoja sisältöjä.
Search Consolen tarjoaman datan lisäksi voit mitata avainsanojen onnistunutta käyttöä esimerkiksi…
Avainsanatutkimus kannattaa toteuttaa säännöllisin väliajoin, sillä hakutottumuksemme ja -käyttäytymisemme muuttuvat jatkuvasti. Ajankohtaisia, runsaasti hakuliikennettä kerääviä aiheita ja avainsanoja voit kartoittaa esimerkiksi Google Trends -palvelusta.
2) Tarkastele yritysblogin hakuintentioita
Jokainen tekemämme Google-haku on tietoisen toiminnan tulos. Hakuintentio – eli hakuaikomus – auttaa hahmottamaan, miksi hakukoneen käyttäjät hakevat tietoa juuri tietyllä hakutermillä.
Mitä aktiivisemmin pystyt huomioimaan blogikirjoituksissasi lukijoidesi hakuintention, sitä paremmin pystyt tuottamaan kohderyhmäsi tarpeisiin vastaavaa sisältöä. Tämä parantaa paitsi blogin lukukokemusta, myös blogikirjoitusten sijoittumista hakutuloksissa.
Hakuintentiot on perinteisesti jaettu neljään pääryhmään: informational, navigational, commercial ja transactional. Pääryhmistä käytetään jos jonkinmoisia suomennoksia, ja esimerkiksi sekä commercial- että transactional-termit kääntyvät monesti muotoon kaupalliset intentiot. Epäselvyyksien välttämiseksi käytän itse termeistä niiden alkuperäisiä versioita:
Hakukoneoptimointityökalut Ahrefs ja SEMRush hyödyntävät aktiivisesti neljää edellä mainittua intentiotyyppiä tarjoamissaan hakusanakartoituksissa. Oheinen kuvakaappaus havainnollistaa, miltä intentiot työkalussa näyttävät: sähköpostimarkkinointi ja sähköpostimarkkinointi ohjelma ovat SEMRushin mukaan informational-kategorian hakusanoja, joita käytetään haettaessa uutta lisätietoa sähköpostimarkkinoinnista.
Tämä tieto oli aikanaan yksi syistä, joiden vuoksi kirjoitin kattavasti Preferian blogiin pienten yritysten sähköpostimarkkinoinnista.
Täysin virtaviivaista hakuintentioiden määrittäminen ei kuitenkaan ole. Perinteisen jaottelun lisäksi hakuintentiona voi toimia useampi kuin yksi intentio. Hämmästyisin, jos esimerkiksi sähköpostimarkkinointi ohjelma -hakutermin taustalla ei vaikuttaisi joskus myös orastava kaupallinen hakuintentio.
Panosta siis ehdottomasti yritysblogia kirjoittaessasi taustatöihin ja pohdi, mistä näkökulmasta yksittäinen blogikirjoitus kannattaa tehdä. Yöunia ei kuitenkaan kannata menettää, jos työkalujen tarjoamat intentiot tuntuvat joskus hämääviltä tai epäselviltä. Intentioissa kun on loppupeleissä kyse oletuksista, ei varmasta faktasta.
3) Hyödynnä ja muokkaa jo olemassa olevaa yritysblogin sisältöä
Yritysblogit eivät ole koskaan staattinen ja muuttumaton kokonaisuus, jota päivitetään ainoastaan uusia kirjoituksia julkaistaessa. Hyvät, päivitetyt yritysblogin sisällöt nousevat hakutuloksissa kärkisijoille vielä vuosia alkuperäisen julkaisun jälkeen.
Sisältöjä kannattaa – ja myös tulee – päivittää säännöllisin väliajoin. Vanhojen blogikirjoitusten päivittäminen kertoo Googlelle, että sisältö on ajantasaista ja sen todenperäisyyttä tarkastellaan säännöllisesti. Google on itsekin todennut, että tämä vaikuttaa positiivisesti sen tarjoamaan hakukonenäkyvyyteen.
Voit hyödyntää vanhaa sisältöä esimerkiksi…
P.S. Mikäli haluat tuoreeltaan tiedon, kun edellä mainittu artikkeli julkaistaan, tilaathan uutiskirjeeni!
Tarkastele aiempien blogikirjoitusten tarpeellisuutta aika ajoin myös kriittisesti. Toisinaan vanhentunutta blogisisältöä voi olla syytä siivota kokonaan pois.
Tekniikka-aiheiset, teknologian kehitykseen nojaavat blogit ovat tästä malliesimerkki. Matkapuhelinaiheisen blogin kirjoitus otsikolla 5 syytä valita älypuhelimeksi BlackBerry on voinut olla taannoin todella suosittu ja tarpeellinen. Tänä päivänä kyseinen artikkeli olisi auttamatta vanhentunut – ja pitkälti päivityskelvoton – sillä BlackBerry lopetti matkapuhelintoimintonsa kokonaan vuonna 2022.
4) Hyödynnä tekoälyä (siten, kun se on järkevää!)
Tämä kirjoituksen osio herättää varmasti parranpärinää tai vähintäänkin jakaa mielipiteitä. Tekoälysovellukset ovat mielestäni yritysblogien kirjoittajille ehdottomasti suurempi mahdollisuus kuin uhka.
Todettakoon siis heti alkuun: tekoäly itsessään ei ole onni autuuteen. Se on erinomainen ja oikein käytettynä tehokas työkalu sisällöntuotannon, kuten juuri yritysblogien tueksi.
Parhaimmillaan ChatGPT:n kaltaiset työkalut ovat tilanteissa, joissa kirjoitustyö ei etene, ideapankki ammottaa tyhjyyttään ja läppäri on välittömässä vaarassa lentää frisbeen lailla ulos lähimmästä ikkunasta.
Generatiivisen tekoälyn avulla pystyt tuottamaan nopeasti ja vaivattomasti pitkiäkin kirjoituksia, joiden taustavalmisteluun kuluisi muuten tuhottomasti työtunteja. Kun tekoäly seuloo verkon syövereitä ja kokoaa keräämistään tiedonmurusista vastauksia, voit käyttää aikasi tehokkaammin varsinaiseen suunnittelutyöhön.
Kun blogikirjoitusten niin sanottu ”likainen työ” tehdään tekoälyllä, jää sinulle enemmän aikaa keskittyä kirjoituksen kantaaottavuuteen, kohderyhmän huomioimiseen ja yrityksen tone-of-voiceen – eli kaikkeen siihen luovaan työhön, mihin tekoäly ei kykene.
Minä hyödynnän tekoälyä omissa blogiteksteissäni esimerkiksi…
Työkalujen kanssa pelatessa on kuitenkin oltava tarkkana. Tekoäly on algoritmeihin ja olemassa olevaan tietoon nojaava kone, ei itsenäisesti ajatteleva olento. Sillä on heikkoutensa, jotka kulminoituvat erityisesti sisällön laatuun, monotonisuuteen ja valitettavasti myös selviin faktavirheisiin.
Täysin valmiita tekstejä tekoäly ei siis ainakaan toistaiseksi kykene tarjoamaan – ja sanottakoon se suoraan, monesti tekoälyn tuottamat sisällöt ovat sellaisenaan todella raskasta luettavaa. Luonnostekstit vaativat viimeistelyä, ihmisen kädenjäljen ja usein myös ripauksen mielikuvitusta. Työkalujen hyödyntäminen siis kannattaa, kunhan muistat tehdä sen oikein ja järkevästi.
5) Kirjoita yritysblogia lukijalle, älä algoritmille
Tämä on taatusti kaikista tärkein ohje, minkä voin yritysblogin kirjoittajille tarjota.
Uskoisin, että jokainen meistä on törmännyt joskus blogisisältöön, josta puuttuu täysin punainen lanka. Vaikeasti ymmärrettävä, kirjoitusvirheiden täyttämä ja huonosti jäsennelty kirjoitus on pahimmillaan todella tympeää luettavaa.
Jos sisällön kuluttamiselle ei ole täysin pakottavaa syytä, jätämme raskaan sisällön lukemisen todennäköisesti hyvin nopeasti kesken. Ja tämä, jos mikä, on myrkkyä hakukonenäkyvyydelle.
Kirjoituksen laatuun kannattaa aina panostaa. Yritysblogia kirjoittavan tulisikin aina huomioida ensisijaisesti kaikista tärkein osapuoli: lukija. Pohdi siis, millainen henkilö voisi olla kiinnostunut aiheestasi ja miten keskustelet tekstissä hänen kanssaan.
Harva haluaa ostaa palveluita täysin kasvottomalta yritykseltä. Blogissa kirjoittajan oma kädenjälki saa näkyä. Muista siis kirjoittaa aina ensisijaisesti toiselle ihmiselle – älä missään nimessä vain hakukoneiden algoritmeille.
En sano, etteikö avainsanoja olisi suotavaa hyödyntää aina, kun se on mahdollista. Lukukokemuksen kustannuksella tätä ei kuitenkaan kannata tehdä. Mitä henkilökohtaisemmalta kirjoitus tuntuu, sitä voimakkaammin se herättää lukijoissaan mielenkiintoa.
Muista myös varata kirjoitustyölle riittävästi aikaa. Eräs yritysjohtaja sanoi kerran – ehkä onneksi hieman puolihuumorilla – että parhaat blogit ja muut markkinointisisällöt syntyvät viikonloppuiltaisin muutaman punaviinilasin jälkeen, kun ne muut hommat on hoidettu. Oma, ja todennäköisesti jokaisen sisältöä ammatikseen tuottavan kokemus kuitenkin kertoo, että kirjoitustyöhön ja erityisesti sen suunnitteluun käytetty aika näkyy suoraan lopputuloksessa.
Olisi suoranaista lukijan aliarvostamista kirjoittaa yritysblogia hutiloiden, kiireessä ja ilman riittävää paneutumista aiheeseen. Ei kirjoituksen alussa tavattu Myyntiedustaja-Möttönenkään ilmesty asiakkaidensa luo valmistautumatta tai sokkona ilman suunnitelmaa. Tai jos ilmestyy, niin ei ainakaan kovin montaa kertaa.
Hyvän lukijalle kohdennetun blogikirjoituksen resepti on lopulta varsin yksinkertainen:
Yhteenveto: Yritysblogit ovat erinomainen vaihtoehto tavoitteelliselle sisältömarkkinoinnille
Yritysten blogeja voidaan tehdä hyvin monenlaisista lähtökohdista. Yksittäistä blogikirjoitusta miettiessä ja kirjoittaessa pääsee pitkälle, kun tietää, kuka lukija on ja mikä häntä aiheessa kiinnostaa.
Jos blogikirjoittaminen on säännöllistä ja tavoitteellista lukijoihin vaikuttamista, kannattaa näkökulma siirtää sisällöntuotannosta kohti sisältömarkkinointia. Viimeistään tässä kohtaa on hyvä pohtia muita sisältömarkkinoinnin strategian peruskysymyksiä: mitä tavoitteita yritysblogin kirjoittamisella on, miten lukijat päätyvät yrityksen blogiin ja miten sisältömarkkinointia pystytään mittaamaan?
Kirjoitukset ovat ainoastaan yritysblogien näkyvä lopputulos. Täysin oma tarinansa on vaihe, jossa blogi rakennetaan halutulle julkaisualustalle, suunnitellaan kohderyhmä huomioiden ja räätälöidään yrityksen brändin mukaiseksi. WordPress-blogi on monelle etukäteen tutuin tapa perustaa yritysblogi, muttei suinkaan ainoa.
Mikäli oman yritysblogin rakentaminen on ajankohtaista tai etsit muita vaihtoehtoja yrityksen sisältömarkkinointiin, löytyy markkinointiviestinnän avainkumppanisi lähempää kuin arvaatkaan. Otathan siis rohkeasti yhteyttä!
Voisit olla kiinnostunut myös näistä blogikirjoituksista
5 syytä hyödyntää asiakastarinoita ja asiakasreferenssejä markkinoinnissa
Asiakastarinat ovat yksi tehokkaimmista, mutta liian harvoin käytetyistä markkinoinnin työkaluista. Lue viisi syytä, miksi yrityksen kuin yrityksen tulisi hyödyntää asiakastarinoita osana markkinoinnin työkalupakkiaan.
Tuotatko sisällöt yrityksen kotisivuille? Näillä vinkeillä onnistut sisällöntuotannossa!
Laadukas kotisivujen sisällöntuotanto vaatii aikaa, sitoutumista ja suunnitelman. Huolella laaditut sisällöt ovat kuitenkin investointi, joka maksaa itsensä taatusti takaisin. Tutustu viiteen vinkkiin, joilla onnistut kotisivujen sisällöntuotannossa.
Vahvistetaan yrityksesi brändiä yhdessä
Autan sinua löytämään oikeat markkinoinnin ja viestinnän ratkaisut kohderyhmiesi tavoittamiseksi. Kerro minulle nykytilanteestasi ja ota yhteyttä helposti oheisella lomakkeella, soittamalla tai sähköpostitse. Pyrin vastaamaan sinulle vuorokauden sisällä.
Preferia Creative Oy / Konsta Hotti
+358 50 405 8874
konsta@preferia.fi
Oletko jo tilannut Preferian uutiskirjeen?
Uutiskirjeen tilaajana saat tuoreimmat markkinoinnin trendit ja viimeisimmät viestinnän näkemykset helposti suoraan sähköpostiisi. Uutena uutiskirjeen tilaajana saat sähköpostiisi myös henkilökohtaisen, rahanarvoisen erikoisedun!